Gå til innhold

Grunne vinduslister/-karmer før maling?

Nala

Anbefalte innlegg

Jeg skal i gang med maling av vinduslistene og -karmene i stua. Bør jeg grunne før jeg maler? På maleforretningen sa de ingenting om dette, og jeg glemte å spørre.

Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Étoile

Du bør grunne hvis du skal male på bart treverk, altså hvis det du skal male er ubehandlet, eller hvis du har kommet ned på bart treverk når du har slipt/skrapt. Ellers skulle grunning være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp pusset opp i stua, bla. nytt listverk og nye vindusbrett. Listene har jeg valgt å ikke grunne. Men vindusbrettene fikk et strøk med grunning først. Vil jo ikke at de skal flasse etter noen år - og vindusbrett kan iblant bli utsatt for en del slitasje; tenker bare på hvordan de gamle brettene våre så ut etter bare 10 år siden huset ble bygget! Sprekker etc. etter vannsøl fra blomsterpotter som ikke var helt tette, osv...

Som en regel ville jeg ha grunnet alt som blir utsatt for slitasje, f.eks. brystningspanel i hall/yttergang, dørlister og vindusbrett. Taklister er IKKE utsatt for særlig slitasje, og trenger ikke å grunnes.

Malingen henger mye bedre når du har grunnet først, og resultatet blir mye bedre, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å grunne treverk før vi maler.

De gangene vi har droppet det har det også gått bra altså. Husker ikke hva vi grunnet med da..

Men det kan være lurt å sparkle litt også. Våre karmer er i alle fall fulle av hakk og riper.

Husk kvistlakk om det finnes kvister i treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvistlakk er et must, ja! :Nikke:

Men er karmer og listverk lakkert fra før, er kvistlakk ikke nødvendig.

Kanskje jeg burde gått for å male dørkarmene i gangen min, ettersom jeg kjeder meg og er litt sur i dag? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvistlakk og grunning kjøpres i morgen. Er en del slitasje på det jeg skal male, nemlig. Blant annet har katta en tendens til å ligge i vinduskarmen og kose seg.

Takk for tips, jenter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...