Konstanse Skrevet 1. desember 2014 #1 Skrevet 1. desember 2014 Hei! Jeg ønsker meg litt tips og råd fra dere som har gode rutiner rundt mat og måltider... Saken er den at jeg er nå er hjemme i fødselspermisjon med mitt andre barn. Jeg trives jo godt med å vere hjemme med barnet mitt, men problemet er at jeg "sklir helt ut" når det kommer til spisingen.. Ikke i form av at jeg spiser for mye eller for usunt, men heller at jeg glemmer å spise, spiser veldig uregelmessig, bare småspiser istedenfor å spise ordentlige måltider osv.... Før jeg gikk ut i permisjon var det jobbhverdagen som hjalp meg med å spise nok og regelmessig. Jeg spiste frokost før jeg gikk på jobb (eller spiste med det samme jeg kom dit), spiste lunsj når det var lunsj, litt frukt/nøtter/yoghurt o.l. i løpet av dagen, middag når jeg kom hjem igjen, og en passelig stor kvelds senere på dag... Nå er dagene en uforutsigbar saus av amming, bleieskift, soving, trilleturer, husarbeid, ærend osv.. Og det er fint det altså! Problemet er bare at timene ofte flyr om morgenen, og plutselig har jeg vert våken i 4-5 timer, og bare spist en liten yoghurt, eller en neve mandler e.l... Så hiver jeg kanskje i meg en banan, eller en sjokoladebit, eller et eple osv før vi skal ut dørene, altså ikke noe ordentlig måltid, og kjenner ikke hvor sulten jeg er før jeg setter med ved middagsbordet senere på dag. Ofte blir middagen mitt første ordentlige måltid... Etter at de andre i familien har kommet hjem synes jeg det er lettere å huske på å spise. Da følger jeg liksom bare med på lasset og spiser når de spiser.. Dette ble litt langt og kanskje litt rotete, og ikke er jeg helt sikker på hvor jeg vil med dette innlegget heller.. Jeg vet jo egentlig at det bare er jeg som kan gjøre noe med dette, men hvor skal jeg begynne? Jeg fullammer, og trenger jo mye næring.. Vil gjerne spise sunne matvarer, som gir kroppen noe godt..men jeg "har ikke lyst på noe"... Vil ikke gå ned mer i vekt nå, og har lyst å begynne å trene snart igjen, men da trenger jeg energi! Det jeg egentlig lurer på er vel.. Er det noen som kjenner seg igjen? Hva gjorde/gjør du? Og er det noen som har tips til gode, næringsrike og relativt enkle ting man kan spise til frokost og lunsj? (I dag har jeg startet dagen med en skyr, en neve mandler, kaffi og vann - bedre enn ingenting )
Gjest Wei Wei Skrevet 1. desember 2014 #2 Skrevet 1. desember 2014 Du har vel rutiner ellers? Knytt måltidene til tidspunktet på disse rutinene. For eksempel, at du har lunch rett før barnet tar sin dagslur. Eller etter en regelmessig trilletur.
Sillicious Skrevet 1. desember 2014 #3 Skrevet 1. desember 2014 Ha alarm på telefonen når du skal spise, og du MÅ spise noe når den alarmen går! Alt er bedre enn ingenting. Det er slik jeg gjør det iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå