Gå til innhold

Studielån eller bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva lønner seg, å betale ned studielån på 170k eller å kjøpe seg inn i hus?

Anonymous poster hash: 036a9...034
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpe seg inn i hus

• Liker 6
Skrevet

bump

Anonymous poster hash: 036a9...034
Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Hus!

Boliglån er det dyreste, ergo det som lønner seg. Studielånet er det beste lånet du kan ha, og sparerenten er høyere enn lånsrenten. (Dvs. Lønner seg å spare fremfor å betale ned på studielånet)

Endret av Phoenix
  • Liker 1
Skrevet

Hus! Det er, som Phoenix sier, mye bedre å ha studielån enn huslån.

Anonymous poster hash: c3dbb...09a
Skrevet

Ingen vits i å "bumpe" denne tråden. Du fikk jo fasiten i det første svaret. Selvfølgelig hus.

• Liker 5
Skrevet

Hus!

Boliglån er det dyreste, ergo det som lønner seg. Studielånet er det beste lånet du kan ha, og sparerenten er høyere enn lånsrenten. (Dvs. Lønner seg å spare fremfor å betale ned på studielånet)

Takk!

Ble frarådet å kjøpe meg inn i den nye boligen til samboeren min. Altså gå inn med egenandel og betale 50% av boliglånet og 50% av husleie utgifter som strøm, Internett etc.

Dro til advokat for å få hjelp til å skrive samboerkontrakt på dette, og at egenandelene skal trekkes fra verdien på huset, og resten deles 50-50 ved eventuelt salg.

Advokaten mente jeg hadde skyhøy studiegjeld (170k), og at det ikke var noe poeng for meg å kjøpe meg inn i hus. Hun mente jeg skulle bo der gratis og betale lånet mitt helt ned før jeg tok opp lån for å kjøpe meg inn i bolig...

Jeg fikk ingen ordentlig forklaring på hvorfor, men gikk derfra uten å ha fått gjort noe.

Har jeg vært helt på jordet?

Anonymous poster hash: 2705a...89f

Skrevet

Hei. an var helt på jordet. 170 000 skyhøy studiegjeld? Jeg har 4000, og banken sa det ikke var noe å tenke på.

Studielånet ditt slettes ved død og uførhet, det kan utsettes kostnadsfritt ved svært lav inntekt eller utsettes i andre perioder. Det er dessuten lavere rente.

Det er ingen økonomer som anbefaler å kvitte seg med studielånet, og det med god grunn.

• Liker 2
Skrevet

Hei. an var helt på jordet. 170 000 skyhøy studiegjeld? Jeg har 4000, og banken sa det ikke var noe å tenke på.

Studielånet ditt slettes ved død og uførhet, det kan utsettes kostnadsfritt ved svært lav inntekt eller utsettes i andre perioder. Det er dessuten lavere rente.

Det er ingen økonomer som anbefaler å kvitte seg med studielånet, og det med god grunn.

Studielånet slettet ikke ved uførhet. Får du over så så mye i utbetalt i uføretrygd, så får du ikke hele slettet bare halve eller prosentvis.

Anonymous poster hash: a96a8...38f

Skrevet

Hadde betalt studielånet mitt hadde jeg hatt muligheten. Det kan sinke deg i å få kjøpt bolig/div andre ting i fremtiden. Lurt å være fri fra alt så du kan starte på nytt med nytt lån.

Anonymous poster hash: 150c8...f04
Skrevet

Takk!

Det var dette jeg trodde, hun mente at jeg ikke hadde sjangs for å få lån senere med den studiegjelden. Har allerede betalt ned 30k på studiegjelden, med husleie på 500kr mer enn det jeg kommer til å betale på huslånet.

Skrevet

Advokaten har ikke peiling. Gå for hus.

• Liker 2
Skrevet

Studielånet slettet ikke ved uførhet. Får du over så så mye i utbetalt i uføretrygd, så får du ikke hele slettet bare halve eller prosentvis.

Anonymous poster hash: a96a8...38f

Joda, men ved uførhet på minst 50% kan lånet slettes delvis så lenge man får under 360000 i året. Og ved enda lavere inntekt kan det slettes helt. Får man over 360k, har man tjent relativt godt, og da blir selvsagt ikke lånet like vanskelig å håndtere.

Poenget er at banken ikke sier "Å nei. Har du blitt ufør? Bare vent litt, så skal vi ta vekk litt boliggjeld for deg." Banken sier heller ikke "Nei, men så kjipt at du mista jobben, bare vent litt, så skal vi fjerne litt renter av lånet ditt."

Når det kommer til gjeld, vinner alltid lånekassen på å gjøre ting bittelitt lettere hvis inntekten reduseres kraftig. Derfor bør gjelden i Lånekassen betales ned i normalt tempo, og boliglånet betales ned i godt tempo.

• Liker 2
Skrevet

Advokaten din er en elendig økonom, for å si det sånn!

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Får finne meg en annen advokat, hehe!

Skrevet

Takk!

Ble frarådet å kjøpe meg inn i den nye boligen til samboeren min. Altså gå inn med egenandel og betale 50% av boliglånet og 50% av husleie utgifter som strøm, Internett etc.

Dro til advokat for å få hjelp til å skrive samboerkontrakt på dette, og at egenandelene skal trekkes fra verdien på huset, og resten deles 50-50 ved eventuelt salg.

Advokaten mente jeg hadde skyhøy studiegjeld (170k), og at det ikke var noe poeng for meg å kjøpe meg inn i hus. Hun mente jeg skulle bo der gratis og betale lånet mitt helt ned før jeg tok opp lån for å kjøpe meg inn i bolig...

Jeg fikk ingen ordentlig forklaring på hvorfor, men gikk derfra uten å ha fått gjort noe.

Gitt at alt det du skriver stemmer, er ikke advokaten din så dum. Det er klart det er mer lønnsomt å bo gratis og betale ned på studielånet enn å betale ned på et boliglån som du kunne sluppet å ha. Så spørs det bare hvordan samboeren din ser på det. Sannsynligvis ville ikke h*n latt deg bo helt gratis, og det er alltid mer lønnsomt å betale ned boliglån enn å kaste penger ut vinduet på husleie.

Du sier heller ingenting om hvilken rente du kan få på boliglånet. For de fleste er studielån et betydelig billigere lån enn boliglån pga. den lave renten, men det er også mange som har tilbud om så billige boliglån gjennom jobb at boliglånet blir like gunstig som studielån. For meg var det slik, og jeg valgte derfor å betale ned studielånet før jeg tok opp boliglån.

Har dere vært samboere lenge? Hvis forholdet er ganske nytt, kan det hende advokaten mente det vil være bedre for deg å vente med å kjøpe deg inn i boligen.

Uansett hva advokaten din tenkte på, burde hun begrunnet rådene. Man er ingen god rådgiver hvis man forteller hva folk bør gjøre uten å få dem til å forstå hvorfor.

Anonymous poster hash: 65a04...8a5

Skrevet

Takk!

Noen punkter (flere har vært inne på det samme):

1: 170 K er langt fra skyhøy. Generelt sies det at studielånet er det siste du skal betale ned, siden du etter all sannsynlighet enten kan betale på andre lån med høyere rente, eller få høyere rente i en sparekonto. Jeg betaler kun 2300 i måneden på et studielån som er over dobbelt så stort som ditt, og har fått beskjed fra banken om at dette uansett ikke er et problem mtp ny bolig.

2: Du sparer naturligvis penger ved å bo gratis, men du mister evt prisstigning. Ser man utviklingen i Norge de siste årene er denne betydelig. Det kan naturligvis komme en prisjustering/nedgang, men det har eksperter advart om i mange år uten at det ser veldig nærliggende ut.

3: Om man er i et godt forhold hvor man tenker langsiktig er det naturlig å eie bolig ilag. Det viser at man satser, i tillegg til at det er ryddigst uansett om det går bra eller dårlig med forholdet i fremtiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...