Gå til innhold

dette med stevia...

Raviella

Anbefalte innlegg

Det er mye forkus på mat med Stevia i stedet for sukker, og jeg vil prøve å skjære ned på sukkeret, og bruke litt mer av stevia. Men da jeg leste på innholdsfortegnelsen så sto det at det inneholdt bl.a rørsukker.Er det ikke sukker det da?? Eller er det fra steviaplanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke skjønne at Stevia er så mye sunnere enn vanlig sukker.

Anonymous poster hash: 1b711...d73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke Stevia. Får sånn uendelig søt merkelig ettersmak som om det ikke "blander seg i" maten/drikken skikkelig, bare blir liggende "rundt" og henger igjen i munnen liksom. Gir sikkert ikke mye mening dersom ikke andre har opplevd det samme, men det er det jeg opplever i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff stevia har en skikkelig ekkel ettersmak, som lakris. tine iskaffe med ettersmak av lakris, nei takk! ketsjup med ettersmak av lakris- nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at Stevia er så mye sunnere enn vanlig sukker.

Anonymous poster hash: 1b711...d73

gir ikke blodtrykk stigning og har 0kcal og 0 karb. og du sjønner ikke at det er sunnere en sukker?

Anonymous poster hash: f92d8...f14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Det er mye forkus på mat med Stevia i stedet for sukker, og jeg vil prøve å skjære ned på sukkeret, og bruke litt mer av stevia. Men da jeg leste på innholdsfortegnelsen så sto det at det inneholdt bl.a rørsukker.Er det ikke sukker det da?? Eller er det fra steviaplanten?

Stevia kommer fra planten, og er 300 ganger søtere enn vanlig rørsukker.

Personlig liker jeg ikke ettersmaken, men jeg vet at noen foretrekker denne som søtning. Jeg er mer for å avvenne seg for søtning og sukker generelt, og bruke råsukker/honning i små doser der det er nødvendig. I kaker og i mat (bruker noe råsukker i asiatisk mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rørsukker er så sukker som det kan bli. Sannsynligvis har produsenten kastet seg på steviabølgen, og erstatter noe av sukkeret med stevia.

Ingen påstår at stevia er sunt. Det er bare ikke usunt som sukker og aspartam.

Stevia har en svak bitter ettersmak, og passer derfor ikke som erstatning i alle matretter. Der det funker, kan en redusere eller erstatte sukkeret. Det kan også være en tilvenningssak. Akkurat som en venner seg til usøtet, kan en venne seg til stevia. Og det er litt kult å plukke to blader av stueplanten, istedenfor å dra på butikken, når en lager dessert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia er best i kombinasjon med annen søtning. Mange produsenter velger å kombinere vanlig sukker og stevia.

Grunnen til at stevia er "bedre" enn vanlig sukker er fordi det er så mye søtere at man trenger veldig, veldig lite av det. Og derfor utgjør det mye mindre energi per "søthet".

Hvis man har et sterkt behov for å søte alt man spiser så er det vel kanskje andre ting man også kan jobbe med bortsett fra å kutte sukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...