Gå til innhold

Er vanlig å gi en julegave til kontaktlærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurte på om det er vanlig å gi en julegave til kontaktlæreren på skolen? Min sønn begynte på skolen nå i høst og vi har alltid gitt gave til personalet i barnehagen, er dette også vanlig på skolen? I såfall hva er vanlig å gi? Vi er svært fornøyd på vår sønns kontaktlærer og vil gjerne gi han en liten oppmerksomhet. Jeg vurderer å foreslå dette for resten av foreldrene i klassen, slik at vi kan gi noe samlet, men er redd for å komme med forslag som er helt på jordet.

Dette er vårt eneste barn, så jeg har ikke erfaringer med dette. Husker at mine foreldre pleide å gi en eske med konfekt til min klassestyrer, som det het den gangen.

Anonymous poster hash: de184...83a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei

Anonymous poster hash: 8aec1...d4c
  • Liker 5
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om noen som har gjort...

Anonymous poster hash: 600b6...2e4
  • Liker 2
Skrevet

Nei, ikke vanlig hos oss i alle fall. Heldigvis.

Anonymous poster hash: 5dbee...2ce
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanlig. Hvis du ikke får med de andre kan du evt gi noe selv, en gave er en gave. :)

Anonymous poster hash: bc8ec...ff3
Skrevet (endret)

Har aldri opplevd at noen barn som har gitt gave til læreren har overlevd det uten å bli gjenstand for mobbing etterpå, fordi det oppfattes som smisk og en streber av en elev...

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanlig. Hvis du ikke får med de andre kan du evt gi noe selv, en gave er en gave. :)

Anonymous poster hash: bc8ec...ff3

Ville jeg ikke anbefale, siden folk vil lure på(snakke om) hva som er agendaen til den som gir gaven.

• Liker 1
Gjest Ive Lina
Skrevet

Jeg ville IKKE gitt en gave alene, ihvertfall. Det fremstår som smisk og er svært upolulært.

• Liker 1
Skrevet

Hei, jeg lurte på om det er vanlig å gi en julegave til kontaktlæreren på skolen? Min sønn begynte på skolen nå i høst og vi har alltid gitt gave til personalet i barnehagen, er dette også vanlig på skolen? I såfall hva er vanlig å gi? Vi er svært fornøyd på vår sønns kontaktlærer og vil gjerne gi han en liten oppmerksomhet. Jeg vurderer å foreslå dette for resten av foreldrene i klassen, slik at vi kan gi noe samlet, men er redd for å komme med forslag som er helt på jordet.

Dette er vårt eneste barn, så jeg har ikke erfaringer med dette. Husker at mine foreldre pleide å gi en eske med konfekt til min klassestyrer, som det het den gangen.

Dette kan bli sett på som "bestikkelser" i bytte mot særbehandling for din sønn. Kan oppstå mye prat blandt de andre foreldrene.

Anonymous poster hash: c379c...2e4

• Liker 3
Skrevet

Vanlig her jeg bor iallefall. Her pleier hele klassen å spleise på en gave som de gir til lærerne på juleavslutningen.

Anonymous poster hash: b312b...a9d
  • Liker 5
Skrevet

Det er ikke så uvanlig som mange her skal ha det til. Jeg har fått en del smågaver, alt fra sjokolade, blomster, lys, servietter, kort og vinflasker, både til jul og sommerferie. Det er absolutt ikke kontroversielt, og verken elevene eller foreldrene har reagert på det. Det er en hyggelig gest, men absolutt ikke forventet eller nødvendig.

• Liker 2
Skrevet

Er ikke vanlig, nei. Klassen min pleide å gjøre det, men da hadde vi gitt ti kroner hver og kjøpt blomster.

Skrevet

Majoriteten her mener at det ikke er vanlig å gi kontaktlærer julegave, men det jeg lurer på: hvorfor er det annerledes med lærere? Det var og er helt vanlig å gi julegave til barnehageansatte, det var nesten en norm i «vår» barnehage. Hvorfor er det greit å gi til barnehageansatte og ikke lærere? Nå er sønnen vår såpass liten, at det ikke er snakk om noe smisk i forhold til karaktersetting og vurdering, de går som sagt i 1. klasse. Jeg forstår ikke forskjellen.

TS

• Liker 3
Gjest Ive Lina
Skrevet

Det er ikke så uvanlig som mange her skal ha det til. Jeg har fått en del smågaver, alt fra sjokolade, blomster, lys, servietter, kort og vinflasker, både til jul og sommerferie. Det er absolutt ikke kontroversielt, og verken elevene eller foreldrene har reagert på det. Det er en hyggelig gest, men absolutt ikke forventet eller nødvendig.

Men det er vel ikke vanlig at foreldre gir gave på vegne av deres barn?

Skal man gi så bør det samles inn i klassen og kjøpes på vegne av alle.

Hos mine barn var det vanligst å gjøre når de skulle skifte lærer.

• Liker 2
Skrevet

Her har det vært vanlig at foreldrene har blitt enige om å gi fellesgave for en viss sum.

Anonymous poster hash: 7901d...2ed
Gjest Ive Lina
Skrevet

Majoriteten her mener at det ikke er vanlig å gi kontaktlærer julegave, men det jeg lurer på: hvorfor er det annerledes med lærere? Det var og er helt vanlig å gi julegave til barnehageansatte, det var nesten en norm i «vår» barnehage. Hvorfor er det greit å gi til barnehageansatte og ikke lærere? Nå er sønnen vår såpass liten, at det ikke er snakk om noe smisk i forhold til karaktersetting og vurdering, de går som sagt i 1. klasse. Jeg forstår ikke forskjellen.

TS

Forskjellsbehandling i skolen begynner ofte lenge før de starter med karakterer.

Husker enda gull-ungene til læreren min på barneskolen ...

• Liker 1
Skrevet

Men det er vel ikke vanlig at foreldre gir gave på vegne av deres barn?

Skal man gi så bør det samles inn i klassen og kjøpes på vegne av alle.

Hos mine barn var det vanligst å gjøre når de skulle skifte lærer.

Jeg har fått fra alle en gang, ellers har det vært fra elev med familie. Og det er ikke en elev, men flere. Også flere jeg bare er faglærer for.

• Liker 3
Gjest Ive Lina
Skrevet

Jeg har fått fra alle en gang, ellers har det vært fra elev med familie. Og det er ikke en elev, men flere. Også flere jeg bare er faglærer for.

Ok - jeg synes akkurat det er en uting. Det kan føre til at læreren behandler disse barna på en annen måte enn resten.

Jeg ville aldri utsatt hverken mine barns lærer eller mine barn for noe sånt.

Enten bør alle gi noe samlet eller så bør ingen gi noe. Og det å samle inn penger i klasser er ikke lett. Gratisprinsippet rår så det er et like stor problem hver gang klassen skal på tur eller annet som koster penger. Alltid noen som ikke betaler - noen fordi de ikke har råd - andre betaler ikke av rent prinsipp.

• Liker 1
Skrevet

Ok - jeg synes akkurat det er en uting. Det kan føre til at læreren behandler disse barna på en annen måte enn resten.

Jeg ville aldri utsatt hverken mine barns lærer eller mine barn for noe sånt.

Enten bør alle gi noe samlet eller så bør ingen gi noe. Og det å samle inn penger i klasser er ikke lett. Gratisprinsippet rår så det er et like stor problem hver gang klassen skal på tur eller annet som koster penger. Alltid noen som ikke betaler - noen fordi de ikke har råd - andre betaler ikke av rent prinsipp.

Jeg tror man undervurderer lærere ganske kraftig om man tror at en boks sjokolade eller en blomst fører til forskjellsbehandling av elever. Man tilbringer utallige timer med dem i løpet av året, det er der inntrykkene og forholdene skapes, ikke i forbindelse med en symbolsk gave en gang eller to i året.

• Liker 10
Skrevet

Jobbet en del i SFO og vi fikk både julegave og påskegave av enkelte elever. Vi så på det som en koselig gest, og det påvirket overhodet ikke vår profesjonalitet ovenfor barna.

Kan trekke paralell til foreldre som skryter vs foreldre som klager mye. Hadde foreldre jeg trivdes veldig godt med, og foreldre jeg fikk klump magen av å se, men vi behandla barna så likt som mulig uansett. Og foreldrene for den del:)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...