AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Noen som har en god oppskrift? Har prøvd litt ymse men synes aldri det slår helt an... Tåler ikke melk så godt og prøver å ligge unna hvetemel. Anonymous poster hash: c99ef...f8a
Katias Skrevet 30. november 2014 #2 Skrevet 30. november 2014 Kan ikke du erstatte vanlig melk med soyamelk, mandelmelk, havremelk eller rismelk? Eller tåler du ingen typer melk i det hele tatt? Mens hvetemel helt sikkert kan erstattes med grovt sammalt mel, mandelmel, havregryn, osv. Hadde beklageligvis ingen oppskrifter å dele her ...
skruf Skrevet 30. november 2014 #3 Skrevet 30. november 2014 Jeg lager horn/rundstykker med rismelk eller havremelk (har et barn med melkeproteinallergi). Bruker lite hvetemel, så har en mix av fibramel, havregryn, sammalt hvete grov+fin, litt knuste linfrø, og litt hvetemel for å binde deigen mere sammen. Men å bake helt uten mel har jeg ikke prøvd. Smelter 50g smør, tar i havre/rismelken og varmer opp til fingertemperatur. Rører ut gjæret (foretrekker fersk gjær). Tar væsken i melblandingen og elter til en jevn og fin deg som er lett å jobbe med. Lar deigen etterheve til ca dobbelt størrelse på et lunt sted (legger et kjøkkenhåndkle over bakebollen). Knar deigen ned igjen og former bakverket til horn/rundstykker. Etterhever på bakeplaten og pensler på sammenvispet egg før jeg putter det i stekeovnen. Steker midt i ovnen på 200g til det er gyldent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå