Gå til innhold

Går det virkelig med så mye bryllupskake (marsipankake)?

Lanoungen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i grunnen ikke så veldig begeistret for marsipankake/bløtkake generelt, og har heller ikke inntrykk av at det er det så mange andre som heller syns det er et must.

Jeg vil at vi skal ha den tradisjonelle etasje-bryllupskaken i bryllupet, men jeg er litt usikker på hvordan vi bør gjøre det. Vi blir nok rundt 70 gjester ca, men kan umulig tro at det går 70 porsjoner med marsipankake! Derfor lurer jeg på om det er lurt å velge f eks bare den store bunnen med marsipan, og noe annet i de andre delene? Hvor mange porsjoner bør beregnes? Og hvor mange porsjoner er det i f eks en 3-etasjes kake?

Jeg er redd for å beregne for lite, for jeg vet jo at spesielt den eldre generasjonen er litt med glad i slikt, men jeg er også redd for å ha aaaalt for mye igjen av bryllupskaken, fordi alle heller vil ha ostekake, brownies, pavlova og andre godsaker vi har ved siden :)

Håper noen kan fortelle meg hvor mye som gikk med i deres bryllup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke ha en vanlig marsipankake i tilleg til en annen bryllups kake da? Vi skal ha bryllupskake fra pascal, det er bingerbærmousse og pasjonsfruktmousse. Ville aldri hatt 3 etg med marsipan, det er jo så mektig og gjestene er sikkert litt mette etter middag fortsatt når kaka kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo ikke være marsipankake hvis dere ikke liker det? Vi hadde sjokoladekake, men den så jo ut som en helt tradisjonell, hvit bryllupskake.

Og du trenger ikke ha kake til nøyaktig antall personer som er i bryllupet, det går ikke så mye. Vi tok masse kake med på jobb etter bryllupet, og fryste resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også sjokoladekake som selve bryllupskaken, og en liten marsipankake til den genereasjonen som ikke kan overleve uten. Gikk helt fint.

Anonymous poster hash: 96e13...510
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger dete ikke en kake dere liker da?:) vi hadde en treetasjers sjokoladekake med fondant utenpå, og forskjellig fyll i hver etasje. De to øverste etasjene gikk. Vi hadde bestilt til 65, som var gjesteantallet. Utenom hadde vi alt for mye å velge mellom :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Jeg ville heller valgt en bunn og fyll dere liker og trukket den i hvit marsipan eller fondant. Angrer på at ikke vi gjorde det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere skal velge en kake dere liker, det er jo alltid nok av andre kaker å velge mellom, så alle finner noe de liker.

Var i bryllup i sommer, og der var det en fire-etasjes marsipankake, og den var ganske stor. Det ble bare spist to tredjedeler av den nederste etasjen av den kaka, for det var så mye annet å velge i. Synes nesten litt synd på brudeparet som ble sittende igjen med så mye av den dyre kaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på om familien din liker marsipankake godt eller ikke, min familie ELSKER det og vi må alltid ha stor marsipankake når noe feires.

En i familien min hadde bryllup i sommer, hadde 3 etasjer marsipankake og nesten alt ble spist opp!! :fnise:

I tillegg så hadde de flere andre kaker på kakebordet.

Helt utrolig hvordan familien klarer å spise så mye kaker...ikke er noen av oss store heller, heller litt små :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på om familien din liker marsipankake godt eller ikke, min familie ELSKER det og vi må alltid ha stor marsipankake når noe feires.

En i familien min hadde bryllup i sommer, hadde 3 etasjer marsipankake og nesten alt ble spist opp!! :fnise:

I tillegg så hadde de flere andre kaker på kakebordet.

Helt utrolig hvordan familien klarer å spise så mye kaker...ikke er noen av oss store heller, heller litt små :laugh:

Akuratt det samme her :fnise: Husker et bryllup hvor brudeparet hadde ved feil bestilt dobbelt så stor bryllupskake, og allikevel var det bare smuler igjen når kvelden var omme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har visst helt glemt å svare her! Men takk for alle råd :)
Som noen nevner, så har vi slekt som er mer begeistret for marsipankake enn oss, og jeg føler at det er litt koselig med tradisjonen rundt bryllupskaka også. Det kan godt være at 1. etg blir marsipan, mens de andre blir noe annet :)

Men jeg lurer egentlig aller mest på hvor mye man må beregne? Er det slik at så å si alle gjestene vil ha et stykke av bryllupskaka, eller er det mange som nøyer seg med de andre kakene? Gidder ikke å betale unødvendig mye for en stor kake fordi vi beregner at alle vil ha et stykke, når jeg tipper noen i familien stiller opp med baking av andre kaker, hvis dere skjønner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om det er én kake det virkelig bør være nok av til at alle får en bit, så er det bryllupskaka.

Anonymous poster hash: faaff...526

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste kommer nok til å smake på bryllupskaka, ja, om det så bare er et bitte lite stykke. Selv ELSKER jeg maskipankake, og blir sjeleglad hver gang noen serverer det. Men en treetasjers kake med forskjellige smaker i hver etasje kan jo ikke slå feil :)

Anonymous poster hash: e2df8...a33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar! Hmm, vi får vel snakke litt med foreldre med erfaring, og de vi kjøper kaka av.. Er bare redd for at bakeriet prøver å selge oss mye mer enn vi trenger.

Så kanskje f eks 50 porsjoner passer til ca 70 gjester? :) Jeg får høre litt rundt med str på stykker osv.

Takk for hjelp, kjære dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring e at det går mer sjokoladekake enn marsipankake, så det er også noe å tenke på. 2/3 av vår bryllupskake gikk, sjokoladekake. Vi hadde også 15 kaker utenom, var ca 3 kaker igjen. 70 gjester.

Anonymous poster hash: 2b8a8...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
Annonse
AnonymBruker
Lanoungen skrev (På 3.12.2014 den 16.28):

Takk for flere svar! Hmm, vi får vel snakke litt med foreldre med erfaring, og de vi kjøper kaka av.. Er bare redd for at bakeriet prøver å selge oss mye mer enn vi trenger.

Så kanskje f eks 50 porsjoner passer til ca 70 gjester? :) Jeg får høre litt rundt med str på stykker osv.

Takk for hjelp, kjære dere!

Hvor mye endte du opp med og ble det for lite? 

Anonymkode: efe25...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er heller ikke noe glad i di vanlige kakene som marsipan og bløtkake så vi har tekt til og ha tre forskjellig kaker i brudekaken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...