AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Har levd på lånekassen i 4 år mens jeg har tatt opp fag og studert litt, begynner på medisin til høsten og må derfor finansiere 2 år selv. Har 350 000 i gjeld til Lånekassen. Er dette helt krise? Føler meg noen ganger deppa over den store gjelden Men tenker at jeg vil jo etterhvert få høyere lønn enn om jeg ikke hadde brukt disse årene =/ Anonymous poster hash: ed53e...c40
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #2 Skrevet 29. november 2014 Neida Du er ikke alene der! Anonymous poster hash: dd12c...9a0 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #3 Skrevet 30. november 2014 Jeg hadde 460.000 da jeg var ferdig, det har gått helt fint med meg Anonymous poster hash: 95e75...eeb 2
Anders42 Skrevet 30. november 2014 #4 Skrevet 30. november 2014 Dette er ikke store lån, og du vil uten problem håndtere dette når du får en stabil inntekt, ikke bekymre deg for det. MEN.. Det forutsetter at du faktisk ønsker å bli kvitt gjelden igjen, så vær nøye med å få den minimert så raskt som mulig. Det er en ting jeg stadig undres over , sånn rent generelt, og det er at ikke flere jobber mer ved siden av studiene. Lånte penger er dyrt, og man vil helt klart få en bedre start om man forsøker å finansiere en del selv i stedet for å lene seg på låneintstitusjoner.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #5 Skrevet 1. desember 2014 Dette er ikke store lån, og du vil uten problem håndtere dette når du får en stabil inntekt, ikke bekymre deg for det. MEN.. Det forutsetter at du faktisk ønsker å bli kvitt gjelden igjen, så vær nøye med å få den minimert så raskt som mulig. Det er en ting jeg stadig undres over , sånn rent generelt, og det er at ikke flere jobber mer ved siden av studiene. Lånte penger er dyrt, og man vil helt klart få en bedre start om man forsøker å finansiere en del selv i stedet for å lene seg på låneintstitusjoner. Fordi man ikke får lov til å tjene mer enn 157k som fulltidsstudent før stipendet blir senket... Anonymous poster hash: 9a4b7...39f 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Fordi man ikke får lov til å tjene mer enn 157k som fulltidsstudent før stipendet blir senket...Anonymous poster hash: 9a4b7...39f 157000 er jo ikke lite da.Anonymous poster hash: 379d7...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #7 Skrevet 2. desember 2014 157000 er jo ikke lite da.Anonymous poster hash: 379d7...7a5 Nei. Men det er altså grunnen til at studenter ikke jobber MER. I Oslo har jeg ikke sjans til å la være å jobbe, og jobber så mye jeg kan og får lov til. Dessuten er studielånet det beste lånet å ha, så jeg vil heller ha studielån og spare det til EK, enn å droppe det nå og heller ta opp et dyrere lån siden. Anonymous poster hash: 9a4b7...39f 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #8 Skrevet 2. desember 2014 Dette er ikke store lån, og du vil uten problem håndtere dette når du får en stabil inntekt, ikke bekymre deg for det. MEN.. Det forutsetter at du faktisk ønsker å bli kvitt gjelden igjen, så vær nøye med å få den minimert så raskt som mulig. Det er en ting jeg stadig undres over , sånn rent generelt, og det er at ikke flere jobber mer ved siden av studiene. Lånte penger er dyrt, og man vil helt klart få en bedre start om man forsøker å finansiere en del selv i stedet for å lene seg på låneintstitusjoner. Studielån er jo det beste lånet å ha. Selv om en ikke bruker disse pengene får en jo mye mer ut av å ha de på sparekonto og evt. bruke de senere til egenkapital til bolig (som er en investering fremfor å leie) i stedet for å ikke ta ut lånet. Studielån er det siste lånet som skal betales ned på økonomisk sett. Anonymous poster hash: 2c79f...8a0
Tibbie Skrevet 2. desember 2014 #9 Skrevet 2. desember 2014 Jeg har 150.000 kroner i studiegjeld, og jeg har bare studert ETT ÅR! Altså, ett år av en bachelorgrad. Så det er 150.000 kroner for ingenting Men alle sier "pfft, men det er ikke så farlig. Studielån er den beste gjelda man kan ha på grunn av de lave rentene". Og når alle sier det, så ligger det vel noe i det Tror ikke du trenger å bekymre deg, TS. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 Jeg har 150.000 kroner i studiegjeld, og jeg har bare studert ETT ÅR! Altså, ett år av en bachelorgrad. Så det er 150.000 kroner for ingenting Men alle sier "pfft, men det er ikke så farlig. Studielån er den beste gjelda man kan ha på grunn av de lave rentene". Og når alle sier det, så ligger det vel noe i det Tror ikke du trenger å bekymre deg, TS. What? Fikk du 250 000 kr for ett år? Hvor i alle dager er det du studerer? Anonymous poster hash: 2c79f...8a0
Tibbie Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 What? Fikk du 250 000 kr for ett år? Hvor i alle dager er det du studerer? Anonymous poster hash: 2c79f...8a0 150.000, ikke 250.000 Gikk på college, og det koster shit.
Gjest incognita Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 Dette er ikke store lån, og du vil uten problem håndtere dette når du får en stabil inntekt, ikke bekymre deg for det. MEN.. Det forutsetter at du faktisk ønsker å bli kvitt gjelden igjen, så vær nøye med å få den minimert så raskt som mulig. Det er en ting jeg stadig undres over , sånn rent generelt, og det er at ikke flere jobber mer ved siden av studiene. Lånte penger er dyrt, og man vil helt klart få en bedre start om man forsøker å finansiere en del selv i stedet for å lene seg på låneintstitusjoner. Enig i dette. Jeg var ikke interessert i å sitte igjen med gjeld til ørene og jobbet derfor rundt 60% (kveld,natt,helg) ved siden av studiene. Deilig å være ferdig uten å være gjeldsslave. Jeg jobbet ofte nattevakt og gikk rett på forelesning om morgenen. Alt går hvis man er innstillt på det. Fordi man ikke får lov til å tjene mer enn 157k som fulltidsstudent før stipendet blir senket... Anonymous poster hash: 9a4b7...39f Det er jo greit nok hvis man tjener rundt 100-200 000 - da skjønner jeg at det ikke vil lønne seg. Men dersom man kan tjene 300 000-400 000 ved siden av studiene er det jo verdt det uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 150.000, ikke 250.000 Gikk på college, og det koster shit. Men 40% omgjøres jo til stipend ved bestått eksamen? Da har du jo bare 90 000 kr i gjeld. Anonymous poster hash: 2c79f...8a0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #14 Skrevet 3. desember 2014 Enig i dette. Jeg var ikke interessert i å sitte igjen med gjeld til ørene og jobbet derfor rundt 60% (kveld,natt,helg) ved siden av studiene. Deilig å være ferdig uten å være gjeldsslave. Jeg jobbet ofte nattevakt og gikk rett på forelesning om morgenen. Alt går hvis man er innstillt på det. Det er jo greit nok hvis man tjener rundt 100-200 000 - da skjønner jeg at det ikke vil lønne seg. Men dersom man kan tjene 300 000-400 000 ved siden av studiene er det jo verdt det uansett. Hvordan i alle dager skal man tjene 300-400k når man går et temmelig krevende studium med svært mye obligatorisk og i tillegg ha et sosialt liv? Anonymous poster hash: 2c79f...8a0 3
Gjest incognita Skrevet 3. desember 2014 #15 Skrevet 3. desember 2014 Hvordan i alle dager skal man tjene 300-400k når man går et temmelig krevende studium med svært mye obligatorisk og i tillegg ha et sosialt liv? Anonymous poster hash: 2c79f...8a0 Vel, jeg klarte meg iallefall helt fint, selv om jeg skal inrømme at mitt sosiale liv ble satt litt på sidelinjen. Jeg leste i tillegg rundt 5-6 timer hver dag - men da gjerne mens jeg var på jobb (nattevakt f eks).
Tibbie Skrevet 3. desember 2014 #16 Skrevet 3. desember 2014 Men 40% omgjøres jo til stipend ved bestått eksamen? Da har du jo bare 90 000 kr i gjeld. Anonymous poster hash: 2c79f...8a0 Ca. 150.000 er det jeg har etter eksamen... Hvert semester kostet rundt 75.000 kroner, så kommer jo levepenger og penger til skolebøker i tillegg. Så det ble ganske mye på ett år :/
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #17 Skrevet 8. februar 2015 Ca. 150.000 er det jeg har etter eksamen... Hvert semester kostet rundt 75.000 kroner, så kommer jo levepenger og penger til skolebøker i tillegg. Så det ble ganske mye på ett år :/ Skal du ta opp noe mer gjeld da? Eller er de 150 000 alt? Anonymous poster hash: ed53e...c40
Gjest Evans Skrevet 8. februar 2015 #18 Skrevet 8. februar 2015 350 000 er da ikke så mye til lånekassa. Jeg har rundt 500 000. Lånekassa har gode betingelser og er vel det beste lånet du kan ha. Også må du tenke på alt hva du har fått for disse pengene: Du har fått en utdanning som vil gi deg en inntekt og sikre deg økonomisk fremover. (forhåpentligvis) Så dette er ikke helt krise
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #19 Skrevet 8. februar 2015 350 000 er da ikke så mye til lånekassa. Jeg har rundt 500 000. Lånekassa har gode betingelser og er vel det beste lånet du kan ha. Også må du tenke på alt hva du har fått for disse pengene: Du har fått en utdanning som vil gi deg en inntekt og sikre deg økonomisk fremover. (forhåpentligvis) Så dette er ikke helt krise Men disse pengene er før jeg i det hele tatt har startet på studiet. Har tatt opp fag og gått to årsstudium. Vet at jeg kommer inn på medisin til høsten, men da ender jeg nok opp på 600 totalt... Anonymous poster hash: ed53e...c40
Gjest Evans Skrevet 9. februar 2015 #20 Skrevet 9. februar 2015 Men disse pengene er før jeg i det hele tatt har startet på studiet. Har tatt opp fag og gått to årsstudium. Vet at jeg kommer inn på medisin til høsten, men da ender jeg nok opp på 600 totalt... Anonymous poster hash: ed53e...c40 Åja, ja da blir det nok litt mer på deg! Men tenk på alt du får for disse pengene: Du får muligheten til å ta en utdannelse som du ønsker, er du veldig sparsommelig kan du kanskje, eller nesten, klare deg uten deltidsjobb, og som lege vil du nok kunne betjene lånet veldig greit Men hvis du er redd for å få for høyt lån kan du prøve å jobbe så mye som mulig ved siden av studiene - for det går kanskje an og ikke ta full støte? Slik at du får litt mindre i måneden? Mener å huske at det var en mulighet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå