Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her står stjerna i vinduet på hele døgner. Noe annet lys bruker jeg ikke før jul.

Anonymous poster hash: 2bf27...5b9
Skrevet (endret)

Julelys bør av når en ikke er i huset eller sover. Trodde det var common knowledge. Vi snakker om mange koblinger og mange pærer, mange muligheter for elektrisk feil. Trenger ikke å være elektriker for å legge sammen to og to der.

Endret av Cordelia
Skrevet

Hva med utelys? Bør jeg slå av det? Vi har lys på gjerdet på balkongen og busken ved inngangen.

Anonymous poster hash: cbc66...635
Skrevet

Vi snakker om mange koblinger og mange pærer, mange muligheter for elektrisk feil.

Da har nok du en meget annerledes adventstjerne enn meg. Min er en ledning og en pære, akkurat som alle andre lampetter i huset.

Anonymous poster hash: 460a9...756

• Liker 1
Skrevet

Hva du enn gjør, bare vær forsikting i julen :hug: Vet dette er ekstremt, men noe å tenke på!

https://www.youtube.com/watch?v=hMtjGfr0tYs

Skrevet

Da har nok du en meget annerledes adventstjerne enn meg. Min er en ledning og en pære, akkurat som alle andre lampetter i huset.

Det har jeg og, men snakket om julebelysning generelt. Man bør heller ikke la stjerner stå på om natta. Har man metallstjerne sånn som jeg er det en ting, men allikevel. Men det er vel generelt anbefalt å ikke ha vanlige bordlamper på heller. Det meste av belysning er jo av om natta til vanlig uansett. Visse pærer kan bli veldig varme. Og som andre nevner her, man har det bare oppe en liten stund en gang i året.

Uansett ingen vits å ta noen sjanser.

Skrevet

Det har jeg og, men snakket om julebelysning generelt. Man bør heller ikke la stjerner stå på om natta. Har man metallstjerne sånn som jeg er det en ting, men allikevel. Men det er vel generelt anbefalt å ikke ha vanlige bordlamper på heller. Det meste av belysning er jo av om natta til vanlig uansett. Visse pærer kan bli veldig varme. Og som andre nevner her, man har det bare oppe en liten stund en gang i året.

Uansett ingen vits å ta noen sjanser.

Hvordan kan en godt opphengt liten lampe med en enkelt ledpære være farlig?

Jeg slår også av alt annet enn noen spotter i gangen om natten, men JEG akseptere ikke helt påstanden om at en lampe blir farlig av å være stjerneformet og hete jul/advent.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvordan kan en godt opphengt liten lampe med en enkelt ledpære være farlig?

Jeg slår også av alt annet enn noen spotter i gangen om natten, men JEG akseptere ikke helt påstanden om at en lampe blir farlig av å være stjerneformet og hete jul/advent.

Hvis du vil, så ta sjansen. Men ser ikke poenget med å ha det på når man sover uansett. LED-pærer er vel hakket bedre uansett¨. Men igjen hvorfor ta sjansen. Brannvesenet advarer ikke for å være vrange, men fordi de ser resultatene når det går galt. Spotter er vel heller ikke anbefalt om å ha på for mye.

Endret av Cordelia
Skrevet

Ser det uansett ikke når en sover, så viss vi sover er alt av. Kjører riktignok ofte oppvaskemaskin eller vaskemaskin på natten eller viss vi går ut, men aldri lys :) Skrur på når vi står opp, skrur av når vi legger oss :)

Ønsker ikke belære deg eller noe altså, men vaskemaskin er noe av det skumleste du kan ha på om natten, og en av de største grunnene til husbrann. Vær forsiktig! :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil, så ta sjansen. Men ser ikke poenget med å ha det på når man sover uansett. LED-pærer er vel hakket bedre uansett¨. Men igjen hvorfor ta sjansen. Brannvesenet advarer ikke for å være vrange, men fordi de ser resultatene når det går galt. Spotter er vel heller ikke abefalt om å ha på for mye.

Selvfølgelig et det trygt å ha på downlights montert av elektriker. Det forsikret også hele elektriker firmaet som installerte dem meg om. Å ikke gå på lys i trappa på natta, ville vært en mye større risiko. Da ville noen i familien brukket nakken for lengst.

Alt jeg har bedt deg om er å argumenter for påstanden om at en adventsstjerne et farlig.

Dette har okke noe med meg eller min "risiko" å gjøre, da jeg uansett slår av all annen belysning enn den i gangen om natta, så det hadde vært fint om du kunne droppe den "du får ta risikoen" linja di.

Skrevet

Ønsker ikke belære deg eller noe altså, men vaskemaskin er noe av det skumleste du kan ha på om natten, og en av de største grunnene til husbrann. Vær forsiktig! :blomst:

Ja, sånne ting må man ikke finne på å ha på om natta! Seriøst!!

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig et det trygt å ha på downlights montert av elektriker. Det forsikret også hele elektriker firmaet som installerte dem meg om. Å ikke gå på lys i trappa på natta, ville vært en mye større risiko. Da ville noen i familien brukket nakken for lengst.

Alt jeg har bedt deg om er å argumenter for påstanden om at en adventsstjerne et farlig.

Dette har okke noe med meg eller min "risiko" å gjøre, da jeg uansett slår av all annen belysning enn den i gangen om natta, så det hadde vært fint om du kunne droppe den "du får ta risikoen" linja di.

Hjelpes, roe deg ned. Er de montert av elektriker og godkjent er det greit. Jeg skal ikke på noen som helst måte gidde å sitte å kverulere med deg om noe som helst. Da får du troppe opp hos brannvesenet og krangle med de istedet. :ler:

Nå tror jeg det er tid for trollmor å legge sine troll.

Skrevet

Hjelpes, roe deg ned. Er de montert av elektriker og godkjent er det greit. Jeg skal ikke på noen som helst måte gidde å sitte å kverulere med deg om noe som helst.

Selvfølgelig "er det greit". Så hvorfor da sitte å slenge ut tåpelige påstander om at "spotter ikke bør stå på for mye"? Det er jo helt på styr!

Og hvorfor skal jeg krangle med brannvesenet? De slenger ikke ut påstsnder de så nekter å begrunne, og så forsøker å kamuflere det i en rekke angrep i stedet.

Skrevet

Selvfølgelig "er det greit". Så hvorfor da sitte å slenge ut tåpelige påstander om at "spotter ikke bør stå på for mye"? Det er jo helt på styr!

Og hvorfor skal jeg krangle med brannvesenet? De slenger ikke ut påstsnder de så nekter å begrunne, og så forsøker å kamuflere det i en rekke angrep i stedet.

Ha en fortsatt god kveld! Og nyt førjulstida brannsikkert! :blomst:

Annonse
Skrevet

Ha en fortsatt god kveld! Og nyt førjulstida brannsikkert! :blomst:

Jepp. Brannsikkert OG i stand til å argumentere for påstandene mine. Litt substans er heller ikke å forakte.

Skrevet

Jepp. Brannsikkert OG i stand til å argumentere for påstandene mine. Litt substans er heller ikke å forakte.

Brannvesenet har plenty subtans de kjære. Ta deg en kald dusj.

Skrevet

Brannvesenet har plenty subtans de kjære. Ta deg en kald dusj.

Selvfølgelig går de det. Jeg har da aldri sagt noe på brannvesenets påstander. Bare på dine (og det er noe hanske annet). Jeg et nyvasket og fin, så det trenger du ikke bekymre deg for :)

Skrevet

Ser det uansett ikke når en sover, så viss vi sover er alt av. Kjører riktignok ofte oppvaskemaskin eller vaskemaskin på natten eller viss vi går ut, men aldri lys :) Skrur på når vi står opp, skrur av når vi legger oss :)

Følger du ikke med i media?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/branner/haakon-kom-hjem-til-vaskemaskin-i-full-fyr/a/23342385/

http://www.tv2.no/a/4035652

Et par eksempler på hvor galt det kan gå.

• Liker 1
Skrevet

Dere som ikke slår av elektriske ting, eller lar støpsler stå i om natten eller når dere ikke er hjemme jeg håper dere er klar over at dere ikke bare risikerer deres egne liv, men også naboenes liv.

Anonymous poster hash: c4225...bc5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...