Harlekin Skrevet 30. november 2014 #21 Skrevet 30. november 2014 Men hvorfor ga dere en så dyr gave til en 3-åring? Jeg kan ikke fatte og begripe det ... og vet foreldrene at det var en gave til hele familien? Det må dere jo opplyse om. Ellers er jeg forsåvidt enig i at en bør gi sånn noenlunde likt til søsken, og da har dere jo satt dere i en vanskelig situasjon ved å legge lista så høyt. Jeg synes forøvrig verken nettbrett eller mobil er passende gaver til barn. Vi har ikke nettbrett selv en gang. Men jeg synes også at disse foreldrene er passe urimelig som setter føringer for hva dere skal gi i gaver til barna. Det hadde jeg glatt oversett. Feil gjort på begge sider, altså 3
Vera Vinge Skrevet 30. november 2014 #22 Skrevet 30. november 2014 Jeg kjøper gaver etter hva jeg har råd til hvert år, ikke etter en "standard" som er satt av tidligere gavekjøp. I år hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe veldig billige gaver, siden jeg egentlig skulle være mye borte fra jobb uten lønn. Nå ble jeg sykemeldt i stedet for, og har derfor min alminnelige lønn, så det blir dyrere gaver likevel. Men dersom noen hadde kommet og klaget på mine gaver i år, fordi jeg gav mer i fjor, så hadde de ikke fått flere gaver fra meg. Jeg hadde lenge bare en nevø - som jeg i tillegg er gudmor for. Han fikk steindyre gaver til bursdager og jul, og mye utenom. Så fikk jeg to nevøer til, og de får ikke det samme som storebroren fikk da han var på samme alder. Det er foreløpig bare en av mine fire søsken som har fått barn, og etter hvert ser jeg for meg at gaver blir redusert til en verdi av en 200-lapp til hver. Om alle mine søsken får tre barn, blir det 12 tantebarn, i tillegg til mine egne barn. Jeg kan jo ikke kjøpe til 800-1000 til hver, bare fordi første nevø fikk det da han var eneste barn i storfamilien. Ja, jeg skjønner det du sier. Selvsagt kan du ikke kjøpe for mange hundre kroner til alle tantebarna. Jeg mente bare som en generell kommentar, at det kan være lurt å tenke på hvor dyre gaver man gir de første barna, for det kan fort bli til at man føler man må følge opp (og man havner i slike dilemmaer som i denne tråden, selv om jeg mener søsteren er utrolig kravstor). Jeg syns dessuten gavehysteriet har tatt helt av. Barn trenger virkelig ikke så dyre gaver.
Muscae Skrevet 30. november 2014 #23 Skrevet 30. november 2014 Ellers er jeg forsåvidt enig i at en bør gi sånn noenlunde likt til søsken, og da har dere jo satt dere i en vanskelig situasjon ved å legge lista så høyt. Jeg kan være enig i at man ikke skal gi for veldig ulik verdi til søsken, når det gjelder en jul, der barna får gave samtidig. Men man kan ikke forvente at man skal gi det samme til en lillesøster, som kanskje ikke en gang var født da storebror var tre år. Den julen er forbi, og den gjelder ikke lenger. Forutsetningene til ts er helt annerledes nå, i og med at hun har dårligere råd i år. Nå gjelder det kun denne julen, og da får begge barna noe til omtrent lik pris. Og barna tenker ikke over det en gang, med mindre foreldrene gjør dem oppmerksom på det. Det er ikke sånn at man ved å gjøre noe en gang, starter en tradisjon, som må videreføres til alle andre tantebarn. 1
Harlekin Skrevet 30. november 2014 #24 Skrevet 30. november 2014 Jeg kan være enig i at man ikke skal gi for veldig ulik verdi til søsken, når det gjelder en jul, der barna får gave samtidig. Men man kan ikke forvente at man skal gi det samme til en lillesøster, som kanskje ikke en gang var født da storebror var tre år. Den julen er forbi, og den gjelder ikke lenger. Forutsetningene til ts er helt annerledes nå, i og med at hun har dårligere råd i år. Nå gjelder det kun denne julen, og da får begge barna noe til omtrent lik pris. Og barna tenker ikke over det en gang, med mindre foreldrene gjør dem oppmerksom på det. Det er ikke sånn at man ved å gjøre noe en gang, starter en tradisjon, som må videreføres til alle andre tantebarn. Jeg er enig i det du sier, jeg leste visst hovedinnlegget litt raskt. Å gi ulike gaver til bror og søster én og samme jul er en ting, noe annet er senere juler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå