Gå til innhold

Spørsmål om vondt øye

Tabris

Anbefalte innlegg

På tur i går fikk jeg en kraftig smekk av en grein rett på øyet. Det gjorde ordentlig vondt. Jeg kan ikke se verken noe sår, rift eller blåmerke på eller rundt øyet. Men det er rødt og det renner tårevæske jevnt og trutt. Da jeg våknet i morges så gikk det vel ti minutter før jeg klarte å åpne øyet og det er fortsatt vondt.

Jeg ringte til legekontoret og de mente jeg kunne se det an. Så lenge det ikke ble verre, og ikke begynte å renne grønn eller gul guffe, så trengte jeg ikke å komme inn.

Jeg har ikke opplevd noe som dette før - noen som vet hvor lang tid det tar før det går over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en tur til lege eller legevakt. En skal være føre var med øynene altså. Viss det er vondt og det renner av det ville jeg sjekket opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur til lege eller legevakt. En skal være føre var med øynene altså. Viss det er vondt og det renner av det ville jeg sjekket opp i det.

Jeg ringte som sagt til legen. Hun på legekontoret sa at jeg kunne se det an så lenge det ikke ble verre, og det ikke kom gul eller grønn guffe ut av øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring igjen. Man skal ikke ta for lett på øynene altså, og mulig hun på legekontoret ikke har forstått hva som har skjedd? Det er ikke snakk om en vanlig betennelse liksom, du fikk jo faktisk noe PÅ øyet. KOm deg til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem snakket du med på legekontoret? Jeg ville absolutt fått en lege til å se på det, i tilfelle det sitter igjen noe rusk eller du har fått hornhinnerift (ikke lett å se selv!). Hvis det skulle sitte igjen noe rusk i en rift, så vil det begynne å renne verk etter hvert, men at du skal vente til det skjer er dårlig medisin - da kan du få større problemer...

Anonymous poster hash: e7271...035

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, føler meg ikke komfortabel med å ringe igjen. Føler det kan virke litt hysterisk. Det er jo ikke noe gul/grønn-guffe og det viser ingenting (som jeg kan se). Tror ikke det er noe rusk igjen på øyet (hun spurte om det). Det er bare vondt, litt rødt og renner tårevæske av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring OPTIKER, de er spesialisert seg på öye har skikkelig utstyr til å inspisere det

Anonymous poster hash: 7d128...38d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, føler meg ikke komfortabel med å ringe igjen. Føler det kan virke litt hysterisk. Det er jo ikke noe gul/grønn-guffe og det viser ingenting (som jeg kan se). Tror ikke det er noe rusk igjen på øyet (hun spurte om det). Det er bare vondt, litt rødt og renner tårevæske av og til.

Heller hysterisk enn å få skade på øye.

Som sagt: få noen til å se på det. Er det vondt og det renner så er det verdt å få det sjekket ut. Heller en gang for mye enn en gang for lite og få permanent skade.

I "verstefall" får du noen øyedråper som hjelper på smerte og rødheten, du har ingenting å tape på å få det sjekket opp i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått til lege med en gang.

Lillegutt tok fingeren rett i øyet mitt, og jeg fikk som deg, tårene trillet, vondt å åpne øynene osv.

Endte opp med at vi dro til legevakten, hadde fått sår på øye, måtte ta øyedråper i en uke og gå med piratlapp de tre første dagene . Så ble jeg bra igjen :)

Men jo fortere du kommer deg til lege jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro de har noe ledig i dag uansett, så jeg skal gi det til i morgen, tror jeg. Er det ikke betydelig bedre da, så ringer jeg til legen igjen og ber om time og evt øyedråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro de har noe ledig i dag uansett, så jeg skal gi det til i morgen, tror jeg. Er det ikke betydelig bedre da, så ringer jeg til legen igjen og ber om time og evt øyedråper.

Kan du ikke gå på legevakten da? Det blir ikke bedre av selv... Legen sa til meg om jeg hadde ventet lengre så kunne da ha gått utover synet.

Når du bøyer hodet for å se i bakken, får du vondt i øynene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, får ikke vondt av å bøye hodet. Men det ble betydelig vondere da jeg skrellet en klemetin og da jeg var ute i den kalde vinden. Så jeg mistenker en rift på hornhinnen.

Legekontoret har stengt for lunsj til 12:15. Skal ringe dem igjen så fort de åpner, det er temmelig plagsomt vondt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det som et godt tegn at du ikke får vondt når du bøyer hodet :)

Er nok mer sannsynlig at det heller er en rift enn et sår da, men allikevel viktig å få det sjekket ut. Når du har vondt og så er det desto større grunn for å få noe for det, og jo raskere behandling jo raskere bedring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på de som sitter og tar telefonen, ja. Ringte opp igjen nå, og fikk snakke med ei annen. Hun sa at legen hadde egentlig full timeplan, men gikk og pratet med ham. Og de har nå skvist meg inn rett før to i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen er feil person å ringe når det gjelder øyeplager. Du må ringe øyelege. De tar deg inn i løpet av dagen uten henvisning når du har skade på øyet. Finnes det ikke øyelege i nærheten, dra på legevakten.

Anonymous poster hash: 91af6...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk time hos fastlegen. Han helte noe gul væske i øyet og lyste for å finne en skade. Han fant en rift og ga meg en antibiotika øyesalve. Men som han sa - et sår var det ikke, for da hadde jeg ikke klart å se opp mot det skarpe lyset i taket i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest stian86

Bare og komme seg til legen. Klarte og få ek grein innpå øyet for 1 år siden. Fikk en rift på selve øyet så måtte dråpe det, og gå med pirat lapp 3 uker. Bedre og sjekke det om noe plager deg, jeg seov hovnet opp og øyet rant og rant så hadde ikke valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...