AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Jeg har tenkt å skaffe meg en kattunge. Denne skal også få gå fritt ute etter hvert som den blir større. Nå vurderer jeg en blanding av perser og britisk korthår, som jeg synes er veldig fin. Men jeg er usikker på om denne raseblandingen egner seg som utekatt. Jeg hadde en blanding av perser og norsk skogkatt tidligere, og denne klarte seg fint ute, kunne løpe fra hunder og passe seg for biler. Men dette forventet jeg også, da skogkatten er en tøff rase. Men jeg tror kanskje britisk korthår er en litt tregere katt, som muligens ikke vil klare å rømme fra farer like godt. Hva mener dere som har erfaring med rasen? Anonymous poster hash: c0b03...58d
Aurora M. Skrevet 29. november 2014 #2 Skrevet 29. november 2014 Det går helt fint. Jeg kjenner både renrasede britisk korthår og perser som er kjempeflinke ute. Men husk, sakte og gradvis tilvenning til utelivet som hos alle andre puser.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #3 Skrevet 29. november 2014 Det går helt fint. Jeg kjenner både renrasede britisk korthår og perser som er kjempeflinke ute. Men husk, sakte og gradvis tilvenning til utelivet som hos alle andre puser. Takk, det var et fint svar. Anonymous poster hash: c0b03...58d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #4 Skrevet 29. november 2014 Jeg lurer også på hvor stor sjanse det er for at katter blir stjålet ute om de ser veldig pene ut og ligner rasekatt? Denne kattungen er lys, med mye perser chinchilla-preg. Anonymous poster hash: c0b03...58d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #5 Skrevet 30. november 2014 Jeg lurer også på hvor stor sjanse det er for at katter blir stjålet ute om de ser veldig pene ut og ligner rasekatt? Denne kattungen er lys, med mye perser chinchilla-preg. Anonymous poster hash: c0b03...58d Er det noen som har erfaringer/oppfatninger om dette? Anonymous poster hash: c0b03...58d
Aurora M. Skrevet 30. november 2014 #6 Skrevet 30. november 2014 Jeg hadde det i tankene mine da jeg svarte deg som jeg gjorde. I mine 30 år i frivillig arbeid med katter har jeg erfart svært mye. Det er i det hele tatt ekstremt sjelden at katter blir stjålet med overlegg (og med det mener jeg hentet og fraktet i bil o.l), og de få gangene jeg har opplevd det har det ikke gått på utseende eller rase. Det har vært rene tilfeldigheter som har gjort at "feil katt" (d.v.s en som ikke har vett til å stikke av) har møtt feil mennesker som av ren ondskap plukker opp en katt for å ha noen å plage.. Jeg har også erfart at en katteeier som hadde noe uoppgjort med et menneske fikk katten stjålet som ren hevn. Sjansen for at noe slikt skal skje er så uhyre liten at den er ikke verd å bruke energi å tenke på en gang, og som sagt, jeg anser ikke sjansen noe større for at noe sånt hender en rasekatt enn hvilken som helst annen katt. Jeg vet det finnes eksempler i media der rasekatter har blitt stjålet fra oppdrett i store kvanta av folk som vil tjene penger, men dette er også uhyre sjeldent. Det er dessuten ikke sammenlignbart med en enslig pus på fri pote. Det vil alltid lure farer for enhver liten pus der ute i verden. Trafikk, rovdyr (der de er i nærheten), hjemløse katter som ikke vil ha konkurranse om "matfatet", garasjer og boder de kan bli innestengt i, sykdom de kan påføre seg ved å spise/drikke ting de ikke skal o.s.v. Det blir en avveining vi må ta om vi mener det er verd å ta sjansen på å gi de friheten. Selv mener jeg helt klart det er det. For det er slik at de aller, aller fleste katter klarer seg utmerket godt et helt langt liv med utegang- de fleste t.o.m uten en skramme! Venter man tilstrekkelig lenge (til retningssansen er i orden) før man gradvis venner de til å være ute, vaksinerer og kastrerer, chipper, og holder de inne om natten, er sjansen faktisk uhyre liten for at det skal skje de noe verre enn at en musejakt glapp. De er ikke dumme disse skapningene, vet du. De lærer når vi gir dem sjansen til det.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #7 Skrevet 30. november 2014 Takk for svar. Ja, jeg har tenkt på det selv, hvis det er noen irrasjonelle mennesker som blir sure på meg, om de kan finne på å gjøre noe med katten. Det er ganske tett befolket der jeg bor, så tror kanskje det er litt tryggere å flytte til et villaområde. Nå ser det ikke ut til at det blir den perser/briten likevel, siden jeg ikke har fått svar fra selgeren. Men det blir nok en perserblanding etter hvert. Anonymous poster hash: c0b03...58d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Jeg er oppvokst med britisk korthår, og de har alltid vært innekatter. Jeg er veldig usikker på om mine hadde klart seg ute, da det ikke er "gatesmarte" som vanlig hus/skogkatter er. Kan godt hende de hadde klart seg utmerket, men jeg tror ikke mine ville skjønt å komme hjem igjen eller flytte seg for biler etc. Men det merker man nok fort også på katten, om du syns det virker som den ville klart seg ute. Og med tilvenning så går nok det meste uansett :-) Og det er flere tilfeller hvor mennesker stjeler rasekatter, da det kan bli lettjente penger. Kjenner en som hadde en Bengal som stod ute i bånd i hagen, hvor eier selv var hjemme. Plutselig var katten stjelt mens eier hadde vært inne for å hente noe. Anonymous poster hash: ca7b2...612
Kontormus Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Vel, hvis en velger å skaffe seg noe annet enn vanlig huskatt vil jeg foreslå å kjøpe en renraset katt (med stamtavle) fra seriøs oppdretter. Delvis fordi det er relativt sjeldent at renrasede katter parres med huskatter. Uhell kan jo skje, men eiere av renrasede hunnkatter er talibansk når det gjelder å slippe ut fertile katter. Til dels eiere av fertile hannkatter også. De annonsene på Finn hvor de prøver å selge katter som påstås å være halvt ett eller annet, er jeg svært skeptisk til. De som selv har rasekatter, eller har kjennskap til hvordan disse omsettes, vet at en rasekatt i realiteten er nokså "verdiløs" uten papirer og kan ikke brukes til avl. Dessuten har rasekattene sine egenskaper, slik som hundene har. Det er altså mulig og forutsi hvordan personlighet og hva som er typisk for de forskjellige kattene. Er skeptisk til å la rasekatter gå ute, men hvis en velger å slippe dem ut bør en som et minskekrav ha den chippet. Gjerne også øremerke. En merket katt er mindre attraktivt for de som ønsker å stjele, men er ikke til hinder for at de vil prøve å "lage rasekatter" som de har tenkt til å selge dyrt til uvitende kjøpere. Norsk Skogkatt og Main Coon tror jeg fint kan gå ute i vårt klima. Og ellers de katterasene som har 2-lags pels.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå