AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Jeg og broren min gav en iPad til nevøen vår, søsteren vår sin sønn, til jul da han var tre år gammel. Egentlig var det jo til hele familien, da, så i praksis var det en gave til hele familien. Nå er datteren også tre år gammel, og søsteren vår har gitt oss sterke hint om at "nå må vi jo kjøpe en iPad til henne også". Blir ikke dette litt i overkant å "forlange"? Eller mener dere at siden vi gav en iPad til gutten, så må vi også gi til jenta? Har ikke så mye penger for tiden, og jeg tenkte nå at hele familien kunne dele på den de har, men er visst litt slik at storebror ikke er så glad i å dele ting med lillesøster.. Anonymous poster hash: 2b7f6...919
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #2 Skrevet 29. november 2014 Det er i overkant å forlange. En gave skal bli gitt fordi man ønsker å glede noen. Når folk begynner å forvente eller kreve da bør de gå inn i seg selv synes jeg. Eller så får de kjøpe gaven selv. Alvorlig talt hadde jeg blitt litt sjokkert over grådigheten selv. Anonymous poster hash: aaec0...817 9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #3 Skrevet 30. november 2014 Jeg og broren min gav en iPad til nevøen vår, søsteren vår sin sønn, til jul da han var tre år gammel. Egentlig var det jo til hele familien, da, så i praksis var det en gave til hele familien. Nå er datteren også tre år gammel, og søsteren vår har gitt oss sterke hint om at "nå må vi jo kjøpe en iPad til henne også". Blir ikke dette litt i overkant å "forlange"? Eller mener dere at siden vi gav en iPad til gutten, så må vi også gi til jenta? Har ikke så mye penger for tiden, og jeg tenkte nå at hele familien kunne dele på den de har, men er visst litt slik at storebror ikke er så glad i å dele ting med lillesøster..Anonymous poster hash: 2b7f6...919 iPad til en 3-åring? 😳 Anonymous poster hash: 71b7a...317 21
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #4 Skrevet 30. november 2014 Jeg og broren min gav en iPad til nevøen vår, søsteren vår sin sønn, til jul da han var tre år gammel. Egentlig var det jo til hele familien, da, så i praksis var det en gave til hele familien. Nå er datteren også tre år gammel, og søsteren vår har gitt oss sterke hint om at "nå må vi jo kjøpe en iPad til henne også". Blir ikke dette litt i overkant å "forlange"? Eller mener dere at siden vi gav en iPad til gutten, så må vi også gi til jenta? Har ikke så mye penger for tiden, og jeg tenkte nå at hele familien kunne dele på den de har, men er visst litt slik at storebror ikke er så glad i å dele ting med lillesøster..Anonymous poster hash: 2b7f6...919 Du får eventuelt kjøpe lillesøster et abonnement på viplay eller netflix. Så kan han stille med padden, hun med abonementet, og de kan bli passive og skjermavhengige sammen. 👍Anonymous poster hash: 71b7a...317 11
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 30. november 2014 #5 Skrevet 30. november 2014 Hva skal en 3 åring med iPad ? 9
FruRaeder Skrevet 30. november 2014 #6 Skrevet 30. november 2014 Syns det var i overkant frekt av søsteren din! 2
Gjest Solsmil Skrevet 30. november 2014 #7 Skrevet 30. november 2014 Det er i overkant å gi en 3-årig nevø en iPad til jul. Og det er i overkant å forlange at lillesøster får det samme. Jeg ville oversett hintinga, og gitt lillesøster noe som jeg hadde råd og lyst til å gi
minister-mio Skrevet 30. november 2014 #8 Skrevet 30. november 2014 Det er opp til dere hva dere vil gi. Det er ikke en selvfølge at man gir det samme man ga til søsken ved samme alder. Søstera di er ganske frekk 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #9 Skrevet 30. november 2014 Nei. Da jeg var tre år fikk jeg et jævla togsett, ikke et elektronisk objekt til 2000-3000 kr. Herrefred, jeg hater denne generasjonen. Anonymous poster hash: 46cd6...3a1 15
la Flaca Skrevet 30. november 2014 #10 Skrevet 30. november 2014 Jeg og broren min gav en iPad til nevøen vår, søsteren vår sin sønn, til jul da han var tre år gammel. Egentlig var det jo til hele familien, da, så i praksis var det en gave til hele familien. Nå er datteren også tre år gammel, og søsteren vår har gitt oss sterke hint om at "nå må vi jo kjøpe en iPad til henne også". Blir ikke dette litt i overkant å "forlange"? Eller mener dere at siden vi gav en iPad til gutten, så må vi også gi til jenta? Har ikke så mye penger for tiden, og jeg tenkte nå at hele familien kunne dele på den de har, men er visst litt slik at storebror ikke er så glad i å dele ting med lillesøster.. Anonymous poster hash: 2b7f6...919 Jeg mener at siden du bare er tante til disse ungene, og tydeligvis fikk et merkelig innfall om at ipad var en fornuftig gave til en treåring, så kan det ikke forventes at du kjøper til alle søsken som måtte komme senere. Men i prinsippet er jeg enig med søstra di. Jeg syns for eksempel ikke det er rimelig at besteforeldre kjøper svindyre gaver til førstefødte, mens småsøsken bare får småtterier når de når samme alder. Det er nemlig ikke uvanlig at det blir sånn, og jeg mener det bør være noen lunde rettferdig. 5
Vera Vinge Skrevet 30. november 2014 #11 Skrevet 30. november 2014 Jeg skjønte ikke helt. Var dette en gave som var tydelig til hele familien, eller var den adressert til sønnen, men dere tenkte egentlig at den var til alle? Om den var tydelig til alle, er det jo hvertfall veldig kurant å si det. Det er jo ikke ditt problem at de har latt sønnen få den. At han ikke liker å dele er jo ingen forklaring - forklaringen er at de voksne ikke har håndtert det. Nei, man kan ikke forvente eller hinte til flere dyre gaver. Men som en over sier, generelt bør man kanskje tenke seg litt om når det gjelder hvilken standard man legger seg på til barn, dersom gaven faktisk er til barnet (og ikke til hele familien). Starter man dyrt, er jeg enig i at det virker litt kjipt om eldstemann skal få dyrere gaver. 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #12 Skrevet 30. november 2014 Man kan jo ikke kreve gaver, så det er jo helt opp til dere hva dere ønsker å gi. Samtidlig er det jo greit å ikke forskjellsbehandle barna... Vår 3 åring hadde også ipad, og det ble så mye kranging og bråk når minsten ble 1,5 at vi var "tvunget" til å kjøpe en til... Så jeg kan på en måte forstå din søster. Men jeg hadde heller kjøpt en selv etter jul, hvis den ikke dukket opp under treet. Anonymous poster hash: 0ca26...fec
Sola de Skrevet 30. november 2014 #13 Skrevet 30. november 2014 Synes ikke det skal være forskjellsbehandling.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #14 Skrevet 30. november 2014 Søsteren deres burde spurt om dere har tenkt til å følge tradisjonen og hvis dere hadde svart nei så kunne dere gitt noe annet og hun kunne ha gitt Ipad om hun mener lillesøster også trenger. Lefdal hadde salg på Ipad på Black Friday, da. Syns det var supert, fikk til 1490 og fikk hele familien med så det blir en gave fra alle til min på 4. Anonymous poster hash: ae3ad...b30
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #15 Skrevet 30. november 2014 Nettbrett får man jo til under 1000-lappen. Ikke ipad vel og merke...Anonymous poster hash: 4b24a...c09
#Sunrise Skrevet 30. november 2014 #16 Skrevet 30. november 2014 Jeg kjøpte nettbrett til min nevø i bursdagsgave, tenkte det var fint å kjøpe 2 en til hans lillesøster ,men dem hadde bare 1 igjen, så da fikk nevøen min beskjed om at han måtte dele med lillesøteren sin.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #17 Skrevet 30. november 2014 Hele saken er latterlig og på grensen til absurd. Unger lærer fort nok å ikke være ute i naturen og sitte inne å glane på tv og pc uten at det skal trenge å begynne når de er 3år gamle... Anonymous poster hash: 6d20d...3ee 5
Muscae Skrevet 30. november 2014 #18 Skrevet 30. november 2014 Men som en over sier, generelt bør man kanskje tenke seg litt om når det gjelder hvilken standard man legger seg på til barn, dersom gaven faktisk er til barnet (og ikke til hele familien). Starter man dyrt, er jeg enig i at det virker litt kjipt om eldstemann skal få dyrere gaver. Jeg kjøper gaver etter hva jeg har råd til hvert år, ikke etter en "standard" som er satt av tidligere gavekjøp. I år hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe veldig billige gaver, siden jeg egentlig skulle være mye borte fra jobb uten lønn. Nå ble jeg sykemeldt i stedet for, og har derfor min alminnelige lønn, så det blir dyrere gaver likevel. Men dersom noen hadde kommet og klaget på mine gaver i år, fordi jeg gav mer i fjor, så hadde de ikke fått flere gaver fra meg. Jeg hadde lenge bare en nevø - som jeg i tillegg er gudmor for. Han fikk steindyre gaver til bursdager og jul, og mye utenom. Så fikk jeg to nevøer til, og de får ikke det samme som storebroren fikk da han var på samme alder. Det er foreløpig bare en av mine fire søsken som har fått barn, og etter hvert ser jeg for meg at gaver blir redusert til en verdi av en 200-lapp til hver. Om alle mine søsken får tre barn, blir det 12 tantebarn, i tillegg til mine egne barn. Jeg kan jo ikke kjøpe til 800-1000 til hver, bare fordi første nevø fikk det da han var eneste barn i storfamilien.
Flekk Skrevet 30. november 2014 #19 Skrevet 30. november 2014 Løsningen på en bortskjemt unge som ikke vil dele er å kjøpe det samme?! Snakk om ansvarsfraskrivelse av foreldrene som ikke tør å sette ungen på plass. De gjør seg selv en bjørnetjeneste. Det blir etter hvert bare mere som forlanges for mindre og mindre takknemlighet. Julegaven kan være en oppdragelsesbok. Om det så koster under tusenlappen for et nettbrett er det ikke smart å gi en 3åring det med argument det er praktisk når man lager middag/trenger å gi de noe gøy å gjøre 24/7. De få gangene det ikke passer seg med nettbrett under en middag, og ungene aldri har opplevd å kjede seg, da får de fnatt og det blir et stort pinlig anfall. Det bevises alt for ofte på restauranter. 1
Jade Skrevet 30. november 2014 #20 Skrevet 30. november 2014 Jeg og broren min gav en iPad til nevøen vår, søsteren vår sin sønn, til jul da han var tre år gammel. Egentlig var det jo til hele familien, da, så i praksis var det en gave til hele familien. Nå er datteren også tre år gammel, og søsteren vår har gitt oss sterke hint om at "nå må vi jo kjøpe en iPad til henne også". Blir ikke dette litt i overkant å "forlange"? Eller mener dere at siden vi gav en iPad til gutten, så må vi også gi til jenta? Har ikke så mye penger for tiden, og jeg tenkte nå at hele familien kunne dele på den de har, men er visst litt slik at storebror ikke er så glad i å dele ting med lillesøster.. Anonymous poster hash: 2b7f6...919 Vet de at gaven var til hele familien? Eller var det bare noe dere tenkte uten å si det? Hvis gaven var til hele familien, så var det jo veldig merkelig å gi den i julegave til sønnen. Da burde det jo stå til alle sammen på gaven. Jeg skjønner tankegangen til søsteren din (men er ikke enig); at likt skal være likt. Ungene kan jo lure på det senere hvorfor gutten fikk en ipad til mange tusen kroner mens jenten fikk en dukke til noen hundrelapper. Dette forutsetter selvsagt at det er en misforståelse. At de seriøst trodde at dere svidde av så mye penger på gave kun til sønnen. Jeg personlig ville synes det var for dyr gave, og hadde ikke forventet en slik dyr gave til. Heller kjøpt en pad til (selv) som datteren kunne få, hvis det var slik at barna hadde egne ipader til odel og eie (her har vi slikt utstyr felles så barna får bruke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå