Gå til innhold

Hvorfor blir psykisk syke hakket sånn på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gir ikke mening.

Anonymous poster hash: e9cb2...b31

Det gir kanskje ikke mening for deg, men for meg gjør det det. Jeg var sterk for lenge og tok ikke signalene på alvor og en dag så smalt jeg i veggen pga det.

• Liker 4
Skrevet

Det sies at vi blir det fordi vi har det altfor godt, men det gir ikke mening når de som er syke som regel har hatt en traumatisk barndom.

Anonymous poster hash: df91b...42f

Feil. Jeg har en psykisk lidelse og har hatt en harmonisk og lykkelig barndom. Kjenner også flere andre med psykiske lidelser som ikke har noe å utsette på barndommen. Enkelte psykiske sykdommer er arvelige/genetiske i stor grad. Enkelte er nevrobiologiske hjernelidelser som likevel (og kanskje feilaktig) havner i sekken "psykiske lidelser". Så myten om den "traumatiske barndommen" her blir nok for enkel.

Anonymous poster hash: e18ea...bbc

• Liker 3
Skrevet

Feil. Jeg har en psykisk lidelse og har hatt en harmonisk og lykkelig barndom. Kjenner også flere andre med psykiske lidelser som ikke har noe å utsette på barndommen. Enkelte psykiske sykdommer er arvelige/genetiske i stor grad. Enkelte er nevrobiologiske hjernelidelser som likevel (og kanskje feilaktig) havner i sekken "psykiske lidelser". Så myten om den "traumatiske barndommen" her blir nok for enkel.

Vedkommende du siterte skrev når de som er syke som regel har hatt en traumatisk barndom. Så feil er det ikke. Det finnes mange grunner til psykiske lidelser og det har ingenting med hvor godt vi har det her i Norge.

Anonymous poster hash: 8db53...781

• Liker 1
Skrevet

Vel, dere klager slik. Vi andre må slite og bite tennene sammen og har dårlige perioder vi også - men vi er ikke vedvarende psykisk ustabile - eventuelt vi dealer med det.

Derfor provoserer det mange av oss.

Men selvsagt, er åpen for at livet er skjørt for oss alle! Vi alle kan plutselig behøve hjelp og havne i en dump.

Så i bunn og grunn bør vi alle tåle og akseptere at dere finnes - med respekt. For det er en del av menneskeheten og det å leve sammen i et samfunn.

Anonymous poster hash: e9fbc...a9d

Men hvordan i føkkings helvete vet du om de har forsøkt eller ikke? Jeg jobbet i mange år og tvang meg på jobb rett og slett for følelsen det gav å tjene de totusen mer i måneden enn sosialstønaden, og det og klare seg selv. Helt til det sa pang og jeg ikke klarte mer og nesten falt tilbake på bunn. Arbeidslivet er hardere for de som faller ut en stund. Jeg vil ut i igjen så fort som mulig. Men jeg kommer ikke inn. Den forrige jobben er ikke aktuell, og det virker veldig vanskelig å komme inn i noe nytt, og tro meg jeg er ikke storkrevende. En lagerjobb hadde vært drømmen. Du var grådig heldig med jobben din. Jeg stod i en jobb hvor jeg flere ganger holdt på å svime av av utmattelse.

Så bare ikke prøv å si at du snakker for andre bare fordi du hadde klarte det.

Anonymous poster hash: 08521...22c

Skrevet

Obs, over der. Mulig jeg blander deg med noen andre.

Anonymous poster hash: 08521...22c
Skrevet

Er ikke verre enn å ta seg sammen så klarer man det meste. Syting og grining fører ingensted

Jeg husker jeg leste om en undersøkelse engang, leger uten et snev av psykiske lidelser fikk sprøytet adrenalin rett inn i en blodåre, det tok ikke lange tiden før de harmoniske legene ble til skjelvende angstbunter ;-) . Jeg husker ikke undersøkelsen detaljert, men de fikk jo virkelig føle hvordan pasienter med kraftig angst har det. Mener du at disse legene med en " overdose" av adrenalin i kroppen bare burde tatt seg sammen, eller med andre ord, tror du det hadde hjulpet? ;-) . Det kravet jeg har til meg selv og mine medmennesker er at man søker hjelp hvis man er syk, enten det er fysisk eller psykisk. Man går ikke rundt med et brukket ben til det har grodd skjevt og man går heller ikke rundt med angst/ depresjoner uten å søke seriøs hjelp for å bli frisk. Mennesker som klager over fysiske eller psykiske lidelser uten selv å ta intiativ for å bli frisk orker jeg ikke å forholde meg til.

Anonymous poster hash: f2021...cb3

• Liker 3
Skrevet

Fordi man ikke kan se at man er syk når det er psykisk. Og de som ikke har vært psykisk syke selv, eller folk som mangler empati mener det bare er å skjerpe seg. Det blir ikke sett på som ordentlig sykdom.

Fordi absolutt alle sliter. En stor andel av de som jobber og sliter, gråter hver dag, trosser angst hver dag, skader seg selv, eller går rundt med selvmordstanker. Det er bare ikke alle som setter seg ned og griner til noen andre tar omsorg for dem.

De som får diagnoser er de som er frekke nok til å tro at de er spesielle.

Psykiske problemer er den sykdommen som man kan gjøre mest med på eget initiativ, og det er også den sykdommen som er mest påvirket av sin egen holdning til livet. Det som irriterer er at mange i Norge og vesten rett og slett dyrker det. Noen kommer seg aldri ut av 14-års mentaliteten rett og slett. Med mindre du er schizofren eller er psykisk utviklingshemmet, så er det ditt ansvar å leve livet ditt slik at du klarer å jobbe med sykdommen.

Anonymous poster hash: 3d73f...622

De som får diagnoser eller søker hjelp er de som har innsett at de har et problem, og er villige til å gjøre noe med det. De ønsker å bli friske istedenfor å grine hver dag. Det siste man tror er at man er spesiell. Man tror man ikke er verdt noe når man er psykisk syk.

Anonymous poster hash: 64cc3...961
  • Liker 2
Skrevet

Jeg oppfatter ME-folk dithen at de har psykisk lidelse og gjemmer seg i diffuse sekkeposten ME...

Anonymous poster hash: e9fbc...a9d

Da skulle du lest en artikkel som stod i Aftenposten denne uka. I Japan har noen leger funnet ut at de med ME har tegn til betennelse i hjernen.

Anonymous poster hash: 64cc3...961

• Liker 2
Skrevet

Selvmord kan komme plutselig, hva vet du om hvor lenge de var syke før de tok sitt eget liv? Hvis man hadde latt de syke bli friske istedet for å drive dem til selvmord, for det er det dere gjør, så hadde de ikke tatt sitt eget liv. Hvorfor presser pykisk syke seg så langt at det ender med at de tar sitt eget liv? Fordi DERE sitter på ræva på kvinneguiden og krever det! Dere mobber, forlanger, krever. Dere rakker ned på dem, baksnakker dem. Hadde det vært mer åpenhet hadde kanskje Jan som tok sitt eget liv vært her idag, kanskje han hadde turt å fortelle om problemene sine til noen fordi han ikke var redd for å bli sett på som en blodsugende igle som ondsinnet tok skattepengene til ærlige og perfekte arbeidere.

Mange arbeidere med psykiske problemer fungerer bedre, og er mindre syke, enn de som sitter hjemme og ikke klarer å få seg til å arbeide. Kanskje det er deres redning, at de i utgangspunktet er så syke at de ikke klarer å presse seg til å arbeide, mens de som kanskje ikke var like syke i utgangspunket følte og falt for presset fra resten av samfunnet, og presset seg så langt at da de fant ut at de skulle ta sitt eget liv, var det for sent å gjøre noe.

Er det det du ønsker å oppnå? At folk tar sitt eget liv? Eller er det bedre om man tilbyr behandling og evt. et verdig liv til de som ikke fungerer i arbeidslivet?

Anonymous poster hash: 47fb3...788

Vil bare takke deg for generelt gode innlegg i tråden, og for å gi meg pittelitt av

troen på menneskeheten tilbake. Du treffer såå spikeren på hodet! Det jeg og har tenkt, at disse empatiløse kynikerne som det dessverre florerer av her på nettet, driver folk til selvmord. Men for all del, la oss bare tråkke på og ødelegge folk, fint det om de blir borte, de er jo bare griske, late og en byrde for samfunnet! Egoismenog kunnskapsløsheten kjenner ingen grenser. Kanskje det skulle arrangeres kurs, eller injiseres psykisk sykdom i disse arrogante menneskene, som tydeligvis ikke kan et fnugg av det de absolutt må åpne kjeften for og uttale seg om. For det handler jo om uvitenhet, og mangel på både empati og ønske om å opplyses. Uten at jeg er forsker; det snakkes om hvorfor flere kvinner enn menn er sykemeldte. Hvorfor snakker vi så lite om hvorfor de fleste som begår selvmord er menn? Det er en av de tre vanligste dødsårsaker blant menn under 30. Norge har enormt mange selvmord årlig. Det sier sitt om samfunnet. Men noen mener tydeligvis at vi må få opp den statistikken...

Anonymous poster hash: d7410...3be

• Liker 1
Skrevet

Jeg "hakker" ikke på, men noen ganger orker jeg ikke "puse" med en jeg kjenner som er psykisk syk. Her er det ingen sperrer for å prate slemt til andre og oppføre seg som ett barn. Og det er ikke greit selv om man er syk mener jeg.

Om psykisk syke skal oppføre seg som drittsekker mot meg så får de ikke forvente at jeg "puser og trøster" tilbake. Gjelder ikke alle, men noen har ikke sperrer og det er seriøst SLITSOMT og man blir nesten psykisk syk av det selv.

Den jeg kjenner nekter også å høre på min side av saken om vi er uenige eller jeg føler meg tråkket på. JEG vet ikke hvordan H*N har det, så jeg har ingenting jeg skulle ha sagt. Og jeg må jo bare skjønne at h*n har det dårlig, derfor sier h*n sånt. NEI det er ikke greit! Og når jeg sier at det ikke er greit å banne og kalle folk for stygge ting, så bryr ikke h*n seg om det.

Anonymous poster hash: e4b73...9e1

Skrevet

Du kjenner en psykisk syk som er slik, det dekker ikke alle. Psykisk syke er like forskjellige som alle andre mennesker. Drittsekker finner man blandt de som ikke er syke også. Det finnes mange psykiske lidelser og mennesker reagerer forskjellig på dem.

Selv om jeg har en psykisk lidelse betyr ikke det at jeg sitter å snakker dritt om andre eller at jeg ikke tar hensyn til de rundt meg.

Anonymous poster hash: a4f76...9a6

Skrevet

For min egen del kunne jeg aldri ha oppført meg dårlig mot andre. Mine problemer er kun mine, og jeg forsøker derfor å la de gå minst mulig utover andre. Man kan ikke generalisere syke mennesker på lik linje med at man ikke kan generalisere friske.

Anonymous poster hash: eb537...c0f
Skrevet

Du kjenner en psykisk syk som er slik, det dekker ikke alle. Psykisk syke er like forskjellige som alle andre mennesker. Drittsekker finner man blandt de som ikke er syke også. Det finnes mange psykiske lidelser og mennesker reagerer forskjellig på dem.

Selv om jeg har en psykisk lidelse betyr ikke det at jeg sitter å snakker dritt om andre eller at jeg ikke tar hensyn til de rundt meg.

Anonymous poster hash: a4f76...9a6

Hvis det var ment til meg (ab over) jeg sa jo at dette ikke gjelder alle!

Det er ikke rart mange føler seg tråkket på når de tror folk prater om "alle" når de egentlig bare prater om en eller noen personer. Jeg kjenner også en annen psykisk syk som holdt på å ødelegge forholdet med faren sin fordi han var dritt lei av å passe på og krangle med en som burde ha klart seg selv.

Det går bedre nå, etter at den personen flyttet ut.

Jeg føler bare at folk forventer at mange psykisk syke må dulles med hele tiden. Det er ikke lov å forvente av de, som man forventer av friske.

Om en psykisk syk vil ligge i senga og spille data hele uka er det liksom greit. Andre må få seg opp og gjøre noe!! Det finns nyanser, og det gjelder ikke alle. Men for noen er det enklere å skylde på sykdommen enn å gjøre noe, som å lage frokost selv, betale regninger selv osv.

Gjest The damned
Skrevet

Ja, selvsagt er det noen som er slik. Det er ulike måter å takle ting på eller ikke takle ting på.

Jeg for eksempel vil ikke bli dullet med og har følt meg dum og nedverdiget de gangene noen har gjort det mot meg.

Eneste jeg forventer er at folk har forståelse for at jeg kanskje ikke klarer akkurat det i dag og at jeg kan ha en dårlig dag. Men jeg er ikke sånn som maser om sykdommen min til alt og alle. Det er det noen få som vet om.

Ja, også forventer jeg å ikke bli latterliggjort og sett ned på.

Skrevet

Vedkommende du siterte skrev når de som er syke som regel har hatt en traumatisk barndom. Så feil er det ikke. Det finnes mange grunner til psykiske lidelser og det har ingenting med hvor godt vi har det her i Norge. Anonymous poster hash: 8db53...781

Jaha. Og hvilken REGEL er det? Det er riktig å si at en traumatisk barndom kan disponere for utvikling av psykisk sykdom senere i livet, selv om det langtfra er skjer for alle. Men å si at psykisk syke SOM EN REGEL har hatt en traumatisk barndom blir for drøyt. Vis gjerne til forskning som understøtter denne påstanden din. Psykisk sykdom har mange årsaker. Noen ganger miljømessige. Noen ganger genetiske.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Ja, selvsagt er det noen som er slik. Det er ulike måter å takle ting på eller ikke takle ting på.

Jeg for eksempel vil ikke bli dullet med og har følt meg dum og nedverdiget de gangene noen har gjort det mot meg.

Eneste jeg forventer er at folk har forståelse for at jeg kanskje ikke klarer akkurat det i dag og at jeg kan ha en dårlig dag. Men jeg er ikke sånn som maser om sykdommen min til alt og alle. Det er det noen få som vet om.

Ja, også forventer jeg å ikke bli latterliggjort og sett ned på.

Den jeg kjenner må snakkes til som et barn av sin mor, og blir sint når h*n ikke får det som h*n vil. Jeg vet at h*n ikke alltid mener det h*n sier, og at det meste nok trigges av sykdommen, men her virker det som om vedkommende lever godt på sykdommen sin som unnskyldning. Flere ganger får jeg beskjeden "jeg klarer ikke fordi jeg har ikke medisiner, jeg klarer ikke fordi jeg akkurat har tatt medisiner, jeg klarer ikke fordi jeg må sove nå, jeg er så sliten, kan du ikke gi meg mat i senga? Jeg klarer ikke betale regningene fordi på grunn av sykdommen min så glemmer jeg det bare! osv osv"

Da blir jeg irritert. Og om jeg ikke ønsker å hjelpe, så er det feil det og!

Kjenner også psykisk syke som oppfører seg og ikke drar alle andre ned i møkka. :)

Gjest Citronella
Skrevet

Jeg har vært alvorlig psykisk syk, og kun blitt møtt med støtte. Har vært åpen hele veien, og selvsagt har jeg i perioder vært en belastning for mine nærmeste. Likevel har jeg møtt støtte, selv om de har innrømmet at de har blitt slitne. Har vært veldig klar på å takke alle i perioder hvor jeg ble friskere.

Hva folk på forum mener, jeg gir blanke i.

Gjest Phoenix
Skrevet

Fordi folk elsker å klage på det som de ikke forstår

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at jo mer åpenhet, jo lettere er det å gjerne forebygge psykiske lidelser. At det blir tatt mer tak i hekt fra barndommen av..

Skrevet

Jeg har faktisk prøvd meg i jobb, men det gikk ikke. Jeg slet den gangen også. Sjefen bare forventet at jeg skulle kunne alt.

Sånn er det for alle i samfunnet vårt ...

Anonymous poster hash: 5a8ff...c7d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...