Ilyena Skrevet 28. november 2014 #1 Skrevet 28. november 2014 Jeg vet ikke om det er noen her som husker spillefilmen sofies verden av jostein gaarder som gikk for noen år siden. JEg har tenkt å ta på denne filmen og den siste tiden har datteren min vært veldig interrisert i filosofi og liker godt å snakke om både sokrates og platon. I den sammenheng så vurderte jeg å la henne se den med meg (så mye som hun måtte ønske og om). Jeg ser og at den har aldersgrense 11 år og ikke anbefalt for alle. Jeg vet at dette kun er en pekepinn. Desverre så husker jeg ikke så mye av filmen og vurderer om noen av standpunktene som blir tatt opp eller spørsmålene kan bli for mye for et barnesinn. Jeg vet det ikke har typ vold eller skremmende ting som f.eks andre barnefilmer, men tenker mer på at dette er filosofi og kan gjøre ganske mye med menneskesinn. tilgjengjeld så er det mye som har endret seg de siste 15 årene i forhold til hva barns eksponeres for, som bl.a barnenyheten som er rettet mot hennes aldergruppe. konstruktive innspill taes imot med takk. Jeg spør littegranne fordi som sagt jeg husker ikke så mye av den, leste boken selv da jeg var 11 og husker jeg så den på kino med barneskolen men da var jeg 11 år.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 28. november 2014 #2 Skrevet 28. november 2014 (endret) Jeg tror det skal gå bra om hun ser den med deg. Samtidig husker jeg at jeg syntes visse deler av den var skummel da jeg så den som barn (husker dessverre ikke hvor gammel jeg var den gangen). Men det var det med at hun gikk inn i speilet/tok hånda si inn i det som jeg syntes var skummelt da. Men om du tenker aldersgrenser på kino så er det jo lov at fireåringer ser på filmer med syv års aldersgrense så lenge de er sammen med en voksen. Og det er jo mindre aldersforskjell med Sofies verden som har elleve års aldersgrense mens dattera di er ni år. Så lenge hun ser den med deg tror jeg det går fint. Endret 28. november 2014 av Spirrevirrevipp
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #3 Skrevet 28. november 2014 Sofies verden er vel først og fremst en bok? Filmen er bare en adaptasjon... Anonymous poster hash: 3b306...2de
Polly Ester Skrevet 28. november 2014 #4 Skrevet 28. november 2014 Jeg har ikke sett filmen, bare lest boka. Men - på kino er det slik at barn ned til 8 år kan være med foreldrene på 11-årsgrense. Nå sitter dere vel også sånn til at dere kan slå av filmen dersom den blir skummel.
Gjest Lino Skrevet 28. november 2014 #5 Skrevet 28. november 2014 Vi hadde den på vhs da jeg var liten, og jeg elsket den filmen! (Leste ikke boken før mange år etterpå) Var også svært interessert i filosofi og eksistensielle spørsmål som barn, så filmen var brain-candy for meg.
SRC Skrevet 28. november 2014 #6 Skrevet 28. november 2014 Sofies verden er vel først og fremst en bok? Filmen er bare en adaptasjon... Anonymous poster hash: 3b306...2de Blir kanskje litt mye for en 9-åring å lese boka da? Til og med om noen leste den for henne er det veldig mye fagstoff som er vanskelig for barn å forstå 2
Gjest Lino Skrevet 28. november 2014 #7 Skrevet 28. november 2014 Blir kanskje litt mye for en 9-åring å lese boka da? Til og med om noen leste den for henne er det veldig mye fagstoff som er vanskelig for barn å forstå Jeg er enig. Boka kan hun få stor glede av når hun blir ett par år eldre, det gjorde iallefall jeg! (Til tross for å ha sett filmen x antall ganger i tidligere barndom.)
LukaFrost Skrevet 28. november 2014 #8 Skrevet 28. november 2014 Jeg har ikke sett filmen, bare lest boka. Men - på kino er det slik at barn ned til 8 år kan være med foreldrene på 11-årsgrense. Nå sitter dere vel også sånn til at dere kan slå av filmen dersom den blir skummel. Aldersgrenser har ikke bare med vold å gjøre, da. Det handlef om forståelse her.
Gjest gloria Skrevet 28. november 2014 #9 Skrevet 28. november 2014 Jeg har aldri sett filmen, men leste boken for første gang da jeg var 9 år, og elsket den! Ble fort en bok jeg leste flere ganger. Noen vil kanskje si at den er noe tung for en så ung alder, men det igjen vil uansett være individuelt ut i fra ens barn.
Polly Ester Skrevet 28. november 2014 #10 Skrevet 28. november 2014 Aldersgrenser har ikke bare med vold å gjøre, da. Det handlef om forståelse her. Ja. Var vel bare en generell kommentar, og så så jeg vel litt for kjapt og svarte sikkert mest på Spirrevirrevipp sitt innlegg, tror jeg... og det hadde ikke noe med HI å gjøre, så jeg trekker den.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #11 Skrevet 29. november 2014 Har lest både boka og sett filmen. Synes du skal begynne med i introdusere henne for boka og finne frem til de filosofene hun interresserer seg for. Gi henne info om hva de ulike tenker og har som sin "retning"tankemessig. Når hun har fått litt mer forståelse for dette kan du begynne å snakke om filmen. Tror tv versjonen er lengre enn kinoversjonen? På tv gikk dennover flere kvelder.Anonymous poster hash: 5bdb1...3c4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #12 Skrevet 29. november 2014 Blir kanskje litt mye for en 9-åring å lese boka da? Til og med om noen leste den for henne er det veldig mye fagstoff som er vanskelig for barn å forstå Mente ikke det. Ut i fra det TS skrev så virket det som at hun trodde at det bare var en film. Anonymous poster hash: 3b306...2de 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå