AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #1 Skrevet 30. november 2014 I helgen var det julebord på jobben og arbeidsgiver spanderte en natt på hotell i Oslo på alle ansatte. På hotellkjedens nettside står det at man kan sjekke inn frak kl. 15. Jeg ankom hotellet rett før kl. 16 lørdag og da jeg skulle sjekkke inn fikk jeg beskjed om at rommet ikke var klart og at det kom til å ta minst en halv time - sannsynligvis nærmere en time - før jeg kunne sjekke inn. De ansatte var overhodet ikke ydmyke og jeg fikk inntrykk av at jeg var veldig vanskelig og krevenede som syntes det var dårlig at jeg ikke fikk sjekket inn. Anonymous poster hash: 51058...65a
Zoega Skrevet 1. desember 2014 #2 Skrevet 1. desember 2014 Nei, det er ikke vanlig. Når det er sagt, så er det ofte at stamgjester ber om sen utsjekk ( 14.00 ). Nå veit jeg ikke hvilket hotell du bodde på, men det er ofte at housekeeping er få på jobb og skal vaske mer enn 15 rom hver. Mye kommer jo an på gjesten som bodde der før, når den sjekker ut. Og tro meg, housekeeping gjør en fantastisk jobb for å gjøre klart rommene. 5
MissStiles Skrevet 1. desember 2014 #3 Skrevet 1. desember 2014 Det er ikke uvanlig at hotellrom ikke er klare til innsjekk kl. 15 eller 16. Har det vært fullt på hotellet dagen før og mange sjekker ut sent, så tar det ofte litt lengre tid før man får sjekket inn. Hvis jeg skal bo på hotell og har det travelt med å gjøre meg klar til noe, så pleier jeg å gi beskjed om noen dager at jeg ønsker å sjekke inn tidlig. De kan ikke garantere det men da prøver hotellet i hvert fall å ha et rom klart tidlig.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #4 Skrevet 1. desember 2014 Dette kan komme av flere ting, f.eks forsinkelser i utsjekk, fullt hotell og bemanning. Rengjøring og klargjøring av rom tar tid og det er sjelden for mye personale til denne oppgaven. Om en eller to av disse har blitt syke eller noen rom trenger ekstra tid, så kan dette gå ut over innsjekkingen. Det skal veldig lite til. Som regel får man tilbud om å sette fra seg bagasjen på et sikkert sted, slik at man kan ta seg en kopp kaffe eller få unna andre ting mens man venter. Anonymous poster hash: cbb74...a23
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #5 Skrevet 1. desember 2014 Hva skal de være ydmyke for? Forventer du noen slags storslagen unnskyldning fordi ting har tatt tid den dagen og de var forsinket? Vær glad du får et rent rom, i stede for å kanskje komme opp i griseriet til gjester som bodde der natta før deg. Anonymous poster hash: f42ca...84a 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #6 Skrevet 1. desember 2014 TS her. Jeg forventer ingen storslagen unnskyldning, men når det står at man kan sjekke inn fra kl. 15 synes jeg det er dårlig at rommet ikke er klart før kl. 16:30 eller i verste fall kl. 17. Jeg kom rett fra jobb og hadde planlagt å dusje og skifte på hotellrommet før jeg møtte resten av gjengen kl. 17:30. Jeg fikk først rommet kl. 16:45 og droppet dusjen og fortet meg for å bli klar i tide. Neste gang får jeg be om tidlig innsjekk, jeg trodde bare ikke at det skulle være nødvendig når jeg visste at jeg ikke kom til hotellet før etter kl. 15. Anonymous poster hash: 51058...65a 10
Daria Skrevet 1. desember 2014 #7 Skrevet 1. desember 2014 Jeg forventer at rommet er klart til den innsjekktiden hotellet selv oppgir, og jeg tror aldri jeg har opplevd at det ikke har vært det. Hadde blitt ganske overrasket om jeg ikke fikk sjekket inn kl 16, og ganske irritert i tillegg om de i resepsjonen ikke engang hadde giddet å beklage. Og "Vær glad du får et rent rom"? Hotellet driver ikke akkurat med veldedighet og vasker rommet og lar meg sove der av sin godhet. De tilbyr en tjeneste jeg betaler for, og en del av den avtalen er at et rent rom skal være klart til et oppgitt tidspunkt. Forventer man at gjestene skal være forståelsesfulle når ting går skeis, er første bud å være ydmyk og beklage. Forskjellen på "Rommet ditt er ikke klart før om en time" og "Rommet ditt er dessverre ikke klart ennå. Beklager dette, vi sliter med sykdom hos renholderne i dag." er faktisk ganske stor. Hadde jeg hatt TS' opplevelse, hadde nok hotellet fått en mail i ettertid - og jeg hadde neppe valgt det hotellet neste gang. 33
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #8 Skrevet 1. desember 2014 TS har fått beskjed om at rommet var klart om 1/2 - 1 time. Det er jo ganske enkel beskjed å forstå? Og i og med TS får inntrykk av at han/hun er vanskelig, så han vel TS startet å klage eller noe? Ting kan skje. Om dere hadde sett hvordan det ser ut på enkelte rom etter at voksne mennesker har bodd der, så skjønner dere at noen ganger trengs det ekstra rengjøring. Alle forlater ikke rommet i den stand de ønsker å finne det, eller på en måte som gjør at rengjøringen tar normalt med tid. Som det partet som hadde eksempel bæsjet alle andre steder enn der man skal... Sier seg selv det tar tid å vaske da? Anonymous poster hash: f42ca...84a 1
Gjest Ciegus Skrevet 1. desember 2014 #9 Skrevet 1. desember 2014 Klart ting kan skje. Men greier ikke hotellet å gi det produktet kunden har betalt for (rom fra kl. 15) må de unnskylde seg og gi en form for kompensasjon. Man kan i det minste være ydmyk overfor kunden. 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #10 Skrevet 1. desember 2014 TS har fått beskjed om at rommet var klart om 1/2 - 1 time. Det er jo ganske enkel beskjed å forstå? Og i og med TS får inntrykk av at han/hun er vanskelig, så han vel TS startet å klage eller noe? Ting kan skje. Om dere hadde sett hvordan det ser ut på enkelte rom etter at voksne mennesker har bodd der, så skjønner dere at noen ganger trengs det ekstra rengjøring. Alle forlater ikke rommet i den stand de ønsker å finne det, eller på en måte som gjør at rengjøringen tar normalt med tid. Som det partet som hadde eksempel bæsjet alle andre steder enn der man skal... Sier seg selv det tar tid å vaske da?Anonymous poster hash: f42ca...84a TS igjen. Ja, det er en grei beskjed å forstå og jeg forstår også at ting kan skje som gjør at ting ikke går helt etter planen, men som Daria påpeker: Forskjellen på "Rommet ditt er ikke klart før om en time" og "Rommet ditt er dessverre ikke klart ennå. Beklager dette, vi sliter med sykdom hos renholderne i dag." er faktisk ganske stor. Jeg kom som sagt i førsteinnlegget ca. kl. 16 og da det ble min tur oppga jeg navnet mitt og forventet å få rom med en gang siden jeg kom etter kl. 15:00, som er innsjekkingstiden som er oppgitt på hotellets nettside. Fikk bare beskjed om at "Rommet er ikke klart" i første omgang. Jeg spurte hvor lang tid det kom til å ta og fikk beskjed om at de ikke visste og jeg fikk tilbud om å sette fra meg bagasjen om jeg ønsket å bli kvitt den. Sa at jeg hadde planlagt å dusje/skifte på rommet og at jeg skulle møte kollegene mine kl. 17:30 og spurte nok en gang om hvor lang tid det ville ta før rommet var klart. Resepsjonisten ringte da (med oppgitt mine) housekeeping og fikk beskjed om at det kom til å ta mellom en halvtime og en time før rommet var klart. Jeg følte ikke selv at jeg var sur/vanskelig, men jeg ble jo frustrert over at jeg måtte vente såpass lenge før jeg fikk rommet og ga uttrykk for det. Anonymous poster hash: 51058...65a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #11 Skrevet 1. desember 2014 Du fikk så god beskjed som de antakelig kunne gi, men du forventer kanskje en litt mer "krypende" beklagelse? De ansatte i resepsjonen har ingenting med rengjøringen å gjøre, og at du står og klager i resepsjonen hjelper ikke det heller. Det blir ikke raskere rent. Ja, det skjer fra tid til annen, og det må du nesten leve med om du skal bo på hotell. Fordi rengjøring tar tid. Hadde du fått et dårlig rengjort rom, hadde du garantert blitt enda mer misfornøyd enn å vente litt ekstra. Anonymous poster hash: f42ca...84a 2
Daria Skrevet 1. desember 2014 #12 Skrevet 1. desember 2014 Jeg kom som sagt i førsteinnlegget ca. kl. 16 og da det ble min tur oppga jeg navnet mitt og forventet å få rom med en gang siden jeg kom etter kl. 15:00, som er innsjekkingstiden som er oppgitt på hotellets nettside. Fikk bare beskjed om at "Rommet er ikke klart" i første omgang. Jeg spurte hvor lang tid det kom til å ta og fikk beskjed om at de ikke visste og jeg fikk tilbud om å sette fra meg bagasjen om jeg ønsket å bli kvitt den. Sa at jeg hadde planlagt å dusje/skifte på rommet og at jeg skulle møte kollegene mine kl. 17:30 og spurte nok en gang om hvor lang tid det ville ta før rommet var klart. Resepsjonisten ringte da (med oppgitt mine) housekeeping og fikk beskjed om at det kom til å ta mellom en halvtime og en time før rommet var klart. Jeg følte ikke selv at jeg var sur/vanskelig, men jeg ble jo frustrert over at jeg måtte vente såpass lenge før jeg fikk rommet og ga uttrykk for det. Det der er skikkelig dårlig kundebehandling. At rommet er halvannet til to timer forsinket etter deres eget oppgitte innsjekkingstidpunkt er ille nok, men at de møter gjester på den måten er enda verre. Jeg hadde blitt både frustrert og sur, og ikke lagt skjul på det. Send mail til ledelsen og klag. Du fikk så god beskjed som de antakelig kunne gi, men du forventer kanskje en litt mer "krypende" beklagelse? De ansatte i resepsjonen har ingenting med rengjøringen å gjøre, og at du står og klager i resepsjonen hjelper ikke det heller. Det blir ikke raskere rent. Ja, det skjer fra tid til annen, og det må du nesten leve med om du skal bo på hotell. Fordi rengjøring tar tid. Hadde du fått et dårlig rengjort rom, hadde du garantert blitt enda mer misfornøyd enn å vente litt ekstra. Resepsjonen er hotellet ansikt utad med hovedansvaret for kontakt med gjestene - selvfølgelig er det dem man skal gå til med sånne ting. Når jeg bestiller et hotellrom er det en foretningsavtale mellom meg og hotellet med visse krav til begge parter. At de ikke oppfyller sin del er ikke noe jeg stilltiende skal akseptere og regne med(!) fordi rengjøring tar tid. Det er hotellets ansvar, ikke mitt. Det minste man kan forlange er at de er høflige og beklager, og ikke oppfører seg som om gjesten er den urimelige. 11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #13 Skrevet 1. desember 2014 Hva skal de være ydmyke for? Forventer du noen slags storslagen unnskyldning fordi ting har tatt tid den dagen og de var forsinket? Vær glad du får et rent rom, i stede for å kanskje komme opp i griseriet til gjester som bodde der natta før deg.Anonymous poster hash: f42ca...84a Atte huh? Et hotell lever av sine gjester. Det gjør de godt av å huske. Så når "Herr Olsen" kommer inn i resepsjonen med trillekofferten sin så bør vedkommende bak skranken tenke EN tanke, og den er: "Her kommer sjefen min. Han bør jeg yte den beste service som tenkes kan. Og når rommet ikke er ferdig beklager jeg det på det dypeste og strekker meg langt for å bøte på situasjonen ved å låne ut et ekstrarom/konferanselokale med toalett eller be vedkommende på en (gratis) drink" Til TS: legg igjen en omtale på tripasdvisor e.l. Andre gjester vil takke deg for at de slipper kaste bort tid på et hotell med dårlig service. Anonymous poster hash: 79180...933 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #14 Skrevet 1. desember 2014 Har selv jobbet som stuepike, og vi hadde ofte 20 rom hver som vi skulle rengjøre i løpet av en 8-timers arbeidsdag. Hvis det var noen rom som var ekstra skitten, måtte vi naturligvis bruke ekstra lang tid på disse, og det var derfor ikke alltid at vi rakk å vaske 20 rom innen klokka 16 (da vi var ferdig på jobb). Vi var svæært underbemannet, og måtte derfor jobbe overtid for å få tatt de siste rommene. Elendig arbeidsmiljø, og slik er det fortsatt for mange renholdere på hotell. Syns man kan ha litt forståelse for dette, en halvtime er ikke lenge å vente, og stuepikene gjør så godt de kan. Anonymous poster hash: f013a...cfb 3
Gjest Ciegus Skrevet 1. desember 2014 #15 Skrevet 1. desember 2014 Har selv jobbet som stuepike, og vi hadde ofte 20 rom hver som vi skulle rengjøre i løpet av en 8-timers arbeidsdag. Hvis det var noen rom som var ekstra skitten, måtte vi naturligvis bruke ekstra lang tid på disse, og det var derfor ikke alltid at vi rakk å vaske 20 rom innen klokka 16 (da vi var ferdig på jobb). Vi var svæært underbemannet, og måtte derfor jobbe overtid for å få tatt de siste rommene. Elendig arbeidsmiljø, og slik er det fortsatt for mange renholdere på hotell. Syns man kan ha litt forståelse for dette, en halvtime er ikke lenge å vente, og stuepikene gjør så godt de kan. Anonymous poster hash: f013a...cfb Greit nok det, men da må hotellet ta konsekvensene av sin underbemanning og enten: - Endre på produktet (slutte å love innsjekk kl 15) - Tilby kompensasjon når produktet ikke kan leveres som avtalt Hvorvidt stuepikene er overarbeidet/underbemannet er fullstendig irrelevant for kunden. 12
Colargol Skrevet 1. desember 2014 #16 Skrevet 1. desember 2014 Kan jeg spørre om hva som var opplevelsen til de andre kollegaene dine, fikk de også høre samme beskjed eller var det bare deg? Tipper hotellene er rimelig stressa i julebordsesongen, og tipper også at de setter kunder som betaler for seg selv høyere enn de som kommer som gruppe betalt av arbeidsgiver. Ingen god strategi da alle bør få samme behandling, men det overrasker meg ikke.
Daria Skrevet 1. desember 2014 #17 Skrevet 1. desember 2014 Har selv jobbet som stuepike, og vi hadde ofte 20 rom hver som vi skulle rengjøre i løpet av en 8-timers arbeidsdag. Hvis det var noen rom som var ekstra skitten, måtte vi naturligvis bruke ekstra lang tid på disse, og det var derfor ikke alltid at vi rakk å vaske 20 rom innen klokka 16 (da vi var ferdig på jobb). Vi var svæært underbemannet, og måtte derfor jobbe overtid for å få tatt de siste rommene. Elendig arbeidsmiljø, og slik er det fortsatt for mange renholdere på hotell. Syns man kan ha litt forståelse for dette, en halvtime er ikke lenge å vente, og stuepikene gjør så godt de kan. Nå var rommet allerede en time forsinket da TS kom. Å måtte vente opp mot en time når man han avtaler å rekke og ikke engang få noe klart svar om når man kan forvente at ting er klart kan faktisk være et ganske stort problem. At hotellet er underbemannet er ikke mitt ansvar. Å vise forståelse for det og finne meg i det er ikke å støtte noen, det er tvert imot å signalisere til hotellet at det er helt greit at de legger seg på et nivå hvor de ikke kan oppfylle sine forpliktelser ovenfor gjestene. 3
Kjetil E Skrevet 1. desember 2014 #18 Skrevet 1. desember 2014 Det er ikke uvanlig at hotellrom ikke er klare til innsjekk kl. 15 eller 16. Har det vært fullt på hotellet dagen før og mange sjekker ut sent, så tar det ofte litt lengre tid før man får sjekket inn. Hvis jeg skal bo på hotell og har det travelt med å gjøre meg klar til noe, så pleier jeg å gi beskjed om noen dager at jeg ønsker å sjekke inn tidlig. De kan ikke garantere det men da prøver hotellet i hvert fall å ha et rom klart tidlig. Så vidt jeg forstod på TS så var dette på en lørdag. Lørdag er vel en dag det er få som sjekker ut, antagligvis den dagen i uka med færrest inn/utsjekk på de fleste hoteller.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #19 Skrevet 1. desember 2014 Har selv jobbet som stuepike, og vi hadde ofte 20 rom hver som vi skulle rengjøre i løpet av en 8-timers arbeidsdag. Hvis det var noen rom som var ekstra skitten, måtte vi naturligvis bruke ekstra lang tid på disse, og det var derfor ikke alltid at vi rakk å vaske 20 rom innen klokka 16 (da vi var ferdig på jobb). Vi var svæært underbemannet, og måtte derfor jobbe overtid for å få tatt de siste rommene. Elendig arbeidsmiljø, og slik er det fortsatt for mange renholdere på hotell. Syns man kan ha litt forståelse for dette, en halvtime er ikke lenge å vente, og stuepikene gjør så godt de kan. Anonymous poster hash: f013a...cfb Ja, men det er nettopp da det er til beste for alle parter om kunden klager til høyere hold slik at ledelsen ser at her trengs det flere folk. Det er ingen som tjener på at kunden stilltiende godtar forsinkelser på grunn av underbemanning - unntatt eierne som håver inn overskuddet. Anonymous poster hash: e4241...803 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #20 Skrevet 1. desember 2014 Nå var rommet allerede en time forsinket da TS kom. Å måtte vente opp mot en time når man han avtaler å rekke og ikke engang få noe klart svar om når man kan forvente at ting er klart kan faktisk være et ganske stort problem. At hotellet er underbemannet er ikke mitt ansvar. Å vise forståelse for det og finne meg i det er ikke å støtte noen, det er tvert imot å signalisere til hotellet at det er helt greit at de legger seg på et nivå hvor de ikke kan oppfylle sine forpliktelser ovenfor gjestene. De fleste seriøse hotell gjør jo alt de kan for å oppfylle sine forpliktelser ovenfor gjestene. De vet nok utrolig godt selv at det ikke er greit å la gjestene vente en time på rommet sitt. De trenger ikke masse sure og klagende gjester for å forstå at det ikke er greit. Slike ting skjer dog ikke ofte på et hotell, det hender innimellom, men da er det ofte en grunn til det også. Anonymous poster hash: f013a...cfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå