Gå til innhold

Kråkebolle/sjøpinnsvin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I sommer (starten av august) tråkket jeg på en kråkebolle i Hellas, og dro til legen med en gang der jeg fikk dratt ut de største piggene (utrolig smerte!!). Skulle hjem til Norge dagen etter men fikk likevel en betennelsesdempende krem med antibiotika jeg skulle påføre. Etter noen uker (oppsøkte lege i Norge også for sikkerhetsskyld) med påføring av krem var det noe igjen under "klumper" med hard hud over som jeg rev av og tøyt ut resten av piggene (tror jeg). Problemet nå er at der de største piggene har vært og sårene har vært så gror det seg "sammen" og blir hardt. Om jeg presser på med neglen eller noe lignende på steder der det synlig har vært pigger så får jeg en frysningsfølelse og vondt. På de største har jeg klemt ut "blank væske" også er det åpent sår før den samme prosessen skjer igjen at det blir hardt og man ser "blankt" under. Som en vannblemme, bare så liten str som en nål. Og røde.

Har vært hos lege men er ikke mye å gjøre annet enn antibiotika krem? Da de fleste ikke har erfaringer med dette.

Skal ta røntgen osv å se om det er noe pigger igjen under(men tviler da de tøyt ut en mnd senere)

Noen som har opplevd samme, eller vet hva jeg kan gjøre? Ubehagelig med sånn frysninger om jeg klemmer og ujevn sår hud under foten!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger nok noe rester igjen under huden om du fortsetter å få sånne "vortekviseblemmer".
Noen kråkeboller har særlig spisse og tynne pigger slik at de blir som skikkelige sprøytenåler, dette gjelder gjerne de eksotiske artene som holder til i tropiske og varme områder.

Det kan hende du får noe opp på røntgen, men de kan bli vanskelige å få ut om de er skikkelig små og syltynne.

Skrevet

Ja hvis det er noe igjen nå burde kroppen ha støtet de ut eller så burde de kommet ut tidligere da man har klemt ut nålene. Kan være noe jeg ikke ser men, hvis det er noe som du sier skal jeg evt bare la det komme ut sv seg selv da?

Skrevet

Det er ikke sikkert at de kommer ut av seg selv, om det er noe igjen, med tanke på at du hele tiden gror sånne "vortekviseblemmer". Det er kroppens måte å kapsle inn ting på, og betyr ikke nødvendigvis at den klarer å støte dem ut.

• 2 uker senere...
Skrevet

Okei. Skal ta ultralyd nå, så får vi se om de kan se noe.

Skrevet

Ja hvis det er noe igjen nå burde kroppen ha støtet de ut eller så burde de kommet ut tidligere da man har klemt ut nålene. Kan være noe jeg ikke ser men, hvis det er noe som du sier skal jeg evt bare la det komme ut sv seg selv da?

De støtes ikke ut om det er et område du tråkker på. Jeg ville forklart dette for en lege. Det kan hende de må fjernes operativt.

Anonymous poster hash: 6569f...d9f

• 2 uker senere...
Skrevet

Problemet er at det ikke var noe der i følge ultralyden, derfor mener de ikke det er noe der og virker ikke som legene tar det seriøst hvor lenge jeg har hatt "sårene"..

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Har prøvd å lese litt rundt på nettet og det er umulig å finne noen norske nettsider som handler om kråkeboller, kun engelske som handler om urchin. Står bare hva man skal gjøre akkurat der og da, men ikke hva som har hendt med folk som har hatt sår lengere tid.

Fant noe om "pedicellaria" som kråkeboller sender ut for å rense seg for alger? Som kan sitte igjen og man skal ta barberskum og fjerne med en høvel? Ikke noe jeg vil gjøre nå med sårene jeg har og blande inn et barberblad, men kanskje noen vet noe om hva "pedicellaria" er og eventuelt det som kan sitte igjen? Da det ikke er pigger igjen i foten i følge ultralyd i allefall, og i tillegg tøyt jeg ut piggene en mnd senere av sårene som er igjen, så er 97% sikker på at det ikke er hele pigger igjen ...

Blir aldri kvitt dette... åh.

Endret av Ida Sofie MA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...