Gå til innhold

Skilsmisse of fordelingssak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen jurister/ andre her inne som kan svare meg på følgende:

Når man skiller seg, har man da rett på 50% av alt som man ervervet etter ekteskap dersom man ikke har øremerket dette (særeie)?

Anonymous poster hash: b281c...2bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er normalregelen. Forutsatt at det ikke er ervervet ved arv/forskudd på arv.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Er det noen jurister/ andre her inne som kan svare meg på følgende:

Når man skiller seg, har man da rett på 50% av alt som man ervervet etter ekteskap dersom man ikke har øremerket dette (særeie)?

Jeg er ingen jurist, men tar rettslære 1 i år og vi har akkurat vært igjennom ekteskapsloven. Du har 50% av ervervet etter ekteskap. Unntaket er hvis partner har særeier i gyldig dokumentasjon. Hva er det som gjør deg i tvil?

Anonymous poster hash: e0359...a5f

Skrevet

Jeg er ingen jurist, men tar rettslære 1 i år og vi har akkurat vært igjennom ekteskapsloven. Du har 50% av ervervet etter ekteskap. Unntaket er hvis partner har særeier i gyldig dokumentasjon. Hva er det som gjør deg i tvil?

Hvis man ikke var i tvil ville ikke dunjakke hatt et levebrød.

Du mener at arv inngår her?

Anonymous poster hash: df4cb...cbb

Skrevet

Hei igjen,

Han har kjøpt bil etter at vi giftet oss og jeg vet ikke om jeg har rett på 50% av denne ved skilsmisse..Vet noen dette?

Skrevet

"Han har kjøpt bil etter at vi giftet oss og jeg vet ikke om jeg har rett på 50% av denne ved skilsmisse..Vet noen dette?"

Har han kjøpt bilen med penger han hadde fra før ekteskapet, eller penger han har tjent mens dere var gift?

Anonymous poster hash: 9d960...bfc
Skrevet

Teori er en ting, praksis noe helt annet.

Den med den smarteste advokaten får som regel lirket på plass den beste løsningen for seg.

Anonymous poster hash: 2d138...3c9

Skrevet

Slutt å snylt på eksen din.

Anonymous poster hash: 44165...fbd

• Liker 1
Skrevet

"Han har kjøpt bil etter at vi giftet oss og jeg vet ikke om jeg har rett på 50% av denne ved skilsmisse..Vet noen dette?"

Har han kjøpt bilen med penger han hadde fra før ekteskapet, eller penger han har tjent mens dere var gift?

Med penger han har tjent etter at vi ble gift..

Skrevet

Med penger han har tjent etter at vi ble gift..

Hvis dette er oppsparte penger, ikke arv el lign, som har har spart opp i perioden dere har vært gift så vil bilen inngå som en av eiendelene/formuen dere skal dele 50/50 ved en skilsmisse.

Har har lån på den blir det en annen sak.

Anonymous poster hash: f7ed1...f5b

Skrevet

Hvis dette er oppsparte penger, ikke arv el lign, som har har spart opp i perioden dere har vært gift så vil bilen inngå som en av eiendelene/formuen dere skal dele 50/50 ved en skilsmisse.

Har har lån på den blir det en annen sak.

Anonymous poster hash: f7ed1...f5b

Takk for svar.

Nei han har ikke lån på den, og ja dette er penger som har har spart opp mens vi var gift.

Skrevet

Da skal den deles 50 - 50, om dine opplysninger stemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...