Gå til innhold

Skal ønske meg nye ski (langrenn/turski) og utstyr, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

23 år gammel jente her som har så lyst å bli flinkere til å gå på ski. Bor i Bergen, så mulighetene er rimelig begrenset om man ikke oppsøker dem aktivt (utenfor byen), og det har ført til at det har blitt veldig lite skigåing i ungdomsårene. Da jeg var liten gikk jeg på ski på hytten hver vinter, men da typisk (veldig) rolige turer med vedkubber og pølser i sekken osv. Jeg har med andre ord litt, men absolutt ikke mye erfaring med å gå på ski.

Nå ønsker jeg å begynne å gå mer på ski, og håper å bli såpass god at jeg kan henge med på noen turer med mine mange venner fra østlandet uten å være tidenes sinke, og uten å skille meg helt ut i flokken som den som virkelig ikke har peiling. Jeg tenker i første omgang på turer i relativt flatt/normalt løypeterreng, ikke toppturer med telemarkski og ishakker etc.

Men jeg trenger altså nye ski og nytt utstyr, og aner ikke hva jeg skal se etter og hva som vil være nødvendig osv.

- Hva slags ski bør jeg gå for? Brede, smale, ca pris, osv. Har skjønt at jeg bør holde meg unna smørefrie.

- Noe spesielt jeg bør tenke på når det gjelder staver, bindinger og støvler?

- Hvordan kler man seg når man skal på en typisk moderat-høyt tempo langrennstur og det er rundt 10 minusgrader? Innerst til ytterst, her har jeg null peiling :fnise: Har en skidress fra Swix, men den er en sånn helt tynn en (som en overtrekksdress, null foring og helt tynt stoff). Har også en annen skibukse fra Craft a la denne: https://www.getinspired.no/media/catalog/product/cache/1/image/2362x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/s/dsc_4687.jpg (foret med fleece og vindtett).

Håper på mange tips her!! Blir takknemlig for alt av tips, og særlig tips av typen som virker "selvsagte" for for dem som er vokst opp med ukentlige turer i Nordmarka e.l. :laugh:

Anonymous poster hash: ea66d...1da
Skrevet

Må bare si at jeg fikk supergod hjelp hos XXL her om dagen! Hadde akkurat samme problem som deg og greier, så hadde nok anbefalt deg å ta en tur innom (hvis det er en nær der du bor). :D

Skrevet

Smørefrie ski var ikke noe særlig for inntil bare få år siden, men hvis det ikke er viktig for deg å ha optimal gli til enhver tid bør du vurdere en av disse to:

http://www.oslosportslager.no/produkt/atomic-redster-skintec-classic-smorefri-ski-27438.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/atomic-sport-skintec-smorefri-langrennski-1415-35058.aspx

Så lenge det ikke er skikkelig glatt føre der bare klister duger vil disse stort sett gi deg bra feste og ganske god gli. Særlig rundt null med våt snø er det vanskelig å smøre, da kan det være enklere med smørefritt.

Så lenge du tar sikte på å gå i oppgåtte/preparerte løyper bør du uansett velge et par som disse eller dyrere.

Når det gjelder staver vil du få så mye mer saft i stavtakene hvis du går for f eks. disse enn noe superbillig. Jeg vokste opp med staver der hempa var helt enkel og ikke ga like mye støtte til hendene som de i eksempelet, og det var virkelig en åpenbaring da jeg gikk over.

Bindinger og støvler er ikke noe hokus pokus, men ikke gå for de aller billigste. Tenk på at du skal ha skia og støvlene i noen år, da kan du koste på deg noe som koster noen hundrelapper mer.

Generelt vil jeg anbefale folk å kjøpe ski på spesialistbutikker som Oslo Sportslager og Bull ski og kajakk enn XXL og G-sport. De store kjedene reklamerer ofte med partivarer med billige ski, det kan godt være et parti som ikke har helt flat såle, og som spesialistene har sagt nei til.

Klær: Skiklærne nå er bedre enn for 10-20-30 år siden, det skulle bare mangle. Selv for en mosjonist med lave ambisjoner vil jeg anbefale å kjøpe en som denne eller tilsvarende fra Swix eller Craft, og med tilhørende bukse. I tillegg kjøper du et sett superundertøy (overdel pluss stillongs) som du kan ha under hvis temperaturen blir for lav. Selv bruker jeg stort sett bare stillongs når det er 8-9 minusgrader eller kaldere, men jeg har nesten alltid overdelen på.

I tillegg er buf rundt halsen mye bedre enn skjerf. Hansker kan du godt kjøpe to forskjellige par av: Et par vanlige langrennhansker som går fint så lenge det ikke er så kaldt, evt. at du holder jevn høy intensitet og blir varm, og et par som er tjukkere til å bruke når det er kaldere.

Det hele topper du bokstavelig talt med ei vanlig lue. Langrennsluene er laga for å transportere bort svette, så det er en idé å kjøpe en langrennslue istedenforen "vanlig" lure.

Hvis du har gått lite på langrenn i ditt liv er det ikke dumt å melde seg på et teknikkurs og få det riktig. Det er mange som går sakte fordi de har dårlig teknikk.

Skrevet

Jeg har lyst på et par gamle treski med ekte bambusstaver i tillegg. :)

(men det var vel ikke mye til tips, dog...)

Anonymous poster hash: 9cf6c...7de
Skrevet

Skal du gå i preparerte løyper, eller turer utenfor løypene? Siden du har masse østlandsvenner som går fra deg, så antar jeg at det er langrennski du skal ha (og ikke fjellski). Vi vestlendinger er egentlig best på fjellski har jeg erfart.

En ski jeg kan anbefale er Fischer Superlite: http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-superlite-wax-langrennski-2013-21820.aspx

Det er en super turski med racingsåle, som gjør at skismørning sitter veldig godt, samt at det har dimensjonene til en markaski, som gjør skien stabil og lettere å kjøre enn en racingski. Du får kjøpt skipakker med sko og binding til ca 3000 de fleste steder, da dette er en populær ski. Ville dog, som personen over meg sier, hold meg unna f.eks. XXL. Har personlig 2 dårlige erfaringer med langrennskjøp der. Ett med altfor stive ski, og ett der spennet på skien var helt skeivfordelt. Har fått analysert skiene mine på en annen sportsbutikk i etterkant, da jeg har slitt veldig med både feste og gli. Dra til f.eks. Platou, Sport 1, eller Intersport. Sørg for at de måler spenn og setter smøresoner på skiene dine, uansett hvor du kjøper.

Ellers er det viktig at du prøver skoene før du kjøper, hvis du kjøper på nett. Gå for noen komfortable og varme tursko. Hold det unna stive og kalde racingsko. De fleste sportsbutikker lar deg velge sko til pakken, da det ofte er veldig forskjellig fassong fra merke til merke.

Enig med personen over angående skistaver. CT3 er bra.

Angående klær så spørs det jo hva slags type tur du skal gå. Hvis det er sånn at du skal holde følge med de raske østlendingene, som sikkert har gått aktivt på ski hele oppveksten, så er det greit å ha swix-dressen (gitt at den er vindtett), med ullundertøy under. Er det -10 så tar du et lag ekstra ullundertøy under. Du bil fort varm. Skal du på tur med barnefamilie, kan du sikkert ta på deg en fleece eller strikkegenser i tillegg. Husk å kle på deg ekstra i pausene. Det er da du blir kald. Hvis du skal ta en lengre pause, kan det være en fordel å skifte til tørr ullgenser under. Uansett så trenger du ikke en skidress som er veldig foret. Bare kjøp det passe stort, så du har plass til et par lag ull under, så får du regulert det godt på egenhånd.

Av votter så liker jeg hummervotter ala disse til de kalde dagene: http://www.outnorth.no/no-hestra/wool-terry-lobster-8-black-50.0.304078.5.php de har ullforing inni. Ellers har Swix noe lignende, uten ull. Så kan du ha et par vanlige langrennshansker til de varmere dagene. De kan du kjøpe på XXL hvis du vil.

Anonymous poster hash: 2f9f6...c68
Skrevet

Tuuusen takk for at dere tok dere tid til å gi så utfyllende tips!! :blomst: Skal se på dem nå, og så kommer jeg nok tilbake med flere spørsmål, hehe!

Skrevet

Jeg får ski av samboeren til jul. Bare gi beskjed om du trenger en treg turkamerat, masse fine turstier på Kvamskogen og i Hordnesskogen :-)

Skrevet

Okei, da er jeg tilbake med oppfølgningsspørsmål.

Jeg har disse skiskoene fra før av (muligens en litt eldre modell):

http://www.oslosportslager.no/produkt/scl-eve-skisko-dame-1314-24583.aspx

(Gave fra min kjære far til "prinsessen" sin - jeg kommer ikke til å ville ha noen så feminine sko nå, hehe...) Anyways, jeg likte disse skoene dårlig. Frøs veldig på tærne, men glapp i hælene. Handler det bare om at akkurat denne modellen ikke passet min fot, eller er det noe mer med denne skoen som jeg generelt bør unngå når jeg nå skal finne meg noen nye? Er den en slik "stiv og kald racingsko" som AB over her nevner?

Tenker at siden jeg skal ønske meg alt dette til jul fra mamma og pappa bør jeg kanskje prøve å begrense meg noe mtp pris. Fischer Superlite og Swix CT3 staver er notert. Men tenker jeg kan prøve å være litt nøktern når det gjelder klær. Superundertøy har jeg. Votter, lue osv kan jeg kjøpe selv, og ny bukse trenger jeg vel strengt tatt ikke siden jeg har både en tynn og en litt varmere. Så da gjenstår vel bare jakke? Noen tanker om/erfaringer med denne? http://www.xxl.no/klar/klar-dame/jakker/bjorn-dahlie-charger-jacket-langrennsjakke-dame/p/1081826_2_style Ser den ut til å kunne fungere i samme temperatur som den litt forede buksen fra Craft? Eller er det noe med denne jakken som gjør at jeg kommer til å angre på at jeg ikke like godt investerte en tusenlapp ekstra?

Skrevet

Nå går jeg kun free-style (skøyting) så ski, men har erfaring av at Alpina sine sko, særlig billigmodellene, er bredere enn de andre merkene. Så dersom du har like smale føtter som meg, så ville jeg ha prøvd ut Fischer eller Madshus sine sko. Jeg vet ikke helt hvordan de klassiske skoene er da. Men dra til en butikk og prøv de ut før du skriver det opp på ønskelisten din.

Angående klær så har de tilbud på Bjørn Dæhlie skidress til 399kr på Coop Obs. De er greie å bruke til litt mindre kalde vinterdager. Sleng på en fleecegenser under når det er litt for kaldt ute. Du blir uansett veldig fort varm.

Som nevnt over er CT3 stavene gode å bruke. De fleste seriøse sportsbutikker selger en langt bedre stav til nesten samme pris en gang i blant, eller hvis du er så heldig og finner den siste staven.

Skrevet

AB med det lange svaret over, her!

Jeg har ikke personlig erfaring med skoene du linker til, men den er ikke så langt unna "stiv og kald racingsko", men hakket under (viser det seg etter litt googling). Du får mykere og mer komfortable sko i turklassen. I ditt tilfelle så har du nok mest sannsynlig feil sko til feil fot. Det er derfor det er så viktig å prøve først. Du kan jo prøve merker som fischer eller Alfa også. Fischer pleier å ha sko som passer de fleste. Se på f.eks. den som heter Fischer Cruiser/Fischer comfort: http://www.fischersports.com/no/Nordic/Produkter/Skisko/Marka/7485-XC-Comfort-Pro-My-Style

De fleste jakkene har samme funksjon, så pris har ikke så veldig mye å si. Den jakka du linker til er fin, den. Bare prøv først. Jeg har erfart at de aller fleste jakkene ikke passer meg i det hele tatt, fordi de er for smale i hofta for meg, og går jeg opp en str. blir de altfor store alle andre steder (og jeg har ikke veldig breie hofter). Det er derfor det er viktig å prøve, også når det kommer til klær.

Anonymous poster hash: 2f9f6...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...