Gå til innhold

Grove baguetter/scones/horn, oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en god oppskrift? Har prøvd litt ymse men synes aldri det slår helt an...

Tåler ikke melk så godt og prøver å ligge unna hvetemel.

Anonymous poster hash: c99ef...f8a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke du erstatte vanlig melk med soyamelk, mandelmelk, havremelk eller rismelk? Eller tåler du ingen typer melk i det hele tatt? Mens hvetemel helt sikkert kan erstattes med grovt sammalt mel, mandelmel, havregryn, osv.

Hadde beklageligvis ingen oppskrifter å dele her ... :frown:

Skrevet

Jeg lager horn/rundstykker med rismelk eller havremelk (har et barn med melkeproteinallergi).

Bruker lite hvetemel, så har en mix av fibramel, havregryn, sammalt hvete grov+fin, litt knuste linfrø, og litt hvetemel for å binde deigen mere sammen. Men å bake helt uten mel har jeg ikke prøvd.

Smelter 50g smør, tar i havre/rismelken og varmer opp til fingertemperatur. Rører ut gjæret (foretrekker fersk gjær). Tar væsken i melblandingen og elter til en jevn og fin deg som er lett å jobbe med. Lar deigen etterheve til ca dobbelt størrelse på et lunt sted (legger et kjøkkenhåndkle over bakebollen).

Knar deigen ned igjen og former bakverket til horn/rundstykker. Etterhever på bakeplaten og pensler på sammenvispet egg før jeg putter det i stekeovnen. Steker midt i ovnen på 200g til det er gyldent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...