AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #1 Skrevet 30. november 2014 Hvordan forholde seg når en søskenflokk på fire har en primus motor på at søsknene ikke lenger skal gi hverandre julegaver (alle er over 40) og vi som bor på en annen kant av landet har forholdt oss til dette "påbudet" - og så reiser vi hjem på førjulstur og det viser seg at det faktisk bare er ett av søsknene som ønsker denne avtalen, og at man får utlevert gave fra de to andre men selvsagt ikke har med gave til noen selv? Vi hadde jo naturligvis ikke med gaver, og har jo reist hjem nå, men vi kan jo alltids sende noe i posten. Men eventuelt hva, og ikke minst - skal vi sende julegave? Anonymous poster hash: 00ab6...476
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #2 Skrevet 30. november 2014 Da må dere snakke sammen. Dvs snakke med hvert enkelt søsken, ikke bare med en eller annen selvoppnevnt sjef. Jeg opplevde av svigermor ville innføre en "bare pakker til barna"-regel, og mannen så bare "ok". Heldigvis fikk jeg han til å snakke med søstrene sine, og jammen viste det seg at de slett ikke var enige. Så vi har fortsatt med gaver, alle bortsett fra svigermor da...Anonymous poster hash: 1c5c2...0c7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #3 Skrevet 30. november 2014 Joda jeg ser den, men nå er det altså sånn situasjonen er nå. Hva gjør vi, kjøper vi og sender gave til de to vi har fått ifra, eller lar vi være, og eventuelt hva kjøper man i en sånn situasjon? Anonymous poster hash: 00ab6...476
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #4 Skrevet 30. november 2014 Selvfølgelig sender dere til de der har fått fra. Vil dere avtale å slutte med gaver, må det gjøre i god tid før jul, altså før julen 2015. I år er det åpentbart for sent. Og hva dere skal kjøpe er da ikke annerledes enn før? Blir samme vurderinger som dere ville gjort om ikke den det tullesøskenet hadde begynt å snakke på andres vegne.Anonymous poster hash: 1c5c2...0c7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #5 Skrevet 1. desember 2014 Dette ble avtalt i sommer, og vi var helt sikre på at dette gjaldt alle sammen. Vi har til og med uttrykt tristhet over at det skulle være sånn, men slik vi har sett det har vi bøyd oss for flertallet. Da vi reiste opp dit hadde vi selvsagt ikke med oss noen julegaver til søsknene, bare til alle de andre, og vi ble da veldig overrasket da vi fikk julegaver fra to av dem. Nå har vi som jeg skrev reist hjem igjen, så det føles rart å skulle sende noe opp i posten nå i ettertid. Samtidig er vi veldig glad i julegavekonseptet, så vi vil gjerne gi bort noe, spørsmålet er bare om det er for teit å ettersende noe nå, og hva skal det eventuelt være? Anonymous poster hash: 00ab6...476
Miss moneypenny Skrevet 1. desember 2014 #6 Skrevet 1. desember 2014 Dette ble avtalt i sommer, og vi var helt sikre på at dette gjaldt alle sammen. Vi har til og med uttrykt tristhet over at det skulle være sånn, men slik vi har sett det har vi bøyd oss for flertallet. Da vi reiste opp dit hadde vi selvsagt ikke med oss noen julegaver til søsknene, bare til alle de andre, og vi ble da veldig overrasket da vi fikk julegaver fra to av dem. Nå har vi som jeg skrev reist hjem igjen, så det føles rart å skulle sende noe opp i posten nå i ettertid. Samtidig er vi veldig glad i julegavekonseptet, så vi vil gjerne gi bort noe, spørsmålet er bare om det er for teit å ettersende noe nå, og hva skal det eventuelt være?Anonymous poster hash: 00ab6...476 Det er ikke teit, dere har en legitim grunn, dere trodde det var slutt på utveksling av julegaver. Kjøp noe du føler for, og legg med en liten lapp. Skriv f.eks "så hyggelig at dere ga oss julegaver selvom Kari og Ola sa at vi skulle slutte med det, vi syns gaver er en koselig tradisjon og vil gjerne fortsette med det" (såfremt dere faktisk vil det...). 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #7 Skrevet 1. desember 2014 Det vil vi så absolutt. Og tusen takk for tilbakemelding, jeg er veldig enig - men litt redd for at folk skal syns det er teit å komme i ettertid. Anonymous poster hash: 00ab6...476
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #8 Skrevet 1. desember 2014 Det vil vi så absolutt. Og tusen takk for tilbakemelding, jeg er veldig enig - men litt redd for at folk skal syns det er teit å komme i ettertid. Anonymous poster hash: 00ab6...476 Det er bare å forklare at det har vært en misforståelse. Anonymous poster hash: 1c5c2...0c7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #9 Skrevet 2. desember 2014 Hvordan forholde seg når en søskenflokk på fire har en primus motor på at søsknene ikke lenger skal gi hverandre julegaver (alle er over 40) og vi som bor på en annen kant av landet har forholdt oss til dette "påbudet" - og så reiser vi hjem på førjulstur og det viser seg at det faktisk bare er ett av søsknene som ønsker denne avtalen, og at man får utlevert gave fra de to andre men selvsagt ikke har med gave til noen selv? Vi hadde jo naturligvis ikke med gaver, og har jo reist hjem nå, men vi kan jo alltids sende noe i posten. Men eventuelt hva, og ikke minst - skal vi sende julegave? Anonymous poster hash: 00ab6...476 Er denne personen deg? Gjerrigknark. Anonymous poster hash: a28ef...942
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 AnonymBruker, on 02 Dec 2014 - 04:15, said: Er denne personen deg? Gjerrigknark. Anonymous poster hash: a28ef...942 TS skriver jo lengre oppi tråden at hun/han syntes det var trist at de skulle slutte å gi gaver til hverandre... Anonymous poster hash: 14663...791 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #11 Skrevet 2. desember 2014 Er denne personen deg? Gjerrigknark. Anonymous poster hash: a28ef...942 Ha ha morsomt. Nei vi er tvert imot pådrivere på julegavefronten, jeg syns det er en uting at det bare er barn som skal få julegaver - jeg tror ikke det er sunt for barn å oppleve at alle sitter rundt og ser på at de river papir av leke etter leke - jeg tror de har veldig godt av å oppleve at de må vente å tur og at andre også får gaver. Men det viktigste er at jeg elsker å kjøpe julegaver, elsker å bruke tid på å finne noe personlig til alle, noe jeg tror passer dem og som de kan sette pris på. Men nå er problemet løst, jeg skal ut og handle etter jobben i dag, satt i går kveld og grublet og har funnet perfekte presanger for anledningen Anonymous poster hash: 00ab6...476 3
Angelheart2 Skrevet 2. desember 2014 #12 Skrevet 2. desember 2014 Hos oss har vi individuelle avtaler mellom søsknene. Den ene broren til mannen min ønsket at vi alle skulle slutte å gi gaver til de voksne, men de andre søsknene var uenige. Derfor gir ikke han til noen og får ikke fra noen, mens vi andre fortsatt gir hverandre julegaver. Dette er noe alle må være enige om. Syns forslaget om å sende gave med lapp med forklaring var bra, jeg.
kaprifolen Skrevet 2. desember 2014 #13 Skrevet 2. desember 2014 Det er jo søskenene dine eller mannens? Hadde bare sendt en melding og sagt "Vi synes det var så hyggelig, og ble så glade da vi fikk gave av dere. Vi ønsket også egentlig å fortsette gaveutvekslingen nemlig, men visste ikke helt hvordan vi skulle forholde oss til det! Nissen dukker opp i postkassen plutselig! Klem fra søs!" 4
kaprifolen Skrevet 2. desember 2014 #14 Skrevet 2. desember 2014 Gaveideer som er postvennlig: Gavekort på kino/kulturopplevelse og/eller restaurant Skjerf eller hansker Fine putetrekk (krever at du kjenner stilen) Accessoirer til damer kan man jo velge blant en drøss som får plass i konvolutt, kul t-skjorte til menn (nrk sin butikk har en del kule med trykk fra fleksnes osv, om det er rette typen). 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #15 Skrevet 2. desember 2014 Man gir vel gave til de man har lyst til å glede! Ikke for å få noe tilbake. Syns sånne avtaler er litt dumme jeg. Gi til de du har lyst til og takk for de du får, men ikke begynn å send en trøstegave i posten fordi dere fikk noe av den eller den og med en forklaring etc. Det blir for dumt! Ta heller med en blomst eller en flaske vin e.l neste gang dere besøker de. Anonymous poster hash: bf6dd...da0
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #16 Skrevet 2. desember 2014 Vi gir IKKE gave for å få noe tilbake, men når det lissom blir sånn helt tydelig at man skal slutte med gaver syns jeg det blir feil å gi gaver til noen som har sagt at de ikke vil. Tusen takk for tips til både gave og tekst, Kaprifolen Anonymous poster hash: 00ab6...476 1
umwar Skrevet 2. desember 2014 #17 Skrevet 2. desember 2014 Syns det er plagsomt når en avtaler å slutte med gaver, og ene parten ikke forholder seg til dette. Det gjør at gaven jeg mottar av deg på julaften gir en heftig bismak, fordi jeg har ikke noe til deg. Vi avtalte jo å ikke utveklse gaver, så hvorfor må du sette meg i en ukomfortbal situasjon der jeg ikke har gave til deg? 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #18 Skrevet 3. desember 2014 Syns det er plagsomt når en avtaler å slutte med gaver, og ene parten ikke forholder seg til dette. Det gjør at gaven jeg mottar av deg på julaften gir en heftig bismak, fordi jeg har ikke noe til deg. Vi avtalte jo å ikke utveklse gaver, så hvorfor må du sette meg i en ukomfortbal situasjon der jeg ikke har gave til deg? Og jeg syns kanskje særlig det er slitsomt dersom det er den ene broren/søsteren som sørger for at alle er inneforstått med avtalen etter dennes forslag, og så blir avtalen brutt av noen fordi det viser seg at ikke alle var enige likevel. Var i går og kjøpte èn julegave, skal kjøpe til de to andre også selvom den ene av dem var den som gikk inn for dette, og som vi ikke får julegave fra. For oss blir det å gi til alle eller ingen, og vi vil gi til alle. Anonymous poster hash: 00ab6...476
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #19 Skrevet 3. desember 2014 Joda jeg ser den, men nå er det altså sånn situasjonen er nå. Hva gjør vi, kjøper vi og sender gave til de to vi har fått ifra, eller lar vi være, og eventuelt hva kjøper man i en sånn situasjon? Anonymous poster hash: 00ab6...476 Du bestemmer da selv? Du har da egen fri vilje?Anonymous poster hash: b135e...2f8
Petalouda Skrevet 3. desember 2014 #20 Skrevet 3. desember 2014 Spørsmålet er vel ikke fri vilje eller ikke her ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå