Chiroptera Skrevet 30. november 2014 #1 Del Skrevet 30. november 2014 Hei. Jeg vurderer sterkt å flytte til Nederland for å jobbe. Jeg har vært der mange ganger da jeg har bekjente der nede. Elsker både språk, folk og land! Men, så er det denne prosessen med og flytte og få seg jobb, eller omvendt. Jeg vet ikke riktig hvor jeg skal begynne. Jeg har også et barnehagebarn. Vil det være enkelt og få pass/barnehage osv til henne? Noen som kan hjelpe med hvordan man bør gå frem? Hva som må huskes på osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katias Skrevet 30. november 2014 #2 Del Skrevet 30. november 2014 Du kan starte med å skrive en alt-mulig-liste over ALT det du går rundt og lurer på rundt flyttingen. Feks.: "Trenger jeg et eget pass til barnet mitt?" Og etterhvert som du kommer på ting du tror at du trenger, gjøremål som skal gjøres, spørsmål som dukker opp, og så videre, så noterer du dette bare ned på listen din slik at du har alt på ett sted. Listen din kan kanskje se noe sånt som dette ut: - Trenger jeg et eget pass til barnet mitt? (Jeg tror barn og mor/far kan reise med samme pass så lenge barnet er under skolealder..?) - Husk å sjekke barnehage-mulighetene i Nederland - Trenger jeg å vaksinere meg/barnet mitt? - Leie lagerplass til møblene mine her i Norge - Si opp leieforholdet mitt/Leie ut huset mitt (velg det som passer her) - Fornye passet mitt - Skaffe meg trygge kontakter som kan passe barnet mitt når jeg er på jobb/dating/ (barnevakt osv.) - Sende en søknad om visum (Aner ikke om du trenger visum i Nederland? Eller papirer på at du har lov til å jobbe i utlandet?) - Kan kontaktene mine brukes til å få svar på ting jeg lurer på? (Ring og spør dem, send en mail eller en sms. Jo mer forberedt du er, jo lettere vil overgangen bli). - Mottiltak mot ensomhet = Ta med bøker, eller ta med et fotoapparat du kan bruke til å ta bilder med. Dette er faktisk kjempeeffektivt for å komme i kontakt med andre mennesker på! Mange tar ofte kontakt/blir nysgjerrige på hvem som går rundt og knipser med rompa i været Hvis du er flink til å tegne, så kan du sette deg ned på en cafè med en skisseblokk og noen tegnesaker, og sette i gang. De som vil passere bordet ditt, blir såklart nysgjerrige, og før du aner ordet av det, så er du i gang med å prate med nye mennesker. Kanskje folk også bestiller noe av deg, og dermed så tjener du litt penger mens du koser deg. Vinn-vinn for alle! Når du har gjennomført noen av punktene fra listen din, så krysser du dem bare av, og går videre til neste punkt. Begynn med de punktene som føles lettest/enklest å gjennomføre slik at du får en følelse av å komme i gang, og at det "skjer" noe. Hvis du lurer på om du skal søke på jobber først, eller flytte ned dit først, så kan du jo spørre deg selv om du har råd til å bo i Nederland noen uker/måneder mens du søker på jobber derifra, eller om det er mye mer lønnsomt for deg å søke på jobber fra Norge, og få napp FØR du flytter ned dit. Med tanke på at du har et barn å ta vare på også, så kan det sikkert bli litt slitsomt for ungen å flytte fra Norge til Nederland og tilbake til Norge igjen på temmelig kort tid hvis du ikke planlegger skikkelig slik at dere begge får en god, fin overgang. Når er det meningen at du ser for deg å flytte ned til Nederland? Etter nyttår, før påske eller etterpå? Når sommeren nærmer seg, eller i starten av neste høstsemester? Du må jo ha med deg litt bagasje også, tenker jeg på, men om du lengter etter å flytte til Nederland allerede i vinter, så sats på vinterklær, for du får jo kjøpt en del der nede. Og barnet ditt vil jo helt sikkert ha vokst fra mange av de plaggene som brukes akkurat nå, så ingen vits i å pakke for mye til ungen. Var dette til noe hjelp, synes du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #3 Del Skrevet 30. november 2014 Jeg har hørt at barnehage i Nederland er veldig dyrt og at de fleste derfor er hjemmeværende når barna er i barnehagealder...Anonymous poster hash: 32c12...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #4 Del Skrevet 30. november 2014 I Nederland er det vanlig at mødrene jobber deltid, mens barna er et par dager i barnehage el blir passet av slektninger. De begynner i barnehagen så tidlig som ved tre måneders alder noen av dem (!) pga at fødselspermisjonen bare varer 3 måneder. I følge min nederlandske mann så er det hverken dyrt eller vanskelig å få barnehageplass, men det er rett og slett ikke vanlig at mødre jobber fulltid der, (eller kvinner generelt) derfor er ikke barnehager like utbredt som her i Norge. Skjønner godt du vil flytte dit, jeg elsker også Nederland og vi er der ofte! Vær obs på at du må ha privat helseforsikring der, og at lønningene er halvparten av våre i Norge. Men det er absolutt huskjøpers marked der, mange hus og leiligheter til salgs, dog ikke alle like billige. Tror det er ganske vanlig å leie bolig der. Vet ikke helt hvilken instans du bør kontakte for å få mer info, men vil tro ambassaden er en god start! Lykke til:)Anonymous poster hash: 703c5...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiroptera Skrevet 3. desember 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 3. desember 2014 Tusen takk for innholdsrike svar! Det blir nok ikke med det første jeg flytter, men det har vært en drøm lenge! Det som er viktig for meg er jo som nevnt over her og være godt forberedt. Jeg vil ikke ha noen større overraskelser den dagen dette skjer. Siden jeg ville blitt alenemor der nede så er jeg nok nødt til å jobbe mest mulig, men tenker og at det hadde vært fint med en sosial sammenheng for datteren i og med at det da blir lettere å lære språket for henne. Derav barnehageplassen. Men tusen takk! En meget lur ide det med og skrive liste. Og tror nok jeg satser på å få evt godkjennelser i orden (arbeidstillatelse, autorisasjon osv) og søker jobb før jeg flytter. Da vet jeg at jeg har en inntekt og gå til. Har også noen venner der nede som sikkert kan hjelpe meg med og finne ut av små detaljer som burde være i orden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 3. desember 2014 #6 Del Skrevet 3. desember 2014 Hvis du har flere spm kan du sende meg PM Tobarnsmor i Nederland (inkl et i barnehage-alder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiroptera Skrevet 7. desember 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 7. desember 2014 Sier takk for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
verazon Skrevet 7. desember 2014 #8 Del Skrevet 7. desember 2014 Hei! Jeg er Nederlansk, har bodd i Norge i 7 år. Jeg elsker selvsagt Nederland og vurderer å flytte tilbake en gang, men når det er sagt så er Norge på mange måter et mye bedre land å bo i. Det er vanskeligere å finne seg jobb i Nederland, ting som skole og helsetilbud er ikke dekket av det offentlige og er veldig dyre og det er overbefolket. Barnehager er dyre, skoler er dyre og det er ufattelig dyrt å studere - noe du også bør ta i betraktning når du flytter med tanke på at du har et barn. Det er også mye mer kriminalitet i Nederland. Kulturen er veldig anderledes. Mennesker er mye mer åpne, men også frekkere og mere pågående. Det var et stort kultursjokk da jeg flyttet til Norge og det blir nok et enda større sjokk når man flytter herfra og til Nederland. I tillegg er det så godt som ingen natur der. Nederland er hjemmelandet mitt og jeg ELSKER å dra dit, men kommer til å tenke meg godt om før jeg evt flytter tilbake. Jeg tror personlig at Norge er et bedre land å vokse opp i for små barn, både pga økonomi, politisk system og fordi barna har muligheten til å komme seg ut i skogen og leke. I tillegg er nederlansk et vanskelig språk å lære seg hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 7. desember 2014 #9 Del Skrevet 7. desember 2014 verazon, så artig å lese hvordan du erfarer det! jeg kunne aldri tenkt meg Norge igjen etter å ha bodd i Nederland. For meg er det mye mer negative ting ved Norge, selv om kostnader som barnehage etc er billigere og det er enklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #10 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg elsker det nederlandske folket, spesielt de høye mennene, lol. Og kulturen, og folkelivet. Det at de er mer pågående er ikke negativt da jeg er litt introvert og gjerne vil ha fler venner. Er så misunnelig for at du skal flytte dit... Dessverre har jeg en jobb som gjør at jeg er "fanget" i norge, men får nøye meg med ferieturer. Anonymous poster hash: e2307...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angara Skrevet 8. desember 2014 #11 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg har bodd i nederland i noen år, og det er absolutt ete fint land å bo i! Jeg opplevde det som veldig lett å få jobb der nede. Gikk innom et vikarbyrå, og kom alltid ut med ettellerannet å gjøre. Men det var jobber som var dårlig betalt, selvsagt. Jobbe på postterminal etc. Jeg har også jobbet endel som korrekturleser og oversetter, det er mange oversetterbyrå der. Men det var stort sett deltid eller free-lance. Jeg ville absolutt hatt på plass en jobb før jeg reiste nedover. En godt betalt jobb, slik at du får råd til å ta vare på barnet ditt og slippe masse bekymringer. Jeg savnet Norge etter en stund, naturen (selv om jeg ikke er typen som ferdes i skog og mark ustanselig, hehe), og det at det er færre folk her, mer ro, og at jeg fant ut at jeg faktisk hører hjemme i landet der familien min bor. Tok noen år å finne ut det... Men jeg drømmer om å vinne i lotto, da skal jeg kjøpe meg ferieleilighet (byhytte) i Nederland! :-D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #12 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei! Jeg er Nederlansk, har bodd i Norge i 7 år. Jeg elsker selvsagt Nederland og vurderer å flytte tilbake en gang, men når det er sagt så er Norge på mange måter et mye bedre land å bo i. Det er vanskeligere å finne seg jobb i Nederland, ting som skole og helsetilbud er ikke dekket av det offentlige og er veldig dyre og det er overbefolket. Barnehager er dyre, skoler er dyre og det er ufattelig dyrt å studere - noe du også bør ta i betraktning når du flytter med tanke på at du har et barn. Det er også mye mer kriminalitet i Nederland. Kulturen er veldig anderledes. Mennesker er mye mer åpne, men også frekkere og mere pågående. Det var et stort kultursjokk da jeg flyttet til Norge og det blir nok et enda større sjokk når man flytter herfra og til Nederland. I tillegg er det så godt som ingen natur der. Nederland er hjemmelandet mitt og jeg ELSKER å dra dit, men kommer til å tenke meg godt om før jeg evt flytter tilbake. Jeg tror personlig at Norge er et bedre land å vokse opp i for små barn, både pga økonomi, politisk system og fordi barna har muligheten til å komme seg ut i skogen og leke. I tillegg er nederlansk et vanskelig språk å lære seg hehe Morsomt det du beskriver som negativt med Nederland, det er akkurat de samme tingene som min nederlandske mann sier! Og jeg klarer bare ikke å se at det er så ille som han sier, hehe. Elsker å være på besøk der, være med familien hans og vennene der. Men jeg har merket en ting, det du sier med "frekkheten". Nemlig at de tillater seg å si og spørre om noen ting som vi nordmenn kan anse som "frekt", men dersom jeg gjør det samme tilbake så føler jeg at de tar det ille opp. Synes det er litt merkelig. Så lurer på om jeg tar det litt for bokstsavelig..? Det er en kode der jeg ikke helt har skjønt ennå.Anonymous poster hash: 703c5...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leini Skrevet 8. desember 2014 #13 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg bare stusser litt, for det er mange nederlendere som bor her,og de flyttet fra Nederland pga arbeidssituasjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #14 Del Skrevet 8. desember 2014 Nederland, de prostituertes hovedstad. Visste du at på tysk betyr "ich kaufen dich", "jeg kjøper deg"? På nederlandsk betyr, "ik kaufen jir", "jeg elsker deg". Det sier litt... Anonymous poster hash: 430a9...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angara Skrevet 8. desember 2014 #15 Del Skrevet 8. desember 2014 (endret) Nederland, de prostituertes hovedstad. Visste du at på tysk betyr "ich kaufen dich", "jeg kjøper deg"? På nederlandsk betyr, "ik kaufen jir", "jeg elsker deg". Det sier litt... Anonymous poster hash: 430a9...012 Haha! :-D Eh, lurer på hvor du har lært din nederlandsk.... Endret 8. desember 2014 av angara 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #16 Del Skrevet 8. desember 2014 Nederland, de prostituertes hovedstad. Visste du at på tysk betyr "ich kaufen dich", "jeg kjøper deg"? På nederlandsk betyr, "ik kaufen jir", "jeg elsker deg". Det sier litt...Anonymous poster hash: 430a9...012 Hahaha, du kan tydeligvis ikke nederlandsk! Jeg elsker deg= ik hou van jou Anonymous poster hash: 703c5...e01 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiroptera Skrevet 8. desember 2014 Forfatter #17 Del Skrevet 8. desember 2014 Hehe, så morsomt å lese at det er delte meninger om landet. Og selvsagt har jeg og tenkt tanken på at det er vanskelig å finne jobb, det bor jo tross alt nesten 17 millioner der nede. Så Norge blir "grisgrendt" i forhold. Men likevel, det er liksom noe som drar meg tilbake dit. Økonomisk er det jo fint at dere har tips og info og komme med, siden jeg ikke vet så mye om den ennå. Og til og med jeg visste at ik hou van jou betyr jeg elsker deg, så litt har jeg da fått med meg språkmessig. Synes ikke det er så fryktelig vanskelig språk heller, da alt jeg har lært meg er på hobbybasis og via nederlandske venner. Forstår en del, både skriftlig og muntlig (om det snakkes sakte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #18 Del Skrevet 8. desember 2014 Nederland, de prostituertes hovedstad. Visste du at på tysk betyr "ich kaufen dich", "jeg kjøper deg"? På nederlandsk betyr, "ik kaufen jir", "jeg elsker deg". Det sier litt... Anonymous poster hash: 430a9...012 hæææ? hahahaha Det er jo Ik hou van jou = Jeg holder av deg/jeg elsker deg. Jeg kjøper deg hadde vært : Ik koop je Anonymous poster hash: 6a027...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #19 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg bare stusser litt, for det er mange nederlendere som bor her,og de flyttet fra Nederland pga arbeidssituasjonen? Mange nederlendere har flytte til Skandinavia de siste årene, frittstående hus frister mange, på bondelandet er det mange som flytter, de starter opp firmaer og drifter saker nordmenn ikke tør ta sjangsen på. Mye plass rundt huset. Det er selvfølgelig mer av det i Norge. I tillegg ble Nederland som resten av Europa også hardt rammet av krisen, og det har vært mye reorganiseringer. Mange har derfor mistet jobben og det er jo logisk at de da har sett seg om etter ting andre steder der krisen ikke rammet så hardt. Nå er heldigvis markedet bedret seg Anonymous poster hash: 6a027...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
verazon Skrevet 10. desember 2014 #20 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Morsomt det du beskriver som negativt med Nederland, det er akkurat de samme tingene som min nederlandske mann sier! Og jeg klarer bare ikke å se at det er så ille som han sier, hehe. Elsker å være på besøk der, være med familien hans og vennene der. Men jeg har merket en ting, det du sier med "frekkheten". Nemlig at de tillater seg å si og spørre om noen ting som vi nordmenn kan anse som "frekt", men dersom jeg gjør det samme tilbake så føler jeg at de tar det ille opp. Synes det er litt merkelig. Så lurer på om jeg tar det litt for bokstsavelig..? Det er en kode der jeg ikke helt har skjønt ennå.Anonymous poster hash: 703c5...e01 Haha tja, det er nok noe som kommer med tiden det Jeg syntes nordmenn var veeeldig rare da jeg først flyttet hit, synes fortsatt det, men nå skjønner jeg dere jo litt bedre hehe. Ting som at folk heller står istedet for å sette seg ved siden av en fremmed på bussen for eksempel. I Nederland er det helt vanlig å sette seg ved siden av en fremmed å starte en samtale, noe jeg synes er veldig koselig I det første svaret mitt sa jeg jo mest om negative ting, men det finnes også utrolig mye bra med Nederland, og da spesielt menneskene! Føler at nordmenn har litt ''ikke mitt problem'' atitude til andre, mens de der nede er mer hjelpsomme og inkluderende. Den største grunnen til at jeg er litt i tvil på om jeg skal flytte tilbake er altså økonomi, systemet i landet og at et er så overbefolket. Endret 10. desember 2014 av verazon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå