AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Hei, jeg lurer på om boligprisene vil falle nå som oljeprisene stuper? Er det i såfall lurt å vente med å kjøpe bolig. Regner med at bankene blir strengere med boliglån og at renta øker? Anonymous poster hash: cd3f2...10e
Gjest Ive Lina Skrevet 29. november 2014 #2 Skrevet 29. november 2014 Det tror jeg og det håper jeg virkelig de gjør. Har barn som skal inn på boligmarkedet og det er ikke lett her i byen i dagens marked. For meg spiller det ingen rolle, jeg skal bo her resten av livet så prisene kan gjerne flate ut og gå ned for min del.
Druid Skrevet 29. november 2014 #3 Skrevet 29. november 2014 Hei, jeg lurer på om boligprisene vil falle nå som oljeprisene stuper? Er det i såfall lurt å vente med å kjøpe bolig. Regner med at bankene blir strengere med boliglån og at renta øker? Anonymous poster hash: cd3f2...10e Jeg ser hverken noen merkbar strengere utlånspolicy, eller renteøkning på noen år. (kriser fører typisk ikke til høyere renter, mere synkende) Men jeg er også redd det vil ta lang tid før vi ser noen merkbar drop i prisene 5
Guybrush Skrevet 29. november 2014 #4 Skrevet 29. november 2014 Prisene på boliger henger ikke så mye direkte sammen med oljeprisen. Med unntak av steder hvor svært mange ansatte innen bransjen bor uten å ha tilknytning og uten å ha andre yrkesområder å kunne søke seg til. Altså små samfunn som Stord hvor svært mange jobber innen olje og gass vil kunne oppleve stort prisfall på boligmarkedet da det ikke er så mye annet å søke seg til og endel da vil bli nødt til å selge og flytte. Tilbud og etterspørsel er det som regulerer. I storbyene derimot vil man ikke se denne effekten. Det som derimot kan være en fare er at prisene idag er kunstig høye som følge av politisk regulering. Altså selv i storbyene er det masse muligheter for å bygge enorme mengder boliger. Ved å fjerne politiske reguleringer for høyde, forbud mot bygging på store områder etc. Hvis dette skjer (som jo det må en eller annen gang) vil prisene kunne falle dramatisk. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #5 Skrevet 29. november 2014 Prisene på boliger henger ikke så mye direkte sammen med oljeprisen. Med unntak av steder hvor svært mange ansatte innen bransjen bor uten å ha tilknytning og uten å ha andre yrkesområder å kunne søke seg til. Altså små samfunn som Stord hvor svært mange jobber innen olje og gass vil kunne oppleve stort prisfall på boligmarkedet da det ikke er så mye annet å søke seg til og endel da vil bli nødt til å selge og flytte. Tilbud og etterspørsel er det som regulerer. I storbyene derimot vil man ikke se denne effekten. Det som derimot kan være en fare er at prisene idag er kunstig høye som følge av politisk regulering. Altså selv i storbyene er det masse muligheter for å bygge enorme mengder boliger. Ved å fjerne politiske reguleringer for høyde, forbud mot bygging på store områder etc. Hvis dette skjer (som jo det må en eller annen gang) vil prisene kunne falle dramatisk. Men det er ikke bare ansatte i oljebransjen som styrer boligprisene, hvordan det går i "olja" har store ringvirkninger for resten av økonomien også. Faller olja, så får man en dominoeffekt i hele økonomien, hvilket vil påvirke folks kjøpekraft og sannsynligvis også boligprisene. Anonymous poster hash: 03686...1fc 2
Guybrush Skrevet 29. november 2014 #6 Skrevet 29. november 2014 Men det er ikke bare ansatte i oljebransjen som styrer boligprisene, hvordan det går i "olja" har store ringvirkninger for resten av økonomien også. Faller olja, så får man en dominoeffekt i hele økonomien, hvilket vil påvirke folks kjøpekraft og sannsynligvis også boligprisene. Anonymous poster hash: 03686...1fc Les innlegget mitt en gang til. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #7 Skrevet 29. november 2014 Les innlegget mitt en gang til. Ja, også? Les heller mitt en gang til. Tror du det bare er oljerelatert industri som blir påvirket av oljeprisen og at dette er et isolert segment av norsk økonomi? I så fall vil jeg si du er rimelig optimistisk. Oljeindustrien pumper inn masser av kjøpekraft i økonomien for øvrig og driver større deler av norsk økonomi generelt. Anonymous poster hash: 03686...1fc 5
K.Moen Skrevet 29. november 2014 #8 Skrevet 29. november 2014 Ja, men dette kommer i tillegg til færre arbeidsplasser, Vanskligere å få lån, ...., ...., ...., la oss håpe ikke dette skjer ! 1
helenaa Skrevet 29. november 2014 #9 Skrevet 29. november 2014 Jeg hørte at renta antagelig kom til å fortsette nedover... og da blir vel ikke boligprisene lavere?
Gjest Ciegus Skrevet 29. november 2014 #10 Skrevet 29. november 2014 Ja, også? Les heller mitt en gang til. Tror du det bare er oljerelatert industri som blir påvirket av oljeprisen og at dette er et isolert segment av norsk økonomi? I så fall vil jeg si du er rimelig optimistisk. Oljeindustrien pumper inn masser av kjøpekraft i økonomien for øvrig og driver større deler av norsk økonomi generelt. Anonymous poster hash: 03686...1fc Ikke glem at mange næringer får positive ringvirkninger av at oljeprisen faller! Man må ikke, selv om man er oljerik nordmann, se seg blind på oljerikdom alene. Norge består av andre næringer også, som tjener godt på at andre land tjener på fallende oljepris. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #11 Skrevet 30. november 2014 Ikke glem at mange næringer får positive ringvirkninger av at oljeprisen faller! Man må ikke, selv om man er oljerik nordmann, se seg blind på oljerikdom alene. Norge består av andre næringer også, som tjener godt på at andre land tjener på fallende oljepris. Det vil være eksportbedrifter o.l. som tjener på dette og som i noen grad vil kompensere for oljebransjens nedgang, men man er i overkant optimistisk hvis man tror at Norge rent netto vil komme like bra ut av dette. Dessuten har oljen utgjort ca 40-50% av Norges eksport i seg selv, og selv om man kanskje vil selge litt mer som følge av at prisen er lavere, så vil det ikke kompensere for inntektstapet for den sterkt nedsatte prisen. Problemet er at landet ikke har mye å falle tilbake på. Nesten alt av industri har blitt rasjonalisert vekk av diverse økonomer og øvrig "blåruss" og effektiviseringsskruen som voldtar samtlige sektorer gjør at det blir færre arbeidsplasser relativt opp mot befolkningsstørrelsen. Samtidig har ikke Norge satset kraftig på noe nytt levebrød, og når man kombinerer alle disse elementene så er det duket for katastrofe for Norges del. Om 20-30 år er arbeidsledigheten svært høy og den sosiale nøden stor. I verste fall går det mot borgerkrig og et "den sterkestes rett" samfunn. Men det er vel det blårussen har ønsket seg i alle, så da får vi alle ta konsekvensen av det Anonymous poster hash: 03686...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #12 Skrevet 1. desember 2014 Det er spådd en liten økning på boligprisene i 2015, samt mulighet for en litt lavere rente. Dette vil etterhvert stoppe seg selv, og boligprisene vil etterhvert enten stabilisere seg eller synke, og lånerenta vil øke igjen eller stabilisere seg. Jeg personlig tror på en liten økning i prisene med relativt uendret rente første halvår 2015, og deretter et fall i boligprisene. Jeg er ikke spesielt redd for fall i boligprisene her jeg bor, da motorvei snart er ferdig og et nytt sentrum under utbygging som mest sannsynlig vil øke prisene her (her er allerede lave priser, men forventet økning iløpet av de to neste årene). Håper jeg har rett, slik at vi kan selge med fortjeneste og kjøpe noe rimelig når vi skal flytte Anonymous poster hash: 1c20e...e65
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #13 Skrevet 1. desember 2014 Mye viktigere enn oljepriser er Scheel-utvalget som fremlegger sin utredning i morgen. De vil foreslå statlig eiendomsskatt, og overraskende nok også skatt på utleie av deler av egen bolig (hybel). Se oppslag i nettavisene i dag. Enkelte overdriver overskriftene selvsagt, og spår boligkrakk. Anonymous poster hash: e89d7...195
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #14 Skrevet 1. desember 2014 Nei, det tror jeg ikke. Den vil nok stoppe opp, og gå noe tilbake, tilsvarende fallet i boligpriser under finanskrisen i 2008. Da gikk prisene i pressområdene ned 14% på ett år. Anonymous poster hash: 0b61b...b80
K.Moen Skrevet 4. desember 2014 #15 Skrevet 4. desember 2014 Mye viktigere enn oljepriser er Scheel-utvalget som fremlegger sin utredning i morgen. De vil foreslå statlig eiendomsskatt, og overraskende nok også skatt på utleie av deler av egen bolig (hybel). Se oppslag i nettavisene i dag. Enkelte overdriver overskriftene selvsagt, og spår boligkrakk. Anonymous poster hash: e89d7...195 Jeg tror eiendomsskatten er men for de med mye penger som de seneste årene har valgt å investere i boliger (tryggt, men skaper ingen verdier) Det staten kan oppnå er at disse pengene istede blir reinvestert i selskaper og skaper mye mere verdi i form av flere arbeidsplasser, mer innovasjon og mer export o.l. Bare en tanke ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå