Gå til innhold

Hvordan stryke klær? Er philips comfort 1000 bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å kjøpe meg mitt aller første strykejern, og ser på modellem philips comfort 1000. Er det noen som har dette og kan si om det er bra eller ikke? Det skal bare brukes på småting, så jeg trenger ikke masse funksjoner og sånt. Bare et enkelt nybegynnerjern :)

Og så lurte jeg på hva annet av utstyr jeg trenger. Må man ha strykebrett? Jeg har sett noen stryke på et fuktig håndkle oppå bordet, er det ok? Og har sett folk bruke en spruteflaske med vann. Er det annet jeg trenger?

Kan man stryke dongeribukser? Kan man stryke syntetiske klær/klær som inneholder noe syntetisk materiale?

Ellers noen tips eller ting man absolutt ikke må gjøre?

Håper på noen svar, for jeg er helt ny på dette. :)

Anonymous poster hash: 25399...b85
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du vil ødelegge underlaget, så trenger du ikke strykebrett, med andre ord strykebrett er bra og ha, koster fra kr. 59 på Ikea. Ser stadig på finn.no at folk gir bort bord med strykeskader! Jeg har vansker med å skjønne at folk ikke vet dette. Har moren din ikke gitt deg noe opplæring her?

Strykejern og strykebrett er arbeidsverktøy du trenger for resten av livet, hvorfor ikke kjøpe ordentlige ting når du først skal kjøpe? Et dårlig strykejern og ikke skikkelig underlag gjør jobben til noe herk. Nå har jeg ikke sett på hvordan strykejern du mener, men et strykejern med damp og litt tyngde, omlag 2000 w, synes jeg er minimum av hva du bør kjøpe om strykingen skal få et bra resultat uten at du må stå og glatte og glatte flere ganger. Innstillingen bør også være enkel med enten prikker eller navn på norsk på kvalitetene på tøyet.

Når du skal stryke så leser du på merkelappen inne i tøyet hvor mye plagget tåler av varme og står det kryss over strykejernsymbolet skal det ikke strykes.

Du begynner med det tøyet som skal ha lavest temepratur og fortsetter med det tøyet som tåler høyere temperatur. Fordi det er lettere å varme jernet mer enn å få det ned i temperatur. Dampjern skal tømmes for vann når jobbeb er unnagjort ellers blir det råte og mugg i vannbeholderen som kommer ut og setter flekker på tøyet.

Alt som er skrukkete og har strykesymbol på seg kan strykes, men de fleste gidder ikke stryke mer enn nødvendig, fordi dette er kjedelige husmor(o) arbeid.

Er der ingen mamma eller bestemor, mammatanter el. Som kan lære deg litt?

Anonymous poster hash: e14b8...496

Skrevet

Kjøp et dampstrykejern og et strykebrett. Du får et flott strykejern til 400-500 kr i dag, strykebrett selger de bla på jysk og ikea. Jeg kjøpte et fra jysk da jeg synes det var mer stødig. Du trenger ikke spruteflaske, du kan fylle vann på strykejernet og trykke inn en knapp så får du fukten du trenger til vanskelige krøllesaker.

Finnes masse videoer på youtube om du trenger hjelp til selve strykingen.

På det du skal stryke står det bilde av et strykejern med prikker i, vanligvis fra 1-3 prikker. Disse prikkene finner du igjen på strykejernet. Om du er usikker på om noe tåler å bli strøket, legger du en bit bomull over og prøver deg fram på veldig svak varme.

Anonymous poster hash: 979f5...0ad
Skrevet

Mye bra fra AB over meg. Kjøp for all del et strykejern med damp, og legg gjerne litt ekstra penger i det så det varer. Mitt strykejern fra Phillips er nå 10 år gammelt og jeg har ingen behov for å bytte det ut. Det ble kjøpt mens jeg var student, så det var ikke dyreste sorten, men ikke det billigste heller. En funksjon jeg savner litt på strykejernet er en av/på knapp, så jeg slipper å trekke ut kontakten hver gang jeg skal ta en pause.

Bor du trangt og ikke har plass til en helt strykebrett finnes det både små strykebrett som som skal stå oppå bord, og strykematter som man kan legge rett på bordet eller til og med gulvet.

På merkelappen står det om plagget kan strykes. Er det fine/tynne stoffer kan det være lurt å legge et fuktig kjøkkenhåndkle over plagget før du stryker det. Er du i tvil så prøv litt et sted hvor det ikke synes så godt dersom det skulle gå galt.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar :) Moren min er desverre ikke særlig huslig, så jeg må lære meg stryking og andre husarbeidsoppgaver på egenhånd.

Grunnen til at jeg spurte om akkurat det strykejernet er at det ligger på nettet til billig pris nå. Jeg tenker ikke at jeg kommer til å stryke så mye, så derfor føler jeg ikke at jeg trenger noe avansert. Jeg kommer bare til å stryke dongeribukser, pentøy og noen gensere. Så vil ha minst mulig utstyr. Hybelen min er også veldig liten, så har ikke plass til å ha strykebrett stående framme, og er redd for at jeg ikke gidder når det er mye styr og rydde fram for å stryke.

Men bordet jeg har er ikke noe dyrt og fint (ubehandlet tre), og jeg har alltid duk på det. Så om det skulle bli merker er det ikke krise. Er det virkelig ikke lurt å stryke på et håndkle, om jeg sprayer masse vann på?

Anonymous poster hash: 25399...b85
Skrevet

Jeg ville ikke ha lagt det rett på bord/håndduk iallefall, hva med noe slikt som kan slåes sammen? :

http://www.clasohlson.com/no/Strykebrett/Pr342228000 (har aldri prøvd det selv, men 30x70 er ganske lite til strykebrett å være)

Anonymous poster hash: 979f5...0ad
Skrevet

Jeg har et strykejern, men ingen strykebrett. Og NEI, det er ikke nødvendig med strykebrett for å kunne stryke. Du legger bare to tykke duker/pledd på bordet du skal bruke til å stryke på, og stryker i vei. Fungerer kjempefint, og lager ingen merke på bordet.

Dette har jeg gjort i en del år, og jeg har aldri fått merker på bordet.

Anonymous poster hash: ef57e...edc
Skrevet

Kan du lenke til strykejernet?

Ikea har et lite strykebrett som kan henges inn i et klesskap, tar ikke mer plass enn en kleshenger med en genser på.

Ved å fukte ting som du stryker opp på får du vannvittig mye fuktighet i rommet, dette er ikke bra å puste i, heller ikke bra for huset eller møbler og innbo. Setter du vinduet opp og det er kaldt ute, vil dampen feste seg på kalde flater og du får muggvekst.

Ikke bra.

Mi istrykebrette setter jeg enten opp på vaskemaskinen eller under kjøkkenvifta eller på spisebordet når jeg skal stryke småplagg og ikke vil sloss med det store tunge strykebrettet.

Anonymous poster hash: e14b8...496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...