Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ikke sett så mange tråder om kameraer her, men jeg tar sjansen likevel. Jeg er på jakt etter et nytt kamera, ettersom det gamle speilreflekskameraet mitt er sånn 7-8 år gammelt nå. Har kikket en del på de nye speilløse, men jeg synes nesten de er for små! Og batterikapasiteten er jo heller ikke mye å skryte av. Men man kan jo kjøpe ekstra grep til Olympus sine da, og de har jo fått god kritikk. Og det ville vært veldig herlig å ha et kamera som tok liten plass, og som ikke var tungt å bære på! Så jeg har tenkt litt på Olympus m-10.

Ellers har jeg nå også kikket litt på Nikon D3300. Det virker jo også veldig lett, og relativt lite for å være speilrefleks. Og samtidig dobbelt så god batterikapasitet! Men det er jo større da, selvfølgelig.

Noen som har noen erfaring fra noen av disse? Jeg har tidligere brukt Olympus speilrefleks, og har vært ganske fornøyd med det. Setter pris på tips :foto:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Nicon D 3100 og er kjempefornøyd med det. 3300 er vel samme kamera bare en nyere modell.

Skrevet

Hva skal du ta bilde av og hvordan bruker du kameraet du har i dag?

Etter 8 år med speilrefleks vil jeg anta du har lært deg de forskjellige funksjonene et speilrefleks kan gi. I utgangspunktet ville jeg da gått for noe bedre enn amatørkameraene som 3300 o.l. (som i grunn kan erstattes av de gode kompakte speilløse systemkameraene).

Skrevet

Jeg tar vel helst bilder av natur, men også byer og folk osv når jeg er ute og reiser. Brukte autofunksjonene en stund, men har i det siste kommet mer inni de andre funksjonene også. Så jeg er vel ikke en nybegynner, men heller ingen ekspert..

Men jeg føler vel at når jeg har et 8 år gammelt kamera, så skal det vel en god del til for at det nye ikke uansett er bedre enn det jeg har.. ;) Men ja, de nye speilløse skal være veldig bra! Er bare bekymret for at de er for små, særlig hvis jeg skal ha litt større telelinser.

Skrevet

Har hatt Canon 600D tidligere og synes det er et temmelig bra kamera. Har av en eller annen grunn blitt indoktrinert til å tro at Canon er best, og at Nikon er dårlige. Liker i hvert fall Canon.

Skrevet

Du har ingen objektiver du vil ta med deg videre? Forsåvidt, om du ikke har noe behov for å bytte rundt på slike er kanskje ikke systemkamera det du trenger uansett.

Skrevet

Jeg tar vel helst bilder av natur, men også byer og folk osv når jeg er ute og reiser. Brukte autofunksjonene en stund, men har i det siste kommet mer inni de andre funksjonene også. Så jeg er vel ikke en nybegynner, men heller ingen ekspert..

Men jeg føler vel at når jeg har et 8 år gammelt kamera, så skal det vel en god del til for at det nye ikke uansett er bedre enn det jeg har.. ;) Men ja, de nye speilløse skal være veldig bra! Er bare bekymret for at de er for små, særlig hvis jeg skal ha litt større telelinser.

For små til hva da? Det finnes speilløse systemkameraer som kan bruke objektivene til speilrefleks. Du trenger bare en adapter (ser ut som en spacer). Et annet godt poeng er som det er nevnt over: skal du bruke objektivene du har i dag?

PS: Nikon er ikke dårligere enn Canon. :P

Skrevet

Jeg foretrekker nok å ha et systemkamera, og å kunne bytte objektiv. Så er ikke interessert i et kompaktkamera.

Hehe, jeg vil heller ikke si at Nikon er bedre enn Canon, er nok like gode begge deler. Jeg vil nok heller si at jeg foretrekker Nikon fremfor Canon, men det er vel bare en smakssak. Selv synes jeg Olympus er ganske bra. Jeg er ikke særlig interessert i å ta med objektivene videre, til det er de nok gjerne for gamle tror jeg.

Det jeg mener med for små, er at jeg er litt bekymret for om de ikke ligger stabilt nok i hånda osv. Men etter å ha prøvd begge kameraene i butikken (Olympus m10 og Nikon D3300), og sammenlignet med det jeg allerede har (som er mindre enn Nikon sitt..), så har jeg nok landet på Olympus igjen. Og det hjalp jo også at det har vunnet en del tester osv.. ;) Så får vi se om jeg blir fornøyd med valget!

Skrevet

Evt andre tips om lignende objektiv som bruker Micro Four thirds systemet?

Skrevet

Jeg foretrekker nok å ha et systemkamera, og å kunne bytte objektiv. Så er ikke interessert i et kompaktkamera.

Men da har du altså en del objektiver fra før? Da er det jo verdt å vurdere et som lar deg bruke disse.

Skrevet

Jeg er på jakt etter noe av det samme. Vurderer et Nikon D3200 (mest pga at prisen er vesentlig lavere enn 3300 uten at det er så mange forbedringer fra 3200 jeg ønsker meg).

Selv om jeg godt kunne tenke meg et enda mer avansert kamera nå, så synes jeg ikke at det er verd det. Jeg er ikke fotograf av yrke og vil kjøpe noe som er bra, men ikke fullstendig krise om blir borte eller ødelagt. Tenker bare at jeg kommer til å bli FOR redd for å ta med meg kameraet ut på reise eller aktiviteter/turer om det koster for mye. Legger heller pengene i gode objektiver som jeg evt. kan legge igjen hjemme om jeg vil og bare ha med det minste.

Jeg har også sett på tilsvarende kamera fra Canon, men det er noe med Nikon jeg bare liker bedre. Det er kanskje menyene eller hvordan det ligger i hånden. Jeg har også ett på Pentax, som jeg liker veldig godt, men det er ikke like godt utvalg i objektiver og jeg ser på muligheten for å kjøpe brukte objektiver også. Lettere å få tak i utstyr generelt til Canon og Nikon.

Jeg hadde gått for et D3300 (eller tilsvarende) tror jeg. Om du bestemmer deg for å oppgradere mer senere har du jo kanskje objektiver som passer på et bedre kamera om du legger pengene i det, slik jeg har tenkt. Det er ingen vits i å overdrive på såpass kostbart utstyr. Det blir jo ikke brukt om det ligger innelåst i en safe heller :)

Anonymous poster hash: acd7f...30a
Skrevet

Etter at jeg kjøpte mitt speilløse systemkamera, Sony Nex 3n, har jeg ikke brukt annet. Den gamle speilrefleksen ligger og støver. Den er rett og slett for tung til å ta med ut på tur. Sonyen har virkelig alt jeg trenger! Anbefaler derfor å kjøpe noe som er lett å ta med ut - også på reisefot.

Anonymous poster hash: eec59...c5d
Skrevet

Men da har du altså en del objektiver fra før? Da er det jo verdt å vurdere et som lar deg bruke disse.

Som nevnt tidligere, så er disse nok for gamle. Og ikke er de sånn supergode heller. Jeg vil heller ha noen objektiver som har mer zoom, og som er litt bedre. Jeg har heller ikke så mange (3 ganske standard objektiv), så eneste ville isåfall vært makroobjektivet som kunne vært brukt på det nye.

Som sagt, så har jeg bestemt meg for Olympus m10 nå..:) blir spennende å prøve et speilløst kamera

Skrevet

Som nevnt tidligere, så er disse nok for gamle. Og ikke er de sånn supergode heller. Jeg vil heller ha noen objektiver som har mer zoom, og som er litt bedre. Jeg har heller ikke så mange (3 ganske standard objektiv), så eneste ville isåfall vært makroobjektivet som kunne vært brukt på det nye.

Som sagt, så har jeg bestemt meg for Olympus m10 nå.. :) blir spennende å prøve et speilløst kamera

Objektiver går ikke ut på dato. Jeg har selv brukt en del fra 20-25 år tilbake, og mange av dem er helt topp fortsatt. Klart, om det er snakk om billigste kitobjektiver i plast er kanskje en oppgradering på sin plass, men problemet er strengt tatt ikke alderen her.

Men uansett, M10 er nok et godt valg.

Skrevet

Jada, vet jo også at de ikke går ut på dato. Men det bør vel være ganske god standard hvis de skal klare å holde følge med teknologien osv? De jeg har er helt standard objektiver, så ser ikke poenget med å kjøpe et kamera ut ifra at jeg skal bruke de objektivene. Hadde det vært snakk om litt mer spesielle objektiv, eller dyrere objektiv så hadde det vært mer poeng med det, det er jeg enig i.

Skrevet

Er vel mest det at det ikke er så mye innovasjon på teknologifronten. Det er litt som med høyttalere; basisen er på plass, og begrensningene nå er egentlig mer fysikk eller noe annet. Det er først og fremst på kameraer det er nyskapning, ikke på objektiver. Unntaket er bildestabilisering, som har blitt billigere, bedre og mer kompakt med årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...