Gå til innhold

Drukner i gjeld.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Er det noe håp eller kommer jeg til slite med dette hele livet. Jeg er 22 år gammel jente. Jeg skylder 172 951 kr til lånekassen itillegg har 40000 kr i inkasso og 7000 i kredittkortgjeld. Jeg har nå etter 2 år med sykdom kommet meg på bakken igjen, men hva kan jeg gjøre med gjelda.

Summen på 40000 kr har jeg samarbeidet en betalingsplan på sammen med inkassobyrået. 7000 kr på kredittkort har jeg også en plan på. men med gjelden fra lånekassen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kommer sannsynligvis til å studere igjen til høsten. Jeg kommer da å studere noe helt annen en det jeg tok lån på. Hvor mange år må jeg studere uten lån for at det skal gå i opp.

Hilsen en jævla dum jente

Anonymous poster hash: 3fd98...892
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke begynne å betale tilbake til Lånekassen enda, du kan få utsettelse (og evt rentefritak). Informasjon ligger på nettsidene deres.

Anonymous poster hash: dc8f8...ec5

Skrevet

Du kan fint studere med støtte fra Lånekassen så lenge du ikke ligger over 60 studiepoeng bak :) Gjeld til Lånekassen er ikke den verste gjelden, så ville ikek bekymret meg så mye om den. Men sikkert greit å betale litt ned på den, frem til du begynner å studere igjen. Prat med de, slik at de ikke sender ut regninger. Du kan få utsettelse 1 ( eller 2) ganger, men du må spør om det.

Anonymous poster hash: c5ec7...736
  • Liker 1
Skrevet

Det var da ikke så mye i studielån. Når du begynner å studere igjen kommer de jo ikke til å kreve noe av deg inntil videre, og du kan jo få utsettelse inntil da som nevnt over.

Anonymous poster hash: bdbf2...1f4
  • Liker 1
Skrevet

Flott at du har fått til en nedbetalingsplan med inkassoen og kredittkortet!! :)

Ikke få panikk med tanke på Lånekassa. Det er en av de billigste stedene man kan ha gjeld, og de aller fleste har gjeld hos de. For de aller fleste av oss som har det må man vel også regne med 10-20 år eller noe i den duren før man får dette nedbetalt.

Utsettelse på lånet hos Lånekassa er det varierende om du kan få. Det kommer blant annet litt på om man har barn og slikt, men søk. Om man får dette får man også ca. fem tusen eller noe i den duren ekstra i lån hos dem, men man kan jo ikke nedbetale det om man ikke har muligheten. Da må man vente litt.

Det ordner seg! :)

Anonymous poster hash: 340e8...fd1
  • Liker 1
Skrevet

jeg har søkt utsettelse.

TS

Skrevet

Fram til desember. Jeg må nok ringe dem, for kan jeg søke betalingsutsettelse fram til juli gjennom nettet?

TS

Skrevet

47k i kredittgjeld skulle være mulig å banke ned på 2-5-6 mnd for de fleste hvis de satte forbruket ned til et absolutt minimum i denne tiden. Det handler om vilje til å betale.

Anonymous poster hash: 772e0...083

• Liker 3
Skrevet

Fram til desember. Jeg må nok ringe dem, for kan jeg søke betalingsutsettelse fram til juli gjennom nettet?

TS

Har du fullført studiene dine, slik at du har tatt de studiepoeng du har fått støtte for?

Hvis ja, søk lån fra høsten igjen hvis du begynner å studere da, for du slipper å betale ned gjelden til lånekassen mens du studerer.

Anonymous poster hash: e870f...902

Skrevet

Jeg forventet å lese om mye mer gjeld enn dette. Jeg har akkurat det samme som deg akkurat nå, men regner med å være ferdig med kredittgjeld om 4-5 mnd. Min gjeld er kalkulert, kanskje derfor jeg ikke har panikk, men du burde klare å være ferdig med kreditten om maks et halvt år med litt innsats.

Sett opp et budsjett og følg det.

Anonymous poster hash: b1633...606
Skrevet

47k i kredittgjeld skulle være mulig å banke ned på 2-5-6 mnd for de fleste hvis de satte forbruket ned til et absolutt minimum i denne tiden. Det handler om vilje til å betale.

Anonymous poster hash: 772e0...083

For no piss. Mange kan så absolutt ikke spare 47 k på 6 mnd. Hvor mye tjener du egentlig, hvis du mener at man bare kan kutte utgiftene og klare det på TO måneder til og med? Jeg har ikke utbetalt 47 k på to måneder en gang.

Anonymous poster hash: c7d41...a20

• Liker 2
Skrevet

For no piss. Mange kan så absolutt ikke spare 47 k på 6 mnd. Hvor mye tjener du egentlig, hvis du mener at man bare kan kutte utgiftene og klare det på TO måneder til og med? Jeg har ikke utbetalt 47 k på to måneder en gang.

Og jeg har 40k etter skatt utbetalt på en god måned med en timelønn på 200 kr. Det kalles å stå på :)

Anonymous poster hash: 326c6...5e5

• Liker 1
Skrevet

Du burde lage deg et budsjett som viser inntekter, kostnader og gjeldsbetaling. Da vil du ha en plan du kan følge. Det vil nok også få deg til å føle deg mindre stresset fordi du ser at du har en plan som gradvis vil minske gjelden din. Kanskje kan du få hjelp på NAV eller lignende til å lage et slikt budsjett.

Skrevet

Jeg har en liten deltidsstilling i butikk og har jobbet mye ekstra dette semesteret. Jeg har spart 33000kr på 3 måneder. Vanskelig med 2 måneder men fullt mulig på 6.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...