Gå til innhold

Blir menn urettferdig omtalt i ulike medier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg lest denne artikkelen og begynner å se meg lei på hva samfunnet fokuserer på.

http://www.dagbladet.no/2014/11/30/kultur/trening/debatt/debattinnlegg/kronikk/36499357/

Enda et innlegg om menns ekle perversiteter. Denne gangen handler det om at vi kvinner vil være i fred på treningsenteret. Vi er der tross alt for å trene, ikke bli glodd på. Det er absolutt ikke greit av menn å se på oss, sikle etter oss, eller våge å tro at vi kvinner har lyst til å bli sett på. Det er mannssjåvinisme, objektifisering, og seksualisering, og det er ikke greit. Derimot er det helt greit for oss kvinner å anta at menn er på treningsenteret for å bli glodd på. La meg sitere:

Foran meg satt menn i midtlivskrisen, bak meg satt menn i midtlivskrisen. De satt beleilig til slik at de kunne vise seg frem på første rad, og at de kunne stirre på unge kvinnerumper uten at de la merke til det, på bakerste rad.

Her brenner forfatteren for å ta en opprensk i treningskulturen og hvor negativt det er at menn innehar en tankegang der kvinner har lyst til å bli sett på. Dette gjør hun ved å selv bruke den eksakte tankegangen hun mener er negativ. Hvis det ikke er greit å mene at kvinner er på trening for å bli glodd på, hvorfor er det greit å mene at menn setter seg på første rad for å vise seg frem?

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er ikke for å diskutere hvorvidt kvinner har lyst til å bli glodd på, men fordi jeg er lei av måten media portrerer menn. F.eks. i ulike youtube klipp "hidden camera - girl walks around - girl drunk in street, watch how many guys trying to "rape" her osv. Hvorfor spres plutselig slike ting overalt nå? Hva er grunnen til at alle menn blir skjært over én kam og portrettert på denne negative måten?

Samme med slike artikler. Uten vitenskapelig dokumentasjon på at problemet er reelt vet vi ikke om vi kan stole på at det er et problem. Artikkelen lagt ved i innlegget mitt ligner mye på disse youtube klippene og bruker en retorikk som er meget velkjent fra før.

Nede blant styrketreningsapparatene sprader de muskuløse, hårløse PT-ene med ekstremt lav fettprosent og skyhøyt ego rundt og glaner på de unge damene..halvrund mannlig instruktør..satt menn i midtlivskrisen..kalt ham en ensporet, overkåt mannsgris..kunne stirreunge kvinnerumper uten at de la merke til det..

Det er så mange innlegg og mediesaker som bruker denne type språk for å tillegge menn negative egenskaper. Ledende skrevet med store ord som mannssjåvinisme for at publikum skal bite på forfatterens personlige mening. Bare basert på hva jeg har kopiert fra artikkelen ser man godt hva slags bilde av menn forfatteren vil at vi skal sitte igjen med. Og dette er skadelig! Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke reagerer mer på karakteristikken menn opplever.

Menn får eksempelvis sin egen seksualitet svertet og møkket til når vi formilder at menns seksuelle atferd er grisete, ekkel og farlig ved å problematisere situasjoner som kanskje ikke er et problem. Vi graver ned menns egentlige hensikter og atferd ved å mene at seksualiteten til menn er mannssjåvinistisk, nedverdigende og objektifiserende mot kvinner når de legger merke til en pen jente på spenst, eller sier hei på gata. På spenst er oppførselen deres uønsket, ekkel og kvalmende, på gata er den trakkaserende og skummel.

Hvordan vet forfatteren av innlegget at problematikken egentlig er problematisk?

Er det bevist at menn nedsikler kvinner på gymmen? Har vi utført spørreundersøkelser på flere tusen kvinner og spurt de om de føler at treningsenteret er så belastet av mannssjåvinisme og objektifisering av kvinner, at det er slitsomt å gå på trening? Var svaret på denne undersøkelsen et rungende JA? Eller kan det hende at saken forfatteren tenner bål under egentlig ikke er et virkelig problem? Hvis det ikke er et problem, har vi da dratt menns seksualitet ned i søla og farget den litt svartere bare for å spre litt propeganda? Da har vi i hvert fall sørget for at oppfatningen om at menn mentalt sett er hårløse overkåte halvrunde mannegriser i midlivskrisen som glaner på unge damer, lever videre i beste velgående.

Vi ser at en mediesak om menns angivelige kvinnediskriminering på gymmen får spalteplass. Men hva med kvinner som glaner på muskuløse menn, dulter borti venninna og ber henne sjekke ut kjekkasen. Når kvinner glaner på menn som tar knebøy, eller fantaserer om musklene til hunks som løfter tung. Eller kvinner som roper etter kjekkaser på gata, og klår på menn på byen.

Når menn gjør det er det et stort problem som må bekjempes med alle milder. Når kvinner gjør det samme blir det ikke nevnt, da er det ikke et problem. Jeg liker ikke denne utviklingen. Fordi jeg liker ikke måten vi plutselig mistenkliggjør alle menn og utvikler et samfunn der vi nærmest skaper fiktive situasjoner og former de om til noe stort og farlig bare fordi menn er involvert.

Vil legge ved at jeg ikke godtar trakaserring!! Men jeg tror bare at de som trakasserer gjør det fordi de er drittsekker, ikke fordi de er menn. Noe uhyggelig mange medier vil ha deg til å tro. Også tror jeg forfatteren overdriver sin sverting av menn som gruppe bare for å legge frem hennes formening om at alle menn har en skummel tankegang når det kommer til kvinner. Trakkasering på gymmen har sikkert skjedd, men jeg tror ikke på at det er så stort et problem at forfatteren må generalisere så mye og mene at hele gymmen er mannsjåvinistisk og alle menn er ekle fordi hun så fire mannfolk snu seg etter to jenter.

Hvorfor er det greit å trykke ned menn når vi samtidig er så opptatt av å ikke trykke ned kvinner? Og er det flere som er lei av all drittslenging, mobbing og urettferdig behandling menn blir utsatt for bare fordi de er menn?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Sofia123
Skrevet

Den seksuelle trakasseringen går muligens mer i retning mot kvinner, enn motsatt. Akkurat hvorfor det er slik er vanskelig å si, kanskje har det med genene å gjøre, kanskje har det med forventninger å gjøre? Kanskje en kombinasjon, uten at det skal unnskylde dårlig oppførsel. Med forventninger så mener jeg at det kan være vanskelig å skille mellom hva som er oppmerksomhetssøkende oppførsel og hva som ikke er det, i dag så bombarderes man bokstavelig talt av bilder av mennesker som skal vise seg frem og søker anerkjennelse for det. Dette kjennetegner nærmest den oppvoksende generasjonen og holdningen mange har til sosiale medier. Når dette blir en så integrert del av vårt sosiale nettverk så viskes kanskje grensene ut etterhvert?

Anonymous poster hash: 2b933...900
  • Liker 1
Skrevet

Det er et paradoks at artikkelforfatteren går så hard ut mot "mannssjåvinisme" samtidig som hun omtaler gutter og menn hun umulig kan kjenne tankene til på en nedsettende og mobbende måte. Det er for så vidt ikke noe nytt for denne typen innlegg.

Man trenger igrunn kun en person som artikkelforfatteren for å gjøre arbeidsplassen til et skikkelig ukoselig sted.

• Liker 4
Skrevet

Ekle mannfolk, oppfører seg som dyr.

Anonymous poster hash: da3e3...63b
Skrevet

Menn bryr seg ikke, om ei skreppe føler for å snakke nedsettende til menn blir hun latterliggjort eller avfeid, om en mann gjør det samme ovenfor damer blir det hylekor og damene inntar offerrollen, tredjepart liker å holde med den sterkeste og kvinnen kommer nesten alltid ut som den svake part, uansett om det er hun som er angripende eller forsvarende. Vet ikke om det er vår kultur eller natur som gjør det sånn.

Anonymous poster hash: d3abb...6a4
  • Liker 1
Skrevet

Menn bryr seg ikke, om ei skreppe føler for å snakke nedsettende til menn blir hun latterliggjort eller avfeid, om en mann gjør det samme ovenfor damer blir det hylekor og damene inntar offerrollen, tredjepart liker å holde med den sterkeste og kvinnen kommer nesten alltid ut som den svake part, uansett om det er hun som er angripende eller forsvarende. Vet ikke om det er vår kultur eller natur som gjør det sånn.

Anonymous poster hash: d3abb...6a4

En type trakassering som jeg har lagt merke til blant kvinner er typisk nedlatende blikk, himling med øyne, "måling" av andre kvinner.

I fare for å generalisere så vil jeg nesten påstå at menn gjerne trakasserer kvinner på en "positiv" måte, f.eks ved å respondere på at en kvinne er pen, sexy osv, mens kvinner gjerne trakasserer på en "negativ" måte, ved å vise avstand.

• Liker 2
Skrevet

Har man et problem med at kvinner ser på menn og menn ser på kvinner, så trener man hjemme.

• Liker 1
Skrevet

"Hjelp, jeg er i det offentlige rom og menn kan se meg, ergo sikler de på meg...."

Noen har bare litt for høye tanker om seg selv!

Anonymous poster hash: e0e32...4dc
Skrevet

Dette er faktisk første gang jeg ser ei kvinne imøtegå skriveri om menns oppførsel.

Ja, det er en temmelig grisete oppførsel hun beretter om, og alt er ikke like greit. Kan hun gjøre seg til talsperson for alle kvinnene, da. Er det virkelig ikke noen som ikke vil bli sett på? Likevel, hun bruker begrepet menn som om alle menn er like grisete og at vi har et kollektivt avsvar osv.

Jeg tror ikke Bjerkholt Pedersen innser hva hun gjør. Med dette ordvalget, så tilvirker hun faktisk noe ganske interessant:

Det er slik, nemlig, tro det eller ikke, at de fleste av oss menn tar sosiale korrektiv. Når vi vokser opp i en bare se men ikke røre- tilnærming, til det at seksuell oppmerksomhet er seksuell trakassering, at en berøring som kan oppfattes som seksuelt betont er uønsket og dermed voldtekt av første grad - så er det ganske lett å slutte at kvinner rett og slett ikke ønsker seksuell oppmerksomhet fra menn.

En mann som da har evne og vilje til å tenke på andres ve og vel, som respekterer andre, som vil innrette seg etter sosiale normer, vil lage seg en regelrett aseksuell måte å omgås kvinner på. Han vil ikke (tør ikke og kan ikke) kommunisere seksuell interesse, og kvinna vil ikke forstå hvorfor han er der med henne. Kjærligheten uteblir.

Det ulykksalige i det hele, er at menn som ikke tenker på andres ve og vel, som ikke respekterer andre, og ikke innretter seg etter sosiale normer, som ikke tar korrektiv, er de eneste som kommuniserer seksuell interesse for kvinner, og blir da de som i større grad vinner fram og får kjærlighetsmarkedet for seg selv. Det var vel ikke det vi skulle oppnå?

Skrevet

En type trakassering som jeg har lagt merke til blant kvinner er typisk nedlatende blikk, himling med øyne, "måling" av andre kvinner.

I fare for å generalisere så vil jeg nesten påstå at menn gjerne trakasserer kvinner på en "positiv" måte, f.eks ved å respondere på at en kvinne er pen, sexy osv, mens kvinner gjerne trakasserer på en "negativ" måte, ved å vise avstand.

Hører jo innimellom om kvinner som blir seksuelt trakassert på jobben (av en mannlig kollega), i tillegg til at det har blitt skummelt mye voldtekter her i landet (der menn ofte er overgriperen), men enig i at kvinner også kan være fæle mot hverandre ;)

Anonymous poster hash: 2ec73...bb9

Skrevet

Det er et paradoks at artikkelforfatteren går så hard ut mot "mannssjåvinisme" samtidig som hun omtaler gutter og menn hun umulig kan kjenne tankene til på en nedsettende og mobbende måte. Det er for så vidt ikke noe nytt for denne typen innlegg.

Man trenger igrunn kun en person som artikkelforfatteren for å gjøre arbeidsplassen til et skikkelig ukoselig sted.

Akkurat det som er poenget i innlegget mitt. Synes det er så mange som ordlegger seg på den måten og omtaler menn negativt. Når en bruker en slik skrivemåte synes jeg hovedpoenget faller vekk, og jeg klarer ikke å ta forfatter seriøst.

• Liker 1
Skrevet

Problemet heter feminisme.

Anonymous poster hash: c45eb...98d

Skrevet

Problemet heter feminisme.

Men ikke all feminisme vel? Jeg anser meg selv som feminist. Fordi jeg vil ha like rettigheter for absolutt alle i samfunnet. F.eks. at homofile får gifte seg i kirken. At kjønn ikke skal stå i veien for rettigheter og muligheter. Ikke at menn skal tråkkes ned for å løfte opp kvinner.

• Liker 1
Gjest Rhaegar Targaryen
Skrevet

Kort svar ja

hadde kvinner blitt omtalt slik som menn blir. Så ville helvete brutt løs.

Skrevet

Men ikke all feminisme vel? Jeg anser meg selv som feminist. Fordi jeg vil ha like rettigheter for absolutt alle i samfunnet. F.eks. at homofile får gifte seg i kirken. At kjønn ikke skal stå i veien for rettigheter og muligheter. Ikke at menn skal tråkkes ned for å løfte opp kvinner.

Jo all feminisme. Du finner ikke en eneste feministisk organisasjon som jobber for likestilling for begge kjønn.

Og her er en ting å tenke over for deg:

- All offentlig diskriminering er blitt satt i gang av feminister. Alt fra kjønnspoeng i høyere utdanning til kvotering i offentlige utvalg, til særfordeler for kvinner innen utdanning mens det samme for gutter er forbudt.

Skrevet

Og det er feminister som i stor grad står bak denne svertingen av mannlig seksualitet som du prater om.

Skrevet

For å ikke snakke om at det er en feminist som har skrevet artikkelen du har linket til, og den er tatt fra et feministisk tidsskrift.

• Liker 1
Skrevet

Dette er faktisk første gang jeg ser ei kvinne imøtegå skriveri om menns oppførsel.

Ja, det er en temmelig grisete oppførsel hun beretter om, og alt er ikke like greit. Kan hun gjøre seg til talsperson for alle kvinnene, da. Er det virkelig ikke noen som ikke vil bli sett på? Likevel, hun bruker begrepet menn som om alle menn er like grisete og at vi har et kollektivt avsvar osv.

Jeg tror ikke Bjerkholt Pedersen innser hva hun gjør. Med dette ordvalget, så tilvirker hun faktisk noe ganske interessant:

Det er slik, nemlig, tro det eller ikke, at de fleste av oss menn tar sosiale korrektiv. Når vi vokser opp i en bare se men ikke røre- tilnærming, til det at seksuell oppmerksomhet er seksuell trakassering, at en berøring som kan oppfattes som seksuelt betont er uønsket og dermed voldtekt av første grad - så er det ganske lett å slutte at kvinner rett og slett ikke ønsker seksuell oppmerksomhet fra menn.

En mann som da har evne og vilje til å tenke på andres ve og vel, som respekterer andre, som vil innrette seg etter sosiale normer, vil lage seg en regelrett aseksuell måte å omgås kvinner på. Han vil ikke (tør ikke og kan ikke) kommunisere seksuell interesse, og kvinna vil ikke forstå hvorfor han er der med henne. Kjærligheten uteblir.

Det ulykksalige i det hele, er at menn som ikke tenker på andres ve og vel, som ikke respekterer andre, og ikke innretter seg etter sosiale normer, som ikke tar korrektiv, er de eneste som kommuniserer seksuell interesse for kvinner, og blir da de som i større grad vinner fram og får kjærlighetsmarkedet for seg selv. Det var vel ikke det vi skulle oppnå?

Veldig bra skrevet. Jeg er selvfølgelig forståelsesfull for at trakkasering finnes og ikke bør være tolerert av samfunnet. Men måten hun generaliserer menn og nærmest hinter frem til at alle menn er "ekle" og deltar i mannsjåvinismen synes jeg er å gå for langt. Dessuten er vinklingen av innlegget veldig rettet mot at leserne skal tro, og bli enige med forfatter, at alle menn er slik hun vil de skal fremstå.

Også synes jeg det er rart at hun ikke tar opp kvinner som stirrer. For jeg sjekker ut menn på trening. Noen ganger smiler jeg også..

Skrevet

For å ikke snakke om at det er en feminist som har skrevet artikkelen du har linket til, og den er tatt fra et feministisk tidsskrift.

Ja, det ser jeg nå. Ikke overraskende. Håper noen menn snart kommer på banen med noen gode motskriv og tar et oppgjør med måten menn blir omtalt på av slike organisasjoner og enkeltpersoner. Skjønner ikke hvordan slike innlegg blir valgt ut av dagbladet. Burde vært et mye høyere krav om akseptabelt språkbruk og ordlegging. Et slikt innlegg om kvinner hadde aldri blitt tatt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...