AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Vi har en gutt på snart 2 og 1/2 år som helt fra fødselen av har sovet dårlig. Da han var baby måtte han enten trilles eller kjøres i bil for å få sove, og han våknet med en gang det stoppet opp eller han ble forsøkt flyttet på. Mannen min har nesten slitt ut gulvet i gangen alle de timene han har bært på han fordi han skal sovne. Han har alltid vært problematisk å legge på kvelden, men det har gått seg noenlunde til nå. Han våkner uten unntak opp flere ganger hver eneste natt. Noen få ganger sovner han fort igjen, mens andre ganger kan han holde det gående i timesvis. Dette sliter både på meg og mannen, forholdet vårt er ikke lenger det det var og vi går rundt i en slags evigvarende zoombietilstand siden vi knapt har sovet ei heil natt på 3 år. I tillegg så vekker han opp lillesøstra på 4 mnd. Nå er kl 02.30 og jeg er fremdeles inne hos han. Han har hatt feber noen dager og sovnet ikke før 21.30 i kveld. Da våknet babyen, og da hun endelig sovnet igjen da var storebror våken igjen og er det fremdeles. Det er ikke noe å hente hverken hos helsestasjon eller fastlege, men akkurat nå føler jeg meg helt utkjørt. Noen gode råd?Anonymous poster hash: 9ff14...f03
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #2 Skrevet 29. november 2014 Det finnes ulike "oppskrifter" for å få barna til å finne søvnen selv, har du ikke fått noen tips av helsesøster om dette? Har dere prøvd å legge han, gå inn etter visst antall minutter osv? Opplegget går jo over fler dager, så man må regne med å ta tak i det og bli sliten Vet om fler som har brukt en spesiell bok til dette, skal prøve å finne ut hva den heter.. Anonymous poster hash: 32d2d...2b4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #3 Skrevet 29. november 2014 Har prøvd alle metoder anbefalt av helsestasjonen, men vi har en svært tålmodig skriker. Hos fastlegen fikk vi vallergen, men har ikke lyst til å bruke det.Anonymous poster hash: 9ff14...f03
Toolose Skrevet 29. november 2014 #4 Skrevet 29. november 2014 Vallergan kan faktisk være nøkkelen "dessverre" du trenger ikke å gi full dosering.. De gjorde det på sønnen min på Riksen når han var innlagt der pga han sov ikke om nettene og han trengte å sove der for å komme seg igjen! 3 dager med vallergan, så gav vi det 3 dager hjemme, rundt 30 min før han skulle legge seg, og han har da siden sovet hver natt! Og vi har virkelig hatt problemer i 2 år med søvnen hans, gjort som dere, kjørt bil til langt på natta, trillet turer osv... Vallergan er svært mildt og er egentlig en allergimedisin som har en bivirkning at den er søvndyssende.. Lykke til :-)
Lillemini Skrevet 29. november 2014 #5 Skrevet 29. november 2014 Har du vurdert å teste han for allergier? Vår på snart 2 er helt lik. Hun har kumelkallergi, men legen vil nå teste henne for andre allergier også. Matvareallergier på små barn kan gjerne utarte seg i urolighet, søvnproblemer og andre diffuse symptomer som vi i utgangspunktet ikke forbinder med allergier. Nå sliter vår i tillegg mye med forstoppelse, men det er søvnproblemene som fikk legen vår til å ville utrede henne.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #6 Skrevet 29. november 2014 Jeg hadde glatt brukt vallargan i en uke på barnet i din situasjon, for å selv få henta meg inn. Du har en baby og ta deg av som også trenger en mamma som ikke går dørken. Er alt annet prøvd hadde jeg prøvd dette for en periode også.Anonymous poster hash: 0c4b4...a24
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #7 Skrevet 30. november 2014 Har prøvd alle metoder anbefalt av helsestasjonen, men vi har en svært tålmodig skriker. Hos fastlegen fikk vi vallergen, men har ikke lyst til å bruke det.Anonymous poster hash: 9ff14...f03 Mange dager har dere holdt på? Anonymous poster hash: 32d2d...2b4
Toolose Skrevet 30. november 2014 #8 Skrevet 30. november 2014 Mange dager har dere holdt på? Anonymous poster hash: 32d2d...2b4 Det står at dem har holdt på i rundt 2 år!
Gjest Solstråla88 Skrevet 30. november 2014 #9 Skrevet 30. november 2014 Ville gitt han vallergan om du har fårt det av legen. Vallergan er jo i utgangspunktet kun allergimedisin, men den virker sløvende
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #10 Skrevet 30. november 2014 Det står at dem har holdt på i rundt 2 år! De har vel ikke brukt en metode i 2 år! Jeg lurte på hvor mange dager de holdt ut med metodene, som finnes for å få barn til å finne søvnen selv. Metodene går jo som regel ut på å gå ut av rommet og vente antall minutter før man går inn igjen.. Anonymous poster hash: 32d2d...2b4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #11 Skrevet 30. november 2014 De har vel ikke brukt en metode i 2 år! Jeg lurte på hvor mange dager de holdt ut med metodene, som finnes for å få barn til å finne søvnen selv. Metodene går jo som regel ut på å gå ut av rommet og vente antall minutter før man går inn igjen.. Anonymous poster hash: 32d2d...2b4 Veldig mange som ikke orker å stå i disse metodene i dagesvis, og glipper. Da må man starte på nytt.Anonymous poster hash: 32d2d...2b4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #12 Skrevet 30. november 2014 Takk for svar. Jeg vet at vallergan kun er en allergimedisin med sløvende effekt, men bivirkningene på små barn er ikke noe særlig dokumenter. En av de er f.eks. nedsatt pust. De aller fleste søvneksperter fraråder bruken av vallergan. Vi forsøkte i tre dager, der han sov som en stein, men etterpå var det tilbake i samme tralten. Han var vanskelig å få opp om morgenen og generelt sløv. Snublet i sine egne bein og i dørstokken, akkurat som han ikke var våken. Syns ikke det var noe særlig. Vi har prøvd Ferbers i en ukes tid, men som sagt vi har en tålmodig skriker. Han skriker til han kaster opp, og gjør nesten vondt verre. Vi har tenkt tanken om han kan ha melkeallergi før. Han er veldig glad i melk og drikker gjerne 4-5 dl på ettermiddagen/kvelden. Avføringen hans er alltid diareaktig og aldri fast, og det er jo egentlig litt rart. Mulig jeg burde ringe fastlegen for å få sjekket ut allergier. Anonymous poster hash: 9ff14...f03
Lillemini Skrevet 30. november 2014 #13 Skrevet 30. november 2014 Har han løs avføring hadde jeg sjekket for allergier ja. Er med i et allergiforum på Facebook, og noen av de hyppigste symptomene er søvnproblemer og diare/forstoppelse. Verdt å sjekke ut i alle fall. Og lykke til, jeg føler VELDIG med deg. Søvn er virkelig undervurdert, i alle fall når du ikke har fått en god natts søvn på to år. 😬
Lillemini Skrevet 30. november 2014 #14 Skrevet 30. november 2014 (endret) Og det med vallergan: om han bare har kommet inn i en ond sirkel med søvnproblemer, så greit nok. Men om det er en underliggende årsak tenker jeg det er viktig å finne ut av det før man eventuelt maskerer problemer med medisin. Om ungen faktisk har smerter slik jeg mistenker vår har, så må man jo nesten gjøre noe med det. <3 Endret 30. november 2014 av Lillemini
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #15 Skrevet 1. desember 2014 Takk for svar. Jeg vet at vallergan kun er en allergimedisin med sløvende effekt, men bivirkningene på små barn er ikke noe særlig dokumenter. En av de er f.eks. nedsatt pust. De aller fleste søvneksperter fraråder bruken av vallergan. Vi forsøkte i tre dager, der han sov som en stein, men etterpå var det tilbake i samme tralten. Han var vanskelig å få opp om morgenen og generelt sløv. Snublet i sine egne bein og i dørstokken, akkurat som han ikke var våken. Syns ikke det var noe særlig. Vi har prøvd Ferbers i en ukes tid, men som sagt vi har en tålmodig skriker. Han skriker til han kaster opp, og gjør nesten vondt verre. Vi har tenkt tanken om han kan ha melkeallergi før. Han er veldig glad i melk og drikker gjerne 4-5 dl på ettermiddagen/kvelden. Avføringen hans er alltid diareaktig og aldri fast, og det er jo egentlig litt rart. Mulig jeg burde ringe fastlegen for å få sjekket ut allergier.Anonymous poster hash: 9ff14...f03 Det burde du sjekke ut da.. Håper det ordner seg for dere snart❤Anonymous poster hash: 32d2d...2b4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #16 Skrevet 1. desember 2014 TS: Har time hos legen fredag, men fikk beskjed om at vi vil bli henvist videre fordi det var så vanskelig å ta blodprøver av små barn. Anonymous poster hash: 9ff14...f03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå