Gå til innhold

Videreutdanning for førskolelærere/barnehagelærere i Trondheim.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet førskolelærer, men er uten jobb. Var ferdig i vår, men å få seg jobb her i Trondheim var lettere sakt en gjort. Jeg vurderer nå sterkt å ta videreutdanning. Hva er mulighetene i Trondheim? :) Noen som vet?
Jeg har litt lyst å studere spesialpedagogikk, men syns det også virker vanskelig? Da går man på DMMH ikke sant? Noen som har studert spesialped her på DMMH? Er det andre videreutdanninger på DMMH?

Hvordan er det med videreutdanning for å jobbe i skolen? (1-4 klasse). Finnes det her i Trondheim? Hvis ikke, hva er nærmeste? Vet det er på Hamar, men det står jo ingenting om det på nettet som jeg kan finne.

Hvilke andre videreutdanninger finnes for førskolelærere/barnehagelærere?
Har søkt litt rundt på nettet, men finner det liksom ikke ut. Ihvertfall ikke mulighetene her i Trondheim.

Var så sikker på jeg kom til å få jobb etter endt utdanning. Alt jeg har hørt oppgjennom årene er at det er så stor mangel på førskolelærere bla bla bla.. Ja det ser jeg :sarkasme: .. Det føles helt håpløst.

Såå blir glad for litt hjelp i denne trasige tiden :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg søkte i Trondheim i et år etter endt utdanning(var ferdig i 2013 på DMMH), men endte opp med å flytte til Oslo. Litt kjipt siden jeg har all familien og mange venner i Trondheim, men tenkte det var best for å få meg erfaring.

Har også vurdert videreutdanning, GLSM kan man ta over nettet, men du må ha praksis da :) Er vel NKS som tilbyr dette tror jeg. Koster en del også, stipendet dekker det vel akkurat, så man må jo jobbe ved siden av, derfor kan jo praksis bli vanskelig.. Men mange har klart det før oss ;)

I Oslo fikk jeg faktisk alle 6 jobbene jeg søkte på, de elsker folk fra DMMH her :P Synd det er så lite ledige stillinger i Trondheim. Fikk nesten napp på en jeg søkte på der, var 600 søkere! Jeg var en av ti som ble kalt inn til intervju, men de valgte jo selvfølgelig ei med erfaring.. Håper du får deg jobb, eller finner en videreutdanning som passer deg :) Lykke til!

Skrevet

Jeg søkte i Trondheim i et år etter endt utdanning(var ferdig i 2013 på DMMH), men endte opp med å flytte til Oslo. Litt kjipt siden jeg har all familien og mange venner i Trondheim, men tenkte det var best for å få meg erfaring.

Har også vurdert videreutdanning, GLSM kan man ta over nettet, men du må ha praksis da :) Er vel NKS som tilbyr dette tror jeg. Koster en del også, stipendet dekker det vel akkurat, så man må jo jobbe ved siden av, derfor kan jo praksis bli vanskelig.. Men mange har klart det før oss ;)

I Oslo fikk jeg faktisk alle 6 jobbene jeg søkte på, de elsker folk fra DMMH her :P Synd det er så lite ledige stillinger i Trondheim. Fikk nesten napp på en jeg søkte på der, var 600 søkere! Jeg var en av ti som ble kalt inn til intervju, men de valgte jo selvfølgelig ei med erfaring.. Håper du får deg jobb, eller finner en videreutdanning som passer deg :) Lykke til!

Vet man kan ta GLSM over nettet, har vurdert det. Men det er jo så dyrt og kanskje vanskelig å studere dette helt på egenhånd?

Det er veldig lite stillinger her i Tr.heim ja..Tenk at det er 600 søkere på en jobb, er jo helt utroliig :hakeslepp:

Har nesten gitt opp håpet om å få jobb som førskolelærer da de velger folk som har erfaring o.l.

Men hvilke andre videreutdanninger kan jeg ta? Logoped er det noe? Hva gjør en da?

Andre? :)

Skrevet

Vet man kan ta GLSM over nettet, har vurdert det. Men det er jo så dyrt og kanskje vanskelig å studere dette helt på egenhånd?

Det er veldig lite stillinger her i Tr.heim ja..Tenk at det er 600 søkere på en jobb, er jo helt utroliig :hakeslepp:

Har nesten gitt opp håpet om å få jobb som førskolelærer da de velger folk som har erfaring o.l.

Men hvilke andre videreutdanninger kan jeg ta? Logoped er det noe? Hva gjør en da?

Andre? :)

Har en venninne som gikk rett på logoped etter førskolelærer faktisk, hun trives veldig godt, men aner ikke hvor mye arbeid det er. Er jo en master.. De har GLSM på HIOA å, vurderer det om et-to år selv, vil bare jobbe litt først så jeg kan få innvilget permisjon til praksisen(må jobbe i to år for å få permisjon til videreutdanning har jeg lest). Er jo deltid på HIOA da, så det går over to år :)

Men ja, spes.ped, logoped, mulig du kan få jobb innenfor barnevernet også? Jeg vet ikke.. Evt SFO..

Skrevet

Er det sånn at hvis jeg tar GLSM på nks nettstudier så dekker lånekassen det det koster for studiet? Det koster jo 30.000. + at man må ta norsk eller biologi som også koster 30.000. :klo:

Skrevet

Du får vel sånn 95000 på et år hvis du tar fullt lån og stipend, så ja :)

Skrevet

Du bør undersøke de reelle mulighetene for å få jobb etter GLSM. På steder hvor det ikke er lærermangel ser man ofte i utlysningstekster at førskolelærere med tilleggsutdanning ikke trenger å søke.

Anonymous poster hash: 743aa...92e

Skrevet

Ville unngått logoped, de sliter med å få jobb i Trondheim. Du kan jo også søke på barneavlastningstjenesten i Trondheim kommune? Ikke sikkert du får noe fast, men det kan jo hende du får erfaring. Det er i perioder behov for folk der.

Venninna mi søkte i et år før hun fikk fast jobb her, så det tar tid. Og Trondheim er jo i utgangspunktet en vanskelig by å få jobb i.

Det er også mulig å ta et år med tegnspråk på HiST, ulike mastergrader tilbys på NTNU og så vet jeg at Høgskulen i Volda har masse videreutdanning på nett for lærere, du kan jo se om de har noe for førskolelærere og.

Anonymous poster hash: 9d15f...881
Skrevet

Du får vel sånn 95000 på et år hvis du tar fullt lån og stipend, så ja :)

Okei :) Men får man alt på en gang? eller fordelt utover året? For man må jo betale hele beløpet med en gang på nks? Og det funker dårlig om man får utbetalt bare 19.000,- (I August/Januar) eller 7000/8000,- i mnd.. :klo:

Skrevet

Ville unngått logoped, de sliter med å få jobb i Trondheim. Du kan jo også søke på barneavlastningstjenesten i Trondheim kommune? Ikke sikkert du får noe fast, men det kan jo hende du får erfaring. Det er i perioder behov for folk der.

Venninna mi søkte i et år før hun fikk fast jobb her, så det tar tid. Og Trondheim er jo i utgangspunktet en vanskelig by å få jobb i.

Det er også mulig å ta et år med tegnspråk på HiST, ulike mastergrader tilbys på NTNU og så vet jeg at Høgskulen i Volda har masse videreutdanning på nett for lærere, du kan jo se om de har noe for førskolelærere og.

Nå er det ikke sikkert jeg blir boende i Trondheim, mulig jeg og samboer flytter hjem til bygda når han er ferdig med sin utdanning :) Men spørs om det er mye behov for logoped på bygda da..

Takk for tips :) Greit å ta litt mer videreutdanning tenker jeg mens man loffer rundt arbeidssløs..

Skrevet

Nå er det ikke sikkert jeg blir boende i Trondheim, mulig jeg og samboer flytter hjem til bygda når han er ferdig med sin utdanning :) Men spørs om det er mye behov for logoped på bygda da..

Takk for tips :) Greit å ta litt mer videreutdanning tenker jeg mens man loffer rundt arbeidssløs..

Begynn ett sted! de trenger alltid vikarer, start i det små! Det gjorde jeg, har fast jobb som ped leder nå.

Anonymous poster hash: 31310...0c6

Skrevet

Hva har du røyka??? Nei det er absolutt ikke vanskelig med logopedjobb i Trondheim. Jeg var nyutdannet nå i våres og søkte to jobber i Trondheim og fikk begge. Jeg endte opp med å takke nei til begge fordi jeg ville til østlandet. De ringte meg da i ettertid for å prøve å overtale meg! De har ikke hatt sin egen logopedutdanning før nå og har et skrikende behov for logopeder.

For øvrig et yrke jeg anbefaler varmt :)

Anonymous poster hash: c1895...b94

Skrevet

Det er et stort behov for logopeder på mindre steder. Før var det bare utdannelser i Oslo og Bergen. Derfor var behovet stort på steder som ligger langt fra Oslo og Bergen. Nå har de utdannelser i Bodø og Trondheim også, men disse er helt nye... Av de 30 som gikk ut av min logopedklasse i Oslo i år gar alle relevant jobb, mange fikk jobb før de var ferdig. Med Logopedi kan du også jobbe som pp-rådgiver og spesialpedagog. Da har du også flere stillinger å velge mellom enn om du utdanner deg til generell spesialpedagog. Skulle du bli lei av å jobbe med barn har man også muligheten til å jobbe med voksne. Du har også muligheten til å jobbe privat.

Nå vet ikke jeg hvor i landet du kommer fra, men i alle fall nord Norge, nordvest landet og midtnorge har veldig behov for logopeder.

PS: beklager skrivefeil, autokorrekt-helvete...

Skrevet

Hva har du røyka??? Nei det er absolutt ikke vanskelig med logopedjobb i Trondheim. Jeg var nyutdannet nå i våres og søkte to jobber i Trondheim og fikk begge. Jeg endte opp med å takke nei til begge fordi jeg ville til østlandet. De ringte meg da i ettertid for å prøve å overtale meg! De har ikke hatt sin egen logopedutdanning før nå og har et skrikende behov for logopeder.

For øvrig et yrke jeg anbefaler varmt :)

Har ikke røyka noen ting, men alle logopedene jeg kjenner her sliter med å få seg jobb. Bra det ordna seg for deg da

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Tror jeg heller mest mot GLSM :jepp:. Logoped tror jeg at jeg bare kan glemme da man trenger C i snitt for å komme inn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...