Gå til innhold

Forvirret av utleier- hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle :-)

Har ett lite forvirrende spørsmål..

Jeg var i ett tidligere leieforhold men måtte flytte før oppsigelsestiden på 3 måneder, grunnen til det var fordi mammaen min fikk en hjernesvulst og hadde så og si lite tid igjen og trengte hjelp hjemme.. Glemte helt fra meg husleien for november og fikk da trusler fra utleier om at han skulle kontakte advokat og ringe arbeidsgiver hvis han ikke fikk husleien for november. Hun skrev i en tekstmelding " så lenge jeg får husleie for November er alt ok, da er vi ferdig og har ingenting mer å snakke om". Når jeg fikk denne meldingen betalte jeg så klart husleien med en gang, 4-5 dager for sent men hun svarte med at hun hadde fått de og det var greit.

I dag tidlig våknet jeg opp til en Mail fra en jusstudent som tidligere utleier hadde kontakten. Der blei jeg krevd for husleie til og med til januar. Er veldig forvirret.

Er det ikke slik at hvis hun skrev forrige uke at alt var greit hvis hun fikk for november så er det greit? Kan vel ikke komme i ettertid å kreve mer når hun sa at 1 måned holdt?

Nå får eg ikke kontakt med henne eller advokaten..

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en "hun" og ikke "han".. Ser jeg har skrevet litt feil :)

Skrevet

Når sa du opp avtalen?

Syns du skal kontakte utleier og høre hvorfor du får beskjed om å betale til januar.

Anonymous poster hash: 69665...efb
  • Liker 1
Skrevet

Jeg sa jeg måtte flytte ut i begynnelsen av november og husleien skal betales 20 november.

Så i forhold til kontrakt skulle hub ha hatt betalt til januar men hun sa det ikke var vits for hun ville ha inn en ny snart men så lenge hun fikk for november var vi skuls.

Prøver å kontakte henne nå men ingen svar å få, setter meg på opptatt..

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg bare innstilt meg på å betale for både desember og januar, og i mellomtiden forsøke å få et skriftlig svar frå utleier. Hører du ikke mer fra utleier, så betaler du bare, slik du egentlig skal.

Anonymous poster hash: 69665...efb
Skrevet

Pass på at hvis du betaler leie for desember og januar så skal du også ha nøkkelen til boligen du leier (så utleier ikke leier ut til andre samtidig som du betaler leie).

Hvis utleier ikke har sagt klart og tydelig at det holder at du betaler for november, så må du betale t.o.m. januarleia (strengt tatt februar også, hvis du sa opp i november). Men hvis utleier finner noen andre innen den tid skal ikke du betale.

Skrevet

Hvis du fremdeles har meldingen der hun sa du bare skulle betale for november, har du jo et ess.

Anonymous poster hash: 6963a...15e
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du fremdeles har meldingen der hun sa du bare skulle betale for november, har du jo et ess.

Anonymous poster hash: 6963a...15e

Men meldingen som TS nevner sier jo ingenting om at TS skal slippe å betale i oppsigelsestiden (selv om det kan tolkes sånn så kan utleier lett påstå at det ikke var det hun mente)?

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om dere ser det bildet jeg har lagt ved, der er hvertfall det bevist at hun

har skrevet det, og har så klart tatt vare på hele samtalen :-)

Skrevet

Det med oppsigelsestiden har jeg også på melding der hun skriver " du skulle betalt 3 måneder oppsigelsestid. Men så lenge jeg får for november er det greit."

Skrevet

Nøkkelen har hun så det var bra du nevnte.:-)

Skrevet

Ta vare på alle meldinger, og sett de resterende leiene på en egen konto. Slik at du har pengene i tilfellet. At du ikke har nøkkelen er jo enda en grunn til at du ikke skal betale. Så lenge du betaler for husrommet, skal du ha nøkkelen til husrommet. Pass på at ingen andre flytter inn mens hun krever leie av deg. Dobbeltleie er ulovlig, og kan godt være det er det hun forsøker å få.

Skrevet

Ja jeg har jo så klart leien i bakhold men de ville jeg gjerne bruke på å fly familien ned til Norge sånn at de får ta farvel de også. Men får vente å se litt, syntes fortsatt det er rart at jeg skal betale mer enn avtalt.

Forresten, noen som vet om et leieforhold er gyldig hvis ikke depositum er opprettet selvom det står i kontrakt ?

Skrevet

Det med oppsigelsestiden har jeg også på melding der hun skriver " du skulle betalt 3 måneder oppsigelsestid. Men så lenge jeg får for november er det greit."

Da er jo saken grei. Hva med å sende bildebevis av denne sms-en til jusstudenten og si "Her ser du at jeg og utleier er enig om at jeg kun skal betale leie for november. Jeg anser derfor saken som avsluttet."

Ja jeg har jo så klart leien i bakhold men de ville jeg gjerne bruke på å fly familien ned til Norge sånn at de får ta farvel de også. Men får vente å se litt, syntes fortsatt det er rart at jeg skal betale mer enn avtalt.

Forresten, noen som vet om et leieforhold er gyldig hvis ikke depositum er opprettet selvom det står i kontrakt ?

Ja. leieforholdet er fortsatt gyldig.

Skrevet

Sendte bilde som vedlegg i mailen pluss at jeg sebdte kontoutskrift og svarte at jeg og utleier blei enig om at saken var avsluttet etter novemberleien var på konto. Dette har jeg betalt.

Det med depositumet er jo greit :-) men føler jeg har alt på det reine i og med at hun skrev og avtalte som hun gjorde

Skrevet

Da sender du dette som svar til den juristen som har kontaktet deg.

Når en person får hjelp av advokat eller annen fullmektig skal all kontakt gå via denne hjelperen og ikke til den som har fått hjelp. Da kan du få mye pepper fra juristen.

Anonymous poster hash: 5e1b2...c32

Skrevet

Fikk svar fra advokat om at selvom hun hadde skrevet det så var det ikke tilfellet..?

Skrevet

Fikk svar fra advokat om at selvom hun hadde skrevet det så var det ikke tilfellet..?

Jeg ville bare svart at du forholder deg til avtalen. De må jo nesten forklare hvorfor avtalen ikke skal være gyldig.

Prøv hvertfall å forholde deg rolig og ikke la deg stresse av dette før det kommer noe mer konkret. Kjenner du noen som kan hjelpe deg?

På jussforumet på diskusjon.no kan du kanskje få litt mer konkrete svar enn fra oss? :)

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg forholder meg bare til det, så får de bare stevne meg:)

Takk for hjelp, skal sjekke det ut :)

Skrevet

Herregud, for en desperat huseier. Håper alt ordner seg for både deg og mammaen din

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...