Gå til innhold

Samboer med dyre matvaner - Svir bort penger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et enkelt spørsmål...

Fordi jeg har fått full lønn denne måneden skal jeg betale mer for mat og drikke i huset siden samboer gjorde det den forrige måneden (jeg fikk halv lønn og hadde lite penger). Det er vi begge enig i for å gjøre det rettferdig for begge parter. Samtidig skal jeg spare til kirurgisk tanntrekking (som er råtten dyrt) og må legge av penger til dette + julehgaver denne mnd + vintersko og vinterklær siden jeg trenger det nå i kulda. Og det er ikke billig heller.

Han har dyre matvaner, og jeg må kjøpe blant annet cola, redbull, snus, snacks (som sjokolade, potetgull, osv.osv.) + at han nå vil at jeg skal kjøpe han en pizza (til svimlende 300 kroner!) når vi like godt kan lage noe godt hjemme, som jeg har foreslått. Men neida... Han blir sur på meg. Jeg vil bare passe på økonomien min for en gangs skyld, men nå flyger pengene bort på alt dette. Han drikker mer cola enn vann, eller... Han drikker bare cola og redbull og spiser for det meste kneipbrød, sjokolade og snacks.

Jeg prøver mitt beste å kjøpe snacks kun i helgene eller en gang i måneden for å kunne spare og ha litt penger, men det hjelper ikke akkurat at jeg må kjøpe hans snacks og dyre drikker hele tiden.

Synes dere han skal kutte ned på dette for å spare penger, eller synes dere han har rett... At jeg skal gjøre dette fordi det er rettferdig?

Anonymous poster hash: 740cb...26b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest paramount
Skrevet

Et enkelt spørsmål...

Fordi jeg har fått full lønn denne måneden skal jeg betale mer for mat og drikke i huset siden samboer gjorde det den forrige måneden (jeg fikk halv lønn og hadde lite penger). Det er vi begge enig i for å gjøre det rettferdig for begge parter. Samtidig skal jeg spare til kirurgisk tanntrekking (som er råtten dyrt) og må legge av penger til dette + julehgaver denne mnd + vintersko og vinterklær siden jeg trenger det nå i kulda. Og det er ikke billig heller.

Han har dyre matvaner, og jeg må kjøpe blant annet cola, redbull, snus, snacks (som sjokolade, potetgull, osv.osv.) + at han nå vil at jeg skal kjøpe han en pizza (til svimlende 300 kroner!) når vi like godt kan lage noe godt hjemme, som jeg har foreslått. Men neida... Han blir sur på meg. Jeg vil bare passe på økonomien min for en gangs skyld, men nå flyger pengene bort på alt dette. Han drikker mer cola enn vann, eller... Han drikker bare cola og redbull og spiser for det meste kneipbrød, sjokolade og snacks.

Jeg prøver mitt beste å kjøpe snacks kun i helgene eller en gang i måneden for å kunne spare og ha litt penger, men det hjelper ikke akkurat at jeg må kjøpe hans snacks og dyre drikker hele tiden.

Synes dere han skal kutte ned på dette for å spare penger, eller synes dere han har rett... At jeg skal gjøre dette fordi det er rettferdig?

Her syns jeg han virker egoistisk og lite forståelsesfull for at du må spare til tannlegeutgifter osv...Det må da kunne gå an å spise hjemme...selv for ham!!

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde ikke betalt for sukkerdrikker og snus.

• Liker 14
Skrevet

Rettferdig er at man deler på det felles forbruket, dvs antakelig brød, pålegg og middager (som man nok må kompromisse litt på). Voldsomt inntak av snacks og brus utenom det er luksus og dekkes av hver enkelt.

Anonymous poster hash: 47b77...b36

• Liker 22
Skrevet

Så mye snop høres helt vilt ut! Lever han virkelig bare på dritt?

Jeg reagerer mest på snusen, hvorfor i all verden skal du betale snusen hans?

Hvor mye penger dreier det seg om?

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde ikke sponset slike ting. Store mengder brus, energi drikk, snus etc er ikke mat i mitt hode, men noe hver kg en får stå for selv.

Å kunne unne seg take away en gang i blant ser jeg ikke problemet i derimot. Der har vel du spist av ting han har betalt for.

Anonymous poster hash: cb112...f8b

• Liker 8
Skrevet

Tenker mer på helsa hans enn økonomien

• Liker 4
Skrevet

Er cola, Redbull og kneip dyre matvaner? Forbinder det mer med resturantbesøk og gourmét middager hjemme.

Men uansett. Om han skal snuse, bør han betale dette selv. Snus er ikke mat, og burde heller ikke gå innunder matbudsjettet. Cola, redbull burde havne under "annet" posten, sammen med snus og tobakk generelt.

Be han se på luksus fellen og finansiere de teite uvanene sine selv, mens du heller sparer til tannlegetimen.

Lykke lykke til!

Anonymous poster hash: 6441a...a5a
  • Liker 5
Skrevet

Dersom han kjøpte snacks, alkohol, røyk/snus eller andre forbruksvarer som ikke er mat (feks. såpe, sminke) til deg da du ikke hadde penger, så synes jeg du må kjøpe tilsvarende tilbake.

Dersom han bare kjøpte MAT til deg, så kjøper du MAT tilbake. Snus og Red Bull er LANGT unna det som regnes under "mat", men at det blir noen kneip og colaflasker må du tåle.

Take-away/spise ute går heller ikke under normal mat, med mindre du spesifikt fikk ham til å betale for dette for deg.

• Liker 7
Skrevet

Han har ikke bare dyre matvaner, han har elendige matvaner. Vi har en matkonto vi setter inn penger på hver måned. Denne går til vanlig mat og husholdningsartikler. Snus og redbull burde feks ikke gå på matkontoen.

Anonymous poster hash: d6c9c...0fd
  • Liker 7
Skrevet

Snusen kan du si han får betale selv. Alt det andre syntes jeg høres ganske greit ut.

Anonymous poster hash: c1e3d...cc8
  • Liker 2
Skrevet

Rettferdig er at man deler på det felles forbruket, dvs antakelig brød, pålegg og middager (som man nok må kompromisse litt på). Voldsomt inntak av snacks og brus utenom det er luksus og dekkes av hver enkelt.

Anonymous poster hash: 47b77...b36

Det er akkurat det jeg også mener. Da jeg slet med pengene, kjøpte han det vi spiser felles. Det vil si mesteparten av mat + sin snacks. Jeg brukte mine få penger på diverse ting jeg bruker og ikke mener han trenger å kjøpe for meg. Som shampoo, balsam, truseinnlegg, osv. Det synes jeg er en grei ordning i alle fall.

Så mye snop høres helt vilt ut! Lever han virkelig bare på dritt?

Jeg reagerer mest på snusen, hvorfor i all verden skal du betale snusen hans?

Hvor mye penger dreier det seg om?

Jepp, han lever ikke på annet enn snacks og fast food, og cola...

Det skjer heldigvis ikke for ofte at jeg må kjøpe snus, så det går egentlig greit. Det er resten jeg blir bekymra for... Den hele summen.

Er cola, Redbull og kneip dyre matvaner? Forbinder det mer med resturantbesøk og gourmét middager hjemme.

Men uansett. Om han skal snuse, bør han betale dette selv. Snus er ikke mat, og burde heller ikke gå innunder matbudsjettet. Cola, redbull burde havne under "annet" posten, sammen med snus og tobakk generelt.

Be han se på luksus fellen og finansiere de teite uvanene sine selv, mens du heller sparer til tannlegetimen.

Lykke lykke til!

Anonymous poster hash: 6441a...a5a

Kneip er rimelig billig. Det koster det samme som vanlige brød, 26 kroner. Det var bare et eksempel på hans kosthold. Altså, han spiser ikke annet enn kneip. Uansett... Cola er ikke dyrt alene... Men her kjøper vi MASSE (!) cola og flere store redbull (som ja, er råtten dyrt; rundt 40 kroner boksen her jeg bor). Kommer dere i leiligheta og ser, vil dere se to søppelposer med cola og redbull-flasker + en hel hylle med cola og redbull-bokser stablet fint på rekke og rad... Det er ikke småtterier. Huff :(

Dersom han kjøpte snacks, alkohol, røyk/snus eller andre forbruksvarer som ikke er mat (feks. såpe, sminke) til deg da du ikke hadde penger, så synes jeg du må kjøpe tilsvarende tilbake.

Dersom han bare kjøpte MAT til deg, så kjøper du MAT tilbake. Snus og Red Bull er LANGT unna det som regnes under "mat", men at det blir noen kneip og colaflasker må du tåle.

Take-away/spise ute går heller ikke under normal mat, med mindre du spesifikt fikk ham til å betale for dette for deg.

Og det gjorde han ikke; dermed mener jeg det er urettferdig at jeg må bruke massevis av penger på han, spesielt når jeg trenger ekstra penger denne måneden. Hadde gått greit for min del å kjøpe en redbull i helgene og et par colaflasker her og der, og kneip er jo mat, så det er ikke noe problem. :) Men det er snakk om MYE cola og redbull og MYE snacks, og han blir bare irritert på meg når jeg klager på pengebruken...

Hva må til for å få han til å skjønne at dette ikke blir å gå? Jeg må ha penger til overs også!

Takk for svar alle sammen!:)

TS

• Liker 1
Skrevet

Hva må til for å få han til å skjønne at dette ikke blir å gå? Jeg må ha penger til overs også!

Takk for svar alle sammen! :)

TS

hva som må til ? det er jo bare å ikke handle inn mer enn nødvendig det.

Anonymous poster hash: 199c2...f93

• Liker 4
Skrevet

Forresten... Og i dag har jeg kjøpt biff med tilbehør som jeg tenkte jeg skulle lage i stedet for å bestille pizza og for at han skal få i seg ordentlig mat, men han vil at jeg skal bestille pizzaen likevel, selv om jeg nettopp har kjøpt god middag jeg skal bruke kvelden på å lage til oss... Argg...

Jeg sa nei med en gang, men da ble han sint og sluttet å snakke til meg. Hva mener dere? Har han rett til å bli sur på meg for dette? Penger vokser da ikke på trær, og jeg har masse å betale for tiden...

TS

Skrevet

Forresten... Og i dag har jeg kjøpt biff med tilbehør som jeg tenkte jeg skulle lage i stedet for å bestille pizza og for at han skal få i seg ordentlig mat, men han vil at jeg skal bestille pizzaen likevel, selv om jeg nettopp har kjøpt god middag jeg skal bruke kvelden på å lage til oss... Argg...

Jeg sa nei med en gang, men da ble han sint og sluttet å snakke til meg. Hva mener dere? Har han rett til å bli sur på meg for dette? Penger vokser da ikke på trær, og jeg har masse å betale for tiden...

TS

Det er jo nettopp dette er faren med å få dekket det du prinsipielt skylder. Man kan ikke i ettertid legge sine standarder til grunn når det er ens tur å stå for utgiftene.

Skrevet

Man setter da opp et matbudsjett og kommer til enighet før man flytter sammen. Har man ikke en enighet så ender det jo slik.

Anonymous poster hash: ed9d0...f1c

• Liker 4
Skrevet

TS

Jøss, hvor gamle er dere? Han virker umoden og lite omgjengelig.

Anonymous poster hash: f15bf...f58

• Liker 4
Skrevet

Mener du å si at han vil at dere skal bestille pizza fra en eller annen take-away-restaurant istedenfor å takke ja til hjemmelaget? Dèt høres litt merkelig ut, synes jeg. At han ikke tenker på pengene, men sløser dem bort på alt mulig drit - er dette virkelig greit for deg? Hvorfor bor du i lag med ham, egentlig?

Hvilke verdier ved ham var det du egentlig falt for den første gangen? For jeg regner jo med at han spiste junkfood dengangen også? Eller var han mye sunnere? Tjener han mer enn deg? Da synes jeg at han skal betale mer enn deg også. Eventuelt så bør du seriøst lage et budsjett, se hva som blir kjøpt inn, og ta utgangspunktet i det.

Her hos oss så betaler han for drikkevarene, mens maten og husholdningsproduktene er felles. Snus og slike "luksus"-varer ville jeg ha nektet å sponse. Dessuten så bør du ta hensyn til din egen helse akkkurat nå, - gir du etter, så vil du bare risikere å ødelegge julestemningen for dere begge.

Og ja, SNAKK med ham. Ikke sleng anklager etter ham, ikke starte en krangel hvis du klarer å unngå det. Men snakk ordentlig med ham, forklar situasjonen for ham, og si at du dessverre må prioritere deg selv akkurat nå før alt annet.

Eventuelt at du handler inn mat og andre varer fra og med neste måned, så kan han overta denne måneden mens du fokuserer på tennene dine, og får dette ut av veien. Helsa er viktigst!

PS: Hvor gamle er dere, egentlig? Og er det flere ting dere ofte er uenige om? Kanskje på tide å ta en skikkelig, real prat om alt det som plager deg/ham/dere to? Få ryddet dette ut av systemet deres slik at dere unngår å ha gnisninger rundt dere nå som desember er like rundt hjørnet?

Anonymous poster hash: 0a400...7f8
  • Liker 2
Skrevet

Han der hadde jeg virkelig ikke orket å være sammen med. Hvor er sjarmen?

Anonymous poster hash: e67b8...8d2

• Liker 4
Skrevet

Hvordan er forholdet ellers og hvor gamle er dere?

Han virker som en eneste stor egoklump!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...