Gå til innhold

Lage middag med begrensede ingredisenser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skulle gjerne hatt litt inspirasjon! Mannen har tatt masse prøver hos Fedon Lindberg, og ernæringsfysiologen har gitt han beskjed om å holde seg masse matvarer i 3 mnd, før han gradvis innfører de på nytt.

Det han skal holde seg unna er bl.a.:

- alle typer løk

- melkeprodukter (også laktosefritt)

- melprodukter (også glutenfritt)

- e406 (bindestoff som finnes i mye posemat)

Så nå til middag tenker jeg å lage noe gryterett lignende, med kjøttdeig og ris. Siden jeg ikke kan bruke løk, hva burde jeg bruke for å gi mer smak? Det kan jo fort bli en ganske kjedelig rett tenker jeg?

Og har du flere gode middagstips som ikke inneholder melk- og melprodukter? Annet enn wok, som vi er lei av å ha så ofte?:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøttdeig blir veldig godt hvis du krydrer med salt, pepper og rosmarin. Rosmarin <3

Anonymous poster hash: 04f70...963
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker nesten aldri lök i gryteretter. Syns det blir for sött.

Bruker mye purre, vårlök, tomater, masse forskjellige kryddor

• Liker 1
Skrevet

Om han skal holde seg unna "melprodukter" (altså korn) så inkluderer det ris, ts. Siden ris er en kornsort. Også mais er antagelig i gruppen han ikke skal spise.

1. Omelett. Visp egg godt sammen, ha eventuelt i litt mandelmelk (ikke kjøpt, men selvlaget da kjøpemandelmelk er full av ekle e-stoffer) eller kokosmelk og stek på vanlig vis. Salt. Tilsett forstekte grønnsaker etter smak, brett sammen og spis.

2. Gresskar/potet/søtpotet med bacon og nøtter bakt i ovn

3. Stekt kjøtt med stekte/bakte grønnsaker til (asparges, ovnsbakt blomkål, brokoli, grønne bønner osv..)

4. Indisk curry med linser, fisk/kjøtt og kokosmelk

For gryteretten:

Stek opp kjøttdeig og krydre etter smak. Pepper og chili er nærliggende, men om du også tilsetter koriander og kardemomme er du på vei i retning chili con carne. Hell i hermetisk tomat og 1-2 bokser bønner (og kanskje 200 g fersk sopp). Til dette kan du med hell tilsette 3-400 g finkappet brokoli som "riserstatning" rett før du drar gryten av varmen.

Anonymous poster hash: 60b9d...502
Skrevet

Bruk chili eller feks cumin og garam masala eller andre krydre for smak?

Laks og grønnsaker i folie i ovn - soyasaus over senere

sushi!

grillet kylling og tilbehør som pommes, stekte poteter, stekt tomat, andre grønnsaker, krydre

tacosalat, couscous salat m kyllling/scampi og dressing, kyllingsalat

Skrevet

Om han skal holde seg unna "melprodukter" (altså korn) så inkluderer det ris, ts. Siden ris er en kornsort. Også mais er antagelig i gruppen han ikke skal spise.

1. Omelett. Visp egg godt sammen, ha eventuelt i litt mandelmelk (ikke kjøpt, men selvlaget da kjøpemandelmelk er full av ekle e-stoffer) eller kokosmelk og stek på vanlig vis. Salt. Tilsett forstekte grønnsaker etter smak, brett sammen og spis.

2. Gresskar/potet/søtpotet med bacon og nøtter bakt i ovn

3. Stekt kjøtt med stekte/bakte grønnsaker til (asparges, ovnsbakt blomkål, brokoli, grønne bønner osv..)

4. Indisk curry med linser, fisk/kjøtt og kokosmelk

For gryteretten:

Stek opp kjøttdeig og krydre etter smak. Pepper og chili er nærliggende, men om du også tilsetter koriander og kardemomme er du på vei i retning chili con carne. Hell i hermetisk tomat og 1-2 bokser bønner (og kanskje 200 g fersk sopp). Til dette kan du med hell tilsette 3-400 g finkappet brokoli som "riserstatning" rett før du drar gryten av varmen.

Anonymous poster hash: 60b9d...502

Ok, det tenkte jeg ikke på. Flott du sier ifra:) og takk for tips!

Ellers mange gode tips fra alle her! Flott med litt inspirasjon til meg som er ganske fersk med å lage mat fra bunn.

Skrevet

Finhakket stangselleri er en god smaksforsterker i sauser og gryter.

Jeg hadde sjekket opp det med ris og mais, det er absolutt ikke sikkert at dere må ekskludere det også

• Liker 1
Skrevet

Chili!

Anonymous poster hash: e3476...2fa
Skrevet

Quinoa og bokhvete er råvarer som kan være verdt å sjekke ut i en slik diett. Førstnevnte erstatter ris/couscous, og sistnevnte fås både som gryn og mel. Men begge er frø, selv om de brukes som korn/mel.

Ellers er ovnsbakte grønnsaker i staver/båter en god idé, enten som tilbehør til fisk eller kjøtt som tilberedes separat, eller alt i en én form i ovnen, feks kyllinglår sammen med grønnsakene.

Grønnsakspuréer er også smart (av gulrot, sellerirot, pastinakk, fennikel, jordskokk, erter... Kok møre og kjør til puré med stavmikser). Kan lages med feks olivenolje, salt og pepper, og gjerne litt sitronsaft for å heve og balansere smaken.

Anonymous poster hash: 1f9a0...1d2
Skrevet

Bestill time hos en ernæringsfysiolog så kan han sette opp meny for dere.

Anonymous poster hash: 9b8f5...fc4

• Liker 1
Skrevet

Bruk chili eller feks cumin og garam masala eller andre krydre for smak?

Cumin heter spisskummin på norsk.

TS, ang. krydder, så kommer det jo an på hva du og mannen liker. Hvilken type mat liker dere?

Anonymous poster hash: 14291...cfd

• Liker 2
Skrevet

Stekt laks eller ørret med agurksalat og kokt potet er god mat uten tilsetningsstoffer.

Lettsaltet torsk med raspet gulrot tilsatt litt sitron, samt potet.

Kyllingsuppe med kokosmelk, chili, sopp, lime og koriander.

Kyllingfilet med båtpoteter stekt i ovn, samt wokede grønnsaker eller frisk salat.

Lettsaltet torsk med blomkålpuré og potetmos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...