Gjest Grubleren Skrevet 25. juli 2004 #1 Skrevet 25. juli 2004 Jeg diskuterte Nostradamus med noen venner. En av dem sa at han hadde sagt at "den gule rase" skulle ta over verden. Da begynte spekulasjonene. Noen mente at det måtte være kineserne, noen snakket om brunsneglene , osv. Da jeg kom hjem (er litt treg i avtrekkeren), satt jeg og grublet på dette. Og da tenkte jeg: Kan det være araberne? Når vi tenker på verdenssituasjonen i dag med alle terroraksjonene, så er vel det en mulighet? De kan vel beskrives som "den gule rase" idet de hører til Asia? Irak, Iran, Afghanistan, osv. Når vi tenker på hvordan de samarbeider, så kan de vel klare det? Forskjellen på dem og på oss er at de holder sammen, mens vi sitter her på berget i hvert sitt hus og ruger på det vi har. Med samarbeid er mye gjort. I tidligere kriger angrep styrkene i flokk. Når de angriper nå, har de infiltrert samfunnet først og de angriper i grupper på 2-3. De kan gjøre mye skade med få tap selv. Ganske skremmende tanke..
Gjest agurk Skrevet 25. juli 2004 #2 Skrevet 25. juli 2004 Det jeg synes er skremmende er at enkelte deler mennesker inn i raser :-?
Gjest Grubleren Skrevet 25. juli 2004 #3 Skrevet 25. juli 2004 Jeg er ikke rasist og bryr meg ikke om hudfarve, rase, el. Jeg er gift med en afrikaner. Det jeg skriver om, er Nostradamus' uttalelser. Hva han mente om raser, hudfarve, ol. aner jeg ikke. Prøvde å få noen synspunkter rundt hans spådommer. Noe visse mennesker tydeligvis har vanskelig med å forstå!
Gjest agurk Skrevet 25. juli 2004 #4 Skrevet 25. juli 2004 Og i det du himla med øya til meg gidda jeg ikke ta deg seriøst lengre! Uansett, dersom du vrir og vender nok på det den mannen sa får du spådommene hans til og bety hva som helst!
Gjest Poirot Skrevet 25. juli 2004 #5 Skrevet 25. juli 2004 1. Jeg tror ikke på slike spådommer. 2. Om spådommer forteller sannheten, så er det iohvertfall liten vits i å kjempe imot araberenes overtakelse. Det vil jo ikke gå, for da vil spådommen bli feil. 3. Dette bekymrer meg lite.
Gjest TomKrus Skrevet 25. juli 2004 #6 Skrevet 25. juli 2004 Det skremmer meg bittelitt at du tror Nostredamus skriverier er spådommer.
Gjest Valhalla Skrevet 25. juli 2004 #7 Skrevet 25. juli 2004 Skal ikke se bort i fra det grubleren. Slik det har blitt i europa vil vi som var den opprinnelige befolkning forsvinne. Enten det eller vi vil bli en undertrykt minoritet. Jeg så et gammelt program om Nostradamus på tv der de mente Sovjet og Muhammedanerne ville alliere seg mot vesten,jeg tror ikke man kan spå fremtiden så tar Nostradamus som underholdning. Europas tid vil bli forbi,og vi gjorde det selv.
Helena Skrevet 25. juli 2004 #8 Skrevet 25. juli 2004 Når vi tenker på verdenssituasjonen i dag med alle terroraksjonene, så er vel det en mulighet? De kan vel beskrives som "den gule rase" idet de hører til Asia? Irak, Iran, Afghanistan, osv. Det finnes fem raser. Araberne er medlemmer av den hvite rasen, mens den kinesere, japanere , koreanere osv hører til den gule rasen. (De andre rasene er den svarte, den røde(indianere) og aboriginere. Disse betegnelsene brukes og er relevante i medisinsk sammenheng)
Piglet Skrevet 25. juli 2004 #9 Skrevet 25. juli 2004 Det finnes fem raser. Araberne er medlemmer av den hvite rasen, mens den kinesere, japanere , koreanere osv hører til den gule rasen. (De andre rasene er den svarte, den røde(indianere) og aboriginere. Disse betegnelsene brukes og er relevante i medisinsk sammenheng) Det er ikke sant, mener jeg. Jeg har ihvertfall lært på skolen at menneskene er så like, at man ikke kan dele dem inn i raser. Grunnen til at vi ser litt forskjellige ut, er at vi tilpasser oss til klima etc. Og så er hvis pygmeene en egen rase. Piglet
Helena Skrevet 25. juli 2004 #10 Skrevet 25. juli 2004 Hvis du skal ta spirometri (teste lungekapasiteten din) må legen taste inn rase. Legen som underviste meg om dette fortalte da om de ulike rasene.
Gjest TomKrus Skrevet 25. juli 2004 #11 Skrevet 25. juli 2004 Det virker som dere begge har litt rett, iallfall ifølge Det store norske leksikon: [...]Et annet eksempel er forsøkene på inndeling av menneskeheten i det som gjerne er kalt raser. Målet har vært en klassifikasjon bygd på biologisk slektskap, men det arvemessige grunnlaget for de fysiske trekk som har vært lagt til grunn, er så komplisert og ufullstendig kjent at inndelingene gjennomgående vil være vilkårlige og ikke fylle alminnelige krav til vitenskapelighet. [..] I nyere tid har man like fullt gjerne regnet med tre hovedraser, den mongolske, den negroide og den kaukasoide, populært kalt henholdsvis den gule, den svarte og den hvite rase. I realiteten representerer de alle bare varianter av menneskets hudfarge, som er lys brun. [..]
Gjest Den utstøtte Skrevet 25. juli 2004 #12 Skrevet 25. juli 2004 Hmmm... er det rasistisk å snakke om hunde, katte, og hesteraser. Jeg mener ja. Min hund var så god som noen. Det er de som synes det er rasistisk å kritisere andres tro. Islam for eksempel. Jeg visste ikke at Islam er en rase. Er den det?
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #13 Skrevet 25. juli 2004 Kommer an på hvem som har tydet skribleriene hans. mange har prøvd, men hva har slått til så langt? Han skrev slik at vi ikke skulle forstå dem. Spådommer? I hver drapssak/mord så melder synske seg. Alle vet hvor liket er, men ingen finner dem.
Cand alt Skrevet 26. juli 2004 #14 Skrevet 26. juli 2004 Det virker som dere begge har litt rett, iallfall ifølge Det store norske leksikon: Raser har jo også betydning i forhold til hvilke blodtyper vi har. F.eks har vel de fleste asisatere bare blodtype B. Mange svarte har jo en ryggvirvel mer enn den hvite rasen osv.
Gjest TomKrus Skrevet 26. juli 2004 #15 Skrevet 26. juli 2004 Raser har jo også betydning i forhold til hvilke blodtyper vi har. F.eks har vel de fleste asisatere bare blodtype B. Mange svarte har jo en ryggvirvel mer enn den hvite rasen osv. Som nevnt er det vanskelig å finne klare vitenskaplige grenser mellom menneskeraser. Siden du prater om mange, og de fleste, så er det ikke alle, og dermed er det vel mer snakk om en gruppeinndeling igjen under de respektive tre rasene, vel? Blir litt rart at jeg skal deles inn etter en rase for min blodtype, enn annen for min venstrehendthet og en tredje for min hjernes orientering.
superman Skrevet 26. juli 2004 #17 Skrevet 26. juli 2004 Hvorfor vil folk nekte på at det finnes forskjellige typer menneskeraser? Man er vel ikke rasistisk om man innser at det finner forskjellige raser? Er det ikke hvis at man ser ned på andre raser at man er rasistisk. Vi er jo alle sammen enige om at det finnes forskjellig hunderaser. Ofte er det lett å se forskjell på dem. Og sånn er det med mennesker også.
Gjest TomKrus Skrevet 26. juli 2004 #18 Skrevet 26. juli 2004 Hvorfor vil folk nekte på at det finnes forskjellige typer menneskeraser? Man er vel ikke rasistisk om man innser at det finner forskjellige raser? Er det ikke hvis at man ser ned på andre raser at man er rasistisk. Vi er jo alle sammen enige om at det finnes forskjellig hunderaser. Ofte er det lett å se forskjell på dem. Og sånn er det med mennesker også. Poenget er at det vanskelig å dele inn mennesket i raser, men den enkleste inndelingen er tre raser. Og for å spore tilbake igjen, så er det i så fall asiatene som som man må være redd for, ikke arabarne, hvis man tror på Nostradamus.
Gjest agurk Skrevet 26. juli 2004 #19 Skrevet 26. juli 2004 Enig med TomKrus, vis han snakker om den gule rase så må det være asiatene da. Men det er snodig hvordan noen klarer snu alle slike ting til at det er araberne som er skumle. Hvordan klarer noen å tro på det Notredamus skrev som spådommer? Jeg og kan skrive masse dritt som kan bli tolket i alle retninger om noen hundre år. Det betyr ikke at det er spådommer forde
Cand alt Skrevet 26. juli 2004 #20 Skrevet 26. juli 2004 Her er en ganske god og opplysende artikkel : http://www.antirasistisk-senter.no/infoban...orskjeller.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå