Gå til innhold

Etter pegotime, hva neste steg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

VI er da et par på 25 år, har vært gift noen år og har et barn på 5 år sammen. Vi får rett og slett ikke til å få et barn til, selv om vi har prøvd i 4 år.. Problemet er mine manglende eggløsninger. Jeg har vært en tur på sykehuset etter henvisning fra fastlege, men eneste som skjedde der var sjekk av mannen (sperm), rask sjekk av meg, resept på pergotime og hadebra.

Jeg ble faktisk gravid med pergotime, men mistet. Pergotime gav meg eggløsning hver eneste gang det ble brukt, men ikke i pausemåned da. Samtidig hjalp det meg også å finne ut når nøyaktig jeg har eggløsning. Ikke så lett å lete etter nåla i høystaken tidligere med ca 4 menstruasjoner i året, kan ikke akkurat teste med EL tester konstant.

VI har bestemt oss for å komme igang med ivf etter jul. Det blir da privat pga kortere ventetid og fordi jeg følte meg så rævva behandlet på sykehuset pga jeg er ung, overvektig og allerde har et barn med samme partner. Kan jo si at førstemann ikke var planlagt en gang.

Men jeg har klart å gå ned 10 ++ kilo de siste månedene (skal ned mer), og jeg vet jo at med litt hjelp så får jeg eggløsning. Hadde jeg hatt eggløsning hver måned hadde jeg nok allerede vært tobarnsmor. Defor føles det jo litt kjipt å måtte ty til ivf for å få det til da jeg vet at vi egentlig kan klare det på egen hånd, jeg bare trenger litt eggløsningspuff. Det beste hadde jo vært å bare kunne bruke pergotime hver måned, da hadde det sikkert klaffet innen få måneder, men jeg har allerede brukt det "maks" måneder.

Jeg kvier meg for å ta kontakt med både fastlege og sykehuset(vet forresten ikke hvor jeg skal henvende meg en gang). Er det noe annet som kan prøves før ivf? Noen andre medisiner eller.. ja, et eller annet. Noe som har hjulpet for dere andre?

Eneste legen på sykehuset nevne var pergotime og deretter ivf.. Men det kan da ikke bare finnes dette man kan prøve?

Finnes det et eller annet som kan hjelpe med eggløsning? Jeg kan jo også nevne at legen mente jeg ikke hadde pco og at jeg alltid har hatt manglende eggløsning.

Anonymous poster hash: 8a46b...423
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener legen er årsak til manglende eggløsning da? Overvekt og syklussvikt høres veldig pcos ut, man trenger ikke å ha cyster. Fikk du sjekket hormonene? Ingen andre ytre tegn?

Vi hadde en runde med hormonstimulering og inseminasjon. Ikke alle offentlige avdelinger tilbyr det lenger. De gir små doser for at du ikke skal modne mer enn 1-3 egg. Blir det for mange må du avbryte eller gjøre egguttak og befrukte in vitro.

Skrevet

Hva mener legen er årsak til manglende eggløsning da? Overvekt og syklussvikt høres veldig pcos ut, man trenger ikke å ha cyster. Fikk du sjekket hormonene? Ingen andre ytre tegn?

Vi hadde en runde med hormonstimulering og inseminasjon. Ikke alle offentlige avdelinger tilbyr det lenger. De gir små doser for at du ikke skal modne mer enn 1-3 egg. Blir det for mange må du avbryte eller gjøre egguttak og befrukte in vitro.

Jeg mener selv jeg har flere tegn på det, men legen sjekket kun etter cyster med innvendig UL.

Tror jeg skal lese litt om inseminasjon.. Takk for tips :)

TS

Skrevet

Jeg mener selv jeg har flere tegn på det, men legen sjekket kun etter cyster med innvendig UL.

Tror jeg skal lese litt om inseminasjon.. Takk for tips :)

TS

Cyster er ikke nødvendig for å ha diagnosen, hvis ikke gynekologen vet det er det kanskje ikke rette vedkommende å få hjelp av.

Ellers så er ivf mest effektivt, og trenger ikke være særlig plagsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...