Gå til innhold

Mangel på spesifisering av kapitalkostnader hos OBOS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som irriterer meg over at de ikke klarer å spesifisere hva som er avdrag og hva som er renter?

Når jeg kontakter dem for en oversikt får jeg bare beskjed om at "Beklager dette har vi ikke kapasitet til"..

Burde da være regler som tilsier at de MÅ spesifisere hva som er renter og hva som er avdrag??

Skrevet

Kan du ikke bare se i regnskapet og se hva laget betaler i renter og avdrag og hva dere betaler i felleskostnader pr år og regne det ut på den måten? Skjønner ikke helt hva du skal med det tallet? Forøvrig skjønner jeg at det er et kapasitetsproblem siden dette er delt opp i husleiebrøker utfra hvor stor leiligheten er... De er neppe påkrevd noe annet rent regnskapsmessig å regne ut hele lånet samlet og ikke hver andel fellesgjeld... Igjen hva skal du med d?

Anonymous poster hash: 1c318...644

Skrevet

Det irriterer meg også. Trodde i grunn det var noe som var påkrevd å spesifisere på faktura.

Det er jo ikke så enkelt som AB644 foreslår for min del hvertfall - da mitt borettslag består av 30 leiligheter i forskjellige størrelser med forskjellig grad av fellesgjeld. Noen har 10% fellesgjeld, andre har 40%.

Jeg fikk jo en grassal skattesmell i fjor, for jeg trodde at dette beløpet var bare renter og at vi ikke hadde begynt å betale avdrag enda. Så mitt skattekort-grunnlag hadde jo alt for høyt rentefradrag.

Anonymous poster hash: 99fa8...60c
  • Liker 1
Skrevet

Det irriterer meg også. Trodde i grunn det var noe som var påkrevd å spesifisere på faktura.

Det er jo ikke så enkelt som AB644 foreslår for min del hvertfall - da mitt borettslag består av 30 leiligheter i forskjellige størrelser med forskjellig grad av fellesgjeld. Noen har 10% fellesgjeld, andre har 40%.

Jeg fikk jo en grassal skattesmell i fjor, for jeg trodde at dette beløpet var bare renter og at vi ikke hadde begynt å betale avdrag enda. Så mitt skattekort-grunnlag hadde jo alt for høyt rentefradrag.

Det burde du sett i borettslagets regnskap og det er mangelfullt om det ikke står at dere betaler avdrag der? De er uansett ikke pålagt å regne ut pr andel, kun hele lånet dere har samlet.

Skrevet

Det burde du sett i borettslagets regnskap og det er mangelfullt om det ikke står at dere betaler avdrag der? De er uansett ikke pålagt å regne ut pr andel, kun hele lånet dere har samlet.

Kunne du forklart meg hvordan jeg skulle regnet ut hvor mye min leilighet betaler i avdrag?

Skrevet

Kunne du forklart meg hvordan jeg skulle regnet ut hvor mye min leilighet betaler i avdrag?

Nei, siden fellesgjelden er fordelt utfra brøker og dere har såpass ulike størrelser på lånet må du vite husleiebrøkene på alle 30 leilighetene og da er du like langt. Det er borettslaget som har tatt opp den samlede gjelden og står som lånetager i banken, dermed er forretningsfører kun pliktig til å oppgi totalen av nedbetaling av lånet, det blir jo betalt inn samlet avdrag på hele lånet fra alle andelseierne og banken og Obos behandler dette som en lånetager selvom dere er mange om gjelden ( dere overlater gjelden til ny eier om dere selger osv)

Skrevet

Vi har spesifisert renter og avdrag, fra OBOS på felleskostnadsfakturaen. Så her er det forskjell på folk, og ja, jeg måtte finne frem og kontrollere, så jeg er 100 % sikker.

Anonymous poster hash: 74162...9db

Skrevet

Sjekk årsoppgavene du har fått fra OBOS. Den skal spesifisere din andel av postene i borettslagets regnskap. Står neppe avdrag der, men reduksjon i din andel av lån = avdrag.

Anonymous poster hash: 1cbac...191
Skrevet

Jeg hadde leilighet gjennon NBBL før, og der stod det spesifisert.

Skrevet

Vi har spesifisert renter og avdrag, fra OBOS på felleskostnadsfakturaen. Så her er det forskjell på folk, og ja, jeg måtte finne frem og kontrollere, så jeg er 100 % sikker.

Da har dere nok en såkalt IN ordning? Altså mulighet til å individuelt nedbetale på lånet?

Skrevet

Da har dere nok en såkalt IN ordning? Altså mulighet til å individuelt nedbetale på lånet?Anonymous poster hash: 1c318...644

Ja, på det brl. Er det IN ordning.

Skrevet

Da har dere nok en såkalt IN ordning? Altså mulighet til å individuelt nedbetale på lånet?

Jeg har også IN-ordning.

For å svare på hva jeg skal med det: Betale riktig skatt!!, og ikke betale mer per mnd enn jeg må

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...