Belima Skrevet 28. november 2014 #1 Skrevet 28. november 2014 (endret) Jeg skal bake julekake med rosiner og sukat. Siden det er en tung deig er jeg litt usikker på om det er lurt eller ikke. Hvor mye gjær bør jeg bruke, når det til vanlig er 50 gr gjær i oppskriften? Vil det bli bedre med langtidsheving? Endret 28. november 2014 av Belima
illywhack Skrevet 28. november 2014 #2 Skrevet 28. november 2014 Jeg elsker langtidsheving, og bruker det til det aller meste - boller, rundstykker, pizzadeig. You name it! Smaker mindre gjær, og blir luftig og flott! Jeg bruker som regel halvparten av gjærmengden dersom jeg hever i kjøleskap, og 1/4 av mengden dersom jeg hever i kottet som holder 12-15 grader. Resultatet blir bra. Bruker fersk gjær, da jeg liker dette best, Du kan også bruke litt kaldere værske når du langtidshever, er ikke så farlig om den ikke er 37 grader. Bruker som regel ca. 30, alt etter hva som kommer ut av krana først Men anbefaler det virkelig! Enkelt, og godt bakverk! :D
Belima Skrevet 28. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2014 Tusen takk for hjelpen. Da setter jeg deigen litt senere og baker i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå