Gå til innhold

oppdaget graviditet sent ! bekymra....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei !

er mildt sagt sjokka og bekymra her, så vil høre om noen har vært i lignende situasjon.

oppdaget at jeg var gravid i uke 16, grunnet har hatt regelmessig bløding og fravær av så og si alt av symptomer men merket at puppene ble litt større og fikk mistanke og tok en test . har vært hos jordmor / lege og fått bekreftet er nå 17 uker +...

jeg har levd som vanlig , og drukket en god del :( , vil si mellom 6 og 10 enheter 5, 6 ganger mens jeg har vært gravid.blir syk av bekymring nå, skal på ultralyd om 2 uker. er det noen andre som har oppdaget så sent som meg og drukket en del ?

kan de se fas på utralyd ? ganespalte for eksempel ? noen som kjenner noen som har fått fas barn ?

mvh bekymra

Anonymous poster hash: 3dac5...536

Anonymous poster hash: 3dac5...536
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sansynlig har det gått fint. Når man ikke vet man er gravid kan man heller ikke ta hensyn til å unngå alkohol ol. Hva sier jordmor/lege?

Ganespalte kan man ikke se, men leppespalte kan oppdages..:)

Anonymous poster hash: d5474...fe2

Skrevet

har ikke vært åpen om dette med jordmor/ lege enda har bare fått bekreftet graviditeten tatt blodprøver og fått tid på den ordinære ultralyden , er min 1 graviditet og er redd for å fortelle om dette , vet de har taushetsplikt men likevel kvier meg for dette...

tenker at det er jo ingen som kan svare meg på om det går bra , leser alt på internett og virker som alle oppdager graviditeten så tidlig og føler jeg har virkelig rota det til med den livstilen jeg har ført, klarer ikke tenke på noe annet enn en den stakkars lille som har fått i seg alt dette :(( har bestillt psykolog time for trenger noen å prate med er redd for at det skal fortsette resten av svangerskapet vil jo ikke bli deprimert...

men er utstyret på privat klinikker bedre enn de i offentlig ? hører jo om 2d og 3d er ikke helt oppdatert her, men har jo sett at de kan se veldig tydelige bilder av ansiktet men det er kanskje senere. når i svangerskapet dannes ansikt struktur ? lepper osv ? er det noe spesiell ting de kan oppdage ved fas på ultralyd uke 19 ?

Skrevet

Jeg oppdaget graviditeten i uke 26, etter en sommer med en god del festing. Har altså både drukket, røyket, brukt medisiner og spist ting som gravide skal holde seg unna. Det gikk helt fint, heldigvis. :)

Anonymous poster hash: 51f2d...a38
Skrevet

Hva mener du med fas?

Så bra du har bestilt deg psykologtime, viktig å ha noen å snakke med:) ikke vær redd for å snakke med lege og jordmor. Du er ikke den første. Jeg kjenner ei som ikke visste hun var gravid før fødsel... Nå har du i hvertfall noen uker å forberede deg:)

Her er i hvertfall ul utstyr på sykehuset like bra som privat. De kan se veldig mye på oul. Eks. Hos oss kunne vi se hvordan overleppen såg ut.

Jeg tror set er viktig at du forteller at du har drukket alkohol. Da kan de se spesielt etter evt. Misdannelser som kan komme av det.

Skrevet

det var jo enda senere, godt å høre at alt gikk bra ! :) får håpe dette går bra for meg også :) men hva kan de se i uke 19 på ultralyd ? kan de se ansiktet og hjernen om den utvikler seg normalt ?

Skrevet

det var jo enda senere, godt å høre at alt gikk bra ! :) får håpe dette går bra for meg også :) men hva kan de se i uke 19 på ultralyd ? kan de se ansiktet og hjernen om den utvikler seg normalt ?

De kan se ansiktet ja, og deler av hjernen kan de se. Men er jo vanskelig å se akkurat..

Skrevet

Hva mener du med fas?

Så bra du har bestilt deg psykologtime, viktig å ha noen å snakke med:) ikke vær redd for å snakke med lege og jordmor. Du er ikke den første. Jeg kjenner ei som ikke visste hun var gravid før fødsel... Nå har du i hvertfall noen uker å forberede deg:)

Her er i hvertfall ul utstyr på sykehuset like bra som privat. De kan se veldig mye på oul. Eks. Hos oss kunne vi se hvordan overleppen såg ut.

Jeg tror set er viktig at du forteller at du har drukket alkohol. Da kan de se spesielt etter evt. Misdannelser som kan komme av det.

føtalt alkohol syndrom, altså den alvorligste skaden barnet kan få da mor har drukket i svangerskapet ...de får spesielt utseende og får lavere iq og store problemer resten av livet... er jo dette jeg frykter mest ! da jeg står i faresonen for de jeg har drukket betydelige mengder i fosterets mest sårbare periode. ja jeg skal spørre om dette på ultralyd om de kan se etter leppespalte og andre typiske trekk som fas barn har.

Skrevet

Har barn med dobbelsidig leppe og ganespalte, dette ble ikke oppdaget på ul, og det er bare den ene tvillingen som har dette.

FAS med utseende endringer er vel helst barn av alkoholikere som får? Lavtsittende ører, bred nese - veldig lett gjenkjennelig, når en vet hva en ser etter.

Om barnet har fått andre lettere hjerneskader vil du ikke kunne finne ut hvor mye ul. Du enn tar, dette vil først vise seg senere i livet med lærevansker, ADHD lignende symptomer.

Det som bekymrer meg mest ee at du ikke har vært åpen om ditt alkoholforbruk. Du har vel skrevet svangerskapsjournal sammen med lege/jordmor? Hva svarte du på spørsmål om alkoholbruk der? Skal barnet ditt kunne få hjelp og bli undersøkt når det blir født utover det som normalt gjøres så er det viktig at svangerskapsjournalen inneholder fakta, alle fakta.

Dette er IKKE skrevet for å skremme deg. Som regel går det bra, men det er viktig at du nå holder deg unna alkohol og andre unødvendige stimuli. Og at du er ærlig med helsepersonell.

Anonymous poster hash: 49f93...b43

• Liker 1
Skrevet

Jeg var vel nærmere 2 måneder på vei når jeg oppdaget graviditeten, og hadde i denne tiden drukket alkohol og røyket. Snakket med lege og jordmor om det, men de beroliget meg med at det mest sannsynlig har gått bra. At dette var tilfeller som ofte forekom, men det kom friske barn.

På ul hadde de ingenting å utsette ihvertfall.

Så om det har skjedd noe, blir spennende å se når lillegutt kommer, men jeg lever litt på den samtalen med lege/jordmor.

Skrevet

Har barn med dobbelsidig leppe og ganespalte, dette ble ikke oppdaget på ul, og det er bare den ene tvillingen som har dette.

FAS med utseende endringer er vel helst barn av alkoholikere som får? Lavtsittende ører, bred nese - veldig lett gjenkjennelig, når en vet hva en ser etter.

Om barnet har fått andre lettere hjerneskader vil du ikke kunne finne ut hvor mye ul. Du enn tar, dette vil først vise seg senere i livet med lærevansker, ADHD lignende symptomer.

Det som bekymrer meg mest ee at du ikke har vært åpen om ditt alkoholforbruk. Du har vel skrevet svangerskapsjournal sammen med lege/jordmor? Hva svarte du på spørsmål om alkoholbruk der? Skal barnet ditt kunne få hjelp og bli undersøkt når det blir født utover det som normalt gjøres så er det viktig at svangerskapsjournalen inneholder fakta, alle fakta.

Dette er IKKE skrevet for å skremme deg. Som regel går det bra, men det er viktig at du nå holder deg unna alkohol og andre unødvendige stimuli. Og at du er ærlig med helsepersonell.

Anonymous poster hash: 49f93...b43

TAKK for svar, ja har tenkt å fortelle jordmor alt når jeg skal dit har time dagen etter utralyd kan jo hende jeg kan få noe mer ultralyd enn vanlig hadde vært betryggende hvertfall kan jo spørre , skal jo også fortelle dette til jordmor som skal utføre ultralyden har jeg tenkt så vet hun hva hun skal se etter . ja fas barn er primært av alkoholikere har jeg forstått men er også farlig med enkelt episoder der man har drukket mye når alt skal dannes hos fosteret . alt kom som et sjokk og bærer veldig skyldfølelse nå så var dumt å ikke svare ærlig fra første stund, har også fått oppfølging annen hver uke så da blir jeg jo fulgt opp bra pluss psykolog :) skal selvfølgelig ikke røre en dråpe resten av tiden og sliter heller ikke med andre rusproblemer var fordi jeg ikke visste at jeg var gravid at det ble sånn dessverre :/

Skrevet

Ei veninne av meg oppdaget graviditeten i uke 18, hun hadde røyka, brukt snus, drukket alkohol, spist reker og spekemat, osv. Hun gikk til og med på p-piller og tok en angrepille etter hun var blitt gravid (før hun visste at hun var det)!

Det gikk heilt bra, ungen var født helt frisk, er 5 år nå og fortsatt frisk som en fisk :-)

Det går som regel bra :-)

Men synes du skal informere jordmor/lege om vanene dine disse ukene, sånn de er klar over det! Kan love deg at de har vært borti det før :-)

Lykke til, klem til deg :-)

Anonymous poster hash: fd36c...27c

Skrevet

Har ei venninne som oppdaget graviditet i tredje måned og hun hadde drukket større mengder vin, flere ganger. Barnet kom ut helt perfekt, ingen senskader. Dette er noen år siden.

Det går som regel helt fint, men du bør definitivt nevne det for lege/jordmor. Det er jo ikke din skyld, du visste jo ikke at du var gravid. :klem:

Anonymous poster hash: 2a4c8...321
Skrevet

takk for støttende svar alle sammen :) skal være åpen om dette fremover, neste uke er det både ultralydtime og jordmor da skal jeg fortelle om alkoholbruken og bekymringene , så håper jeg kan føle meg litt tryggere da hvis alt går fint på ultralyd. dette var jo ikke planlagt barn, men like ønsket for det. men kommer nok til å slite med dårlig samvittighet resten av graviditeten ja !

men jeg ser noen som akkurat fått barn der ultralyd bilder er kjempe tydelige av ansiktet, når i svangerskapet ser man mest ? går det ta så bra bilder om noen uker ? jeg begynner på uke 18 nå :)

Skrevet

Du tenker på 3d bilder? Isåfall så anbefales vel det mellom uke 27-30 eller noe slik. Er vel da man kan se mest...:)

Lykke til! På OUL og når de skal fylle ut helsekortet vil du også få spørsmå om du har drukket alkohol, bare sånn at du vet spørsmålet kommer:)

Skrevet

Dette kommer til å gå helt fint. Lev sunt og friskt fra nå av så går det kjempebra :) Gratulerer!

Anonymous poster hash: 83613...362
Skrevet

Takk :) ja veldig spent på ul neste uke da får jeg vel vite kjønnet også eller er det for tidlig ? !!:S graviditet er fullt av bekymringer har jeg merka, men ser jo at mange har oppdaget sent og likevel gått bra så sjangsen er vel lik for meg :) må bare håpe at dette går bra!

Skrevet

Du tenker på 3d bilder? Isåfall så anbefales vel det mellom uke 27-30 eller noe slik. Er vel da man kan se mest... :)

Lykke til! På OUL og når de skal fylle ut helsekortet vil du også få spørsmå om du har drukket alkohol, bare sånn at du vet spørsmålet kommer:)

Du tenker på 3d bilder? Isåfall så anbefales vel det mellom uke 27-30 eller noe slik. Er vel da man kan se mest... :)

takk for det :) kommer til å holde pusten på den ultralyden ... ! ja det er sikkert 3d er ikke helt oppdatert på det men , de jeg har sett ser man veldig bra og tydelig ansiktet :) sikkert fra privat klinikk kanskje er jo mange som tar sånn gravidpakke privat, offentlige tilbyr vel bare 1 hvis det ikke er noe ekstra ?

Skrevet

Takk :) ja veldig spent på ul neste uke da får jeg vel vite kjønnet også eller er det for tidlig ? !!:S graviditet er fullt av bekymringer har jeg merka, men ser jo at mange har oppdaget sent og likevel gått bra så sjangsen er vel lik for meg :) må bare håpe at dette går bra!

Er du 17/18 uker på vei ved oul?:) isåfall kan man som regel se kjønnet, med mindre de gjemmer seg veldig.. :)

Skrevet

takk for det :) kommer til å holde pusten på den ultralyden ... ! ja det er sikkert 3d er ikke helt oppdatert på det men , de jeg har sett ser man veldig bra og tydelig ansiktet :) sikkert fra privat klinikk kanskje er jo mange som tar sånn gravidpakke privat, offentlige tilbyr vel bare 1 hvis det ikke er noe ekstra ?

Ja, 3d er privat:) og man får kun OUL av det offentlige med mindre noe må følges opp ja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...