Seterjenta Skrevet 25. juli 2004 #1 Skrevet 25. juli 2004 Er det noen som oppskrifter på gode, glutenfrie kaker? Får to gjester neste uke som har cøliaki... Håper på hjelp
Icy Skrevet 25. juli 2004 #2 Skrevet 25. juli 2004 Ta en titt innom denne siden så tror jeg gjestene blir happy http://www.ncf.no/
Arkana Skrevet 25. juli 2004 #3 Skrevet 25. juli 2004 Drømmekake 150 g mandler med skall 2 ½ dl sukker 2 ss kakao 2 eggehviter 3-4 ss mandelspon 2 eggeplommer ½ dl sukker 1 dl kremfløte 50 g usaltet smør 75 g kokesjokolade Mal mandlene og bland dem med sukker, kakao og eggehviter. Rør det til en jevn røre. Tegn opp to sirkler på bakepapir (24 cm). Fordel røren på sirklene. Dryss godt med mandelspon over og stek ved 200 grader i ca 12 minutter. Avkjøl under et klede. Rør sammen eggeplommer, fløte og sukker i en kjele. Pisk til kremen tykner. Ta av platen og tilsett smør og sjokolade. Rør til alt er smeltet. Avkjøl kremen og bre den mellom bunnene. Dekk med plast og sett kaldt før servering. Sjokoladerulade 5 skilte egg 140 g sukker 225 g mørk sjokolade 2,5 dl kremfløte Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis. Smelt sjokoladen med ¾ dl vann. Bland så med eggedosisen. Stivpisk hvitene og vend dem inn i sjokoladeblandingen. Fordel i en smurt 20x30 cm form og stek ved 200 grader i 12-15 minutter. Rull over på rist, dekk med håndkle og avkjøl. Stivpisk fløten og fordel over bunnen. Rull sammen og strø på melis. Troika-kake 200 g malte mandler 200 g melis 3 eggehviter 75 g melis 1 dl vann 3 eggeplommer 150 g smør 1 ss kakao 1 pk rød gelé 3 dl vann 500 g marsipan til lokk 1 ½ plate sjokolade 2 ss delfiafett Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis. Stekes ved 170 g i ca 30 min. i 26 cm form m/ bakepapir. Trøffelkrem: Kok melis og vann til litt seig masse (ca 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao. Smør kremen på den avkjølte bunnen. Sett på kakeformringen. Ha så på gele som har begynt å stivne. La den stivne helt. Kjevl marsipan til en tynn leiv, som legges over geleen og på sidene, formes glatt og fin. Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og smøres forsiktig i et jevnt lag over marsipanlokket.
Glitterchick Skrevet 26. juli 2004 #4 Skrevet 26. juli 2004 Ett annet tips til de dagene man har dårlig tid; mange av kakemixene til Toro er glutenfrie! Her er en oversikt over Toros varer uten gluten: http://www.toro.no/index.php?valg=produkt&...ppe&gruppe=1402 De har for øvrig også produkter for dem med laktoseintoleranse.
Pusekatt Skrevet 26. juli 2004 #5 Skrevet 26. juli 2004 Jeg har hatt kjempesuksess med å lage glutenfri rullekake der jeg bare erstatter hvetemel med glutenfritt mel/melmix.
Seterjenta Skrevet 26. juli 2004 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2004 Tusen takk! Her var det litt av hvert jeg kan prøve meg på! KG er kjekk å ha!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå