Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dere som ikke slår av elektriske ting, eller lar støpsler stå i om natten eller når dere ikke er hjemme jeg håper dere er klar over at dere ikke bare risikerer deres egne liv, men også naboenes liv.

Anonymous poster hash: c4225...bc5

Støpsler generelt? Nå tar vi vel litt av her? Drar du ut støpselet på TV, radio, veggmonterte lamper, tredemølle osv hver natt og hver gang du går ut døra?

Anonymous poster hash: 460a9...756

• Liker 4

Fortsetter under...

Her blir alt av lys, med unntak av taklyset i gangen, slått av når vi legger oss. Dette gjelder også for adventsstaker og -stjerner.

Dessuten har vi det slik at i adventstiden slås lysene først på når det blir mørkt ute.

Det er ikke før i julen at de er påslått fra morgen til kveld.

Anonymous poster hash: 6e149...0cb

Litt morsomt å tenke på at nesten alle lamper, faste som løse, styres av brytere der bare en ledning kuttes til lampen når man skrur den av. Så det er strøm i lampen mtp på at en av de to ledningene i prinsippet er koblet rett til sikringsskapet selv om man skrur av bryteren. Bare brytere som er merket med en 'o' kutter begge lederene. Det er forøvrig derfor man bør ta sikringen eller dra ut kontakten der det er mulig når man bytter pærer.

Selv lar jeg det meste stå på hele tiden. Kanskje med unntak av det som drives med transformatorer. I dag er veldig mye av det som selges og og har blitt solgt laget for vanlige glødelamper som trekker mye mer strøm enn om man bytter ut med LED-pærer.

Har det ikke selv, men jeg hadde ikke latt stjerner av papp/papir stå på uten tilsyn.

• Liker 2

Annonse

Problemet med brann er at man gjerne sovner inn av røyken før brannen er skikkelig igang, og derfor stoler ikke jeg på at jeg våkner i tide til å få alle ut.

Et fint lys på natta er ikke verdt den risikoen for meg altså.

Nå kan jo brann skje på mange måter, men kilder man bruker sjeldent som i tillegg står på om natten er jo ekstra utsatt tenker jeg.

Anonymous poster hash: 9af81...1e2

Det er derfor man har røykvarslere.

Anonymous poster hash: f61f3...354

Dere som ikke slår av elektriske ting, eller lar støpsler stå i om natten eller når dere ikke er hjemme jeg håper dere er klar over at dere ikke bare risikerer deres egne liv, men også naboenes liv.

Anonymous poster hash: c4225...bc5

Så du trekker ut støpselet på kjøleslap, fryser, panelovn og så videre når du legger deg eller ikke er hjemme? Større sjangse for at noe slikt brenner enn en ny julestjerne med led-pærer.

Anonymous poster hash: 01e0d...b32

• Liker 2

Jeg skal innrømme at jeg hadde på vår nye julestjerne de to første nettene inntil jeg så et innslag om hvor brannfarlig de er, spesielt de i papir. Så skrur av nå. Kjører dog oppvaskmaskinen når jeg legger meg og vaskemaskinen slår seg på om morgenen rett før jeg står opp (sånn 30 min før).

Anonymous poster hash: 74fd1...693

Det skal sies at vi har i mobilladere osv hele tiden. Men julestjerner osv er ikke ok av en eller annen grunn.

Da fortsetter vi å skru den av.

Anonymous poster hash: dde0e...244

Mobilladere er også farlige! En venn av meg fikk eksplosjonsbrann på kjøkkenet av en lader. Heldigvis var de hjemme og våkne

Anonymous poster hash: 82ca5...3e8

• Liker 1
Gjest Margit Spat

Skrur av all jule- og adventsbelysning når jeg legger meg og hvis jeg skal ut.

Bedre føre var osv..

Kilde for de som har etterspurt hvorfor: http://www.brannvernforeningen.no/Brannvern-i-hjem-og-fritid/Jul-og-nyttar/Elektrisk-julebelysning

Annonse

Julestjerner i vinduet står på døgnet rundt. Ledninger, fester og koblinger er kontrollert og de er hengt opp av elektriker (praktisk å være gift med en) hvert år og bruker led-pærer som ikke blir varme. Ser ingen grunn til å trekke ut kontakten hver kveld. Og som en over her nevner, det er strøm i dem om man ikke trekker ut kontakten eller bruker bryter med O på.

Juletreet skrus av om natten og når vi ikke er hjemme, skrus selvfølgelig av med veggmontert bryter som bryter strømmen helt. Jeg ler litt av de som tror juletrelysene er mindre brannfarlige om de har løsnet ei pære så lyset slukker. Det er i sånne løse pærer det kan bli varmegang og brannfare.

Kjøpte juletrelys i LED for et par år siden, og merker at det ikke er noen varmeutvikling. Tør dog ikke la det stå på om natten. Også på grunn av eget strømforbruk, hva er vitsen med å bruke strøm midt på natta liksom. Har man papirstjerner, er jo LED det som bør brukes synes jeg, i tillegg til å holde den nogenlunde under oppsyn dvs. ha den i rom hvor folk oppholder seg.

Hvis man skal ha på noe om natten så er jeg enig med de over her at da er metallstjerne og LED-pære det tryggeste.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...