AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #1 Skrevet 28. november 2014 Jeg har vært student med hund, byttet skole to ganger, og byttet bosted/leilighet/hybel 7-8 ganger. Det er utrolig vanskelig å finne noen som vil leie ut til hundeeiere, spesielt når hunden er på størrelse med en ponni. Nå har jeg vært i jobb et år, jeg har spart opp egenkapital og har kjøpt meg hus, med en liten leilighet i kjelleren og inngjerdet hage. Digg. Nå tenkte jeg å leie ut spesifikt til ansvarlige hundeeiere (som jeg selv var når jeg ville leie), for å gjøre de en tjeneste Greia er at jeg er egentlig veldig kresen på hvordan ting skal være... Er det rimelig å stille slike krav som jeg har tenkt? Et par eksempler: - hunden min må gå overens med leietagerens hund - leietageren må ikke trene tradisjonelt, jeg er for 100% positiv trening - Hunden kan være i hagen, men ikke tisse når det er tørt(ødelegger plenen) Jeg skal jo også overholde de kravene som er stilt. Anonymous poster hash: da4bc...fa1 2
mijaa Skrevet 28. november 2014 #2 Skrevet 28. november 2014 Synes det høres realt ut, jeg hyggelig at du vil leie ut til de med dyr og samtidig oppfordrer til bra dyrehold!
maya86 Skrevet 28. november 2014 #3 Skrevet 28. november 2014 Veldig hyggelig gjort, for å leie med hund er ikke lett At den går overens med din hund er forsåvidt greit nok, om de skal dele hage. Lurer litt på hvordan du skal klare å forhindre tissing når det er tørt da, om de skal få være løse i hagen? 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #4 Skrevet 28. november 2014 Ville tatt med at eier forplikter seg til å erstatte ting hunden ødelegger (tygger på inventar, dørkarmer etc), men normal slitasje på gulv må du regne med (merker etter klør i parketten vil forekomme, men dersom eier kaster ball innendørs og hunden spoler opp gulvet på den måten, så går det utover normal slitasje). Anonymous poster hash: 9baee...5f6
umwar Skrevet 28. november 2014 #5 Skrevet 28. november 2014 (endret) Reale og gode regler for et godt boforhold, men du kan ikke kreve det eller bruke det som utkastelsesgrunnlag om reglene ikke blir overholdt. Du kan heller ikke skrive disse punktene inn i kontrakten. Rimelige krav = ja høres fornuftig ut. Lov= nei. Endret 28. november 2014 av Talbot 2
Leini Skrevet 28. november 2014 #6 Skrevet 28. november 2014 Ikke tisse ute når det er tørt? Jeg prøver å se for meg to store bikkjer i hagen med hver sin Libresse bleie.. Erstatningsansvar selvsagt,og legg på litt på leia, slik at du får dekke å bytte gulv om det er behov når leietakeren flytter igjen 2
Rainbow Skrevet 28. november 2014 #7 Skrevet 28. november 2014 Liker veldig godt at de må trene positivt! Ser lissom for meg at noen kommer og sier "ja, også har jeg skikkelig kontroll på bikkja mi, hvis ikke han hører og for eksempel gjør noe som er imot reglene er det bare å legge ham i bakken, så gjør'n ikke det igjen for å si det sånn! Høhøø!" "Du må nok leie hos noen andre, for den slags oppdragelse vil jeg ikke se noe til!" Det med å ikke tisse når det er tørt kan være litt vanskelig å overholde, hunden skjønner jo ikke det, men da tenker du kanskje at de ikke får bruke hagen når det er tørt?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #8 Skrevet 28. november 2014 Du har ikke lov å ha dårligere vilkår i kontrakten enn det som står i loven. Jeg tolker "ingen tissing på tørr plen" som innskrenking av leietakers privatliv. Så lenge han tar opp avføringa kan du ikke nekte hunden å tisse! Dessuten har du ingenting med hvordan folk oppdrar hundene sine. Enten får du godta at de har hund på SINE premisser eller så får du droppe å leke barmhjertelug samaritan.Anonymous poster hash: 1cc3b...68c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #9 Skrevet 28. november 2014 Sikkert greie regler, men du burde også ha regel om at det ikke skal være bjeffing hele dagen og være klar på at de blir meldt til mattilsynet om du ser noe veldog mistenkelig. Flott at du vil leie ut til bikkjefolkAnonymous poster hash: b789b...af1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #10 Skrevet 28. november 2014 Jeg synes ikke du skal legge deg oppi noe som ikke har direkte med selve leiligheten å gjøre. Det er upassende å legge seg oppi dressur og ALLE hunder tisser på gress. Fin tanke, men jeg hadde blitt turned off hvis en huseier hadde stilt krav til selve hundeholdet. Det å avtale vedlikehold/erstatning hvis det blir slitasje på leiligheten er en selvfølge, men jeg tror folk ville følt seg uglesett hvis du begynner å skal bestemme over måten en behandler hunden for DET er en privatsak. Jeg har hund selv og leier leilighet og kommer selvsagt til å erstatte evt. skader. Noe annet har han ikke noe med å gjøre. Anonymous poster hash: 1cd2b...b47 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #11 Skrevet 28. november 2014 Blir vanskelig å skulle hindre hunden i å tisse i hagen på tørre dager, hvis de skal få gå fritt der. Eller synes jeg det var et flott opplegg. Det er mange nok idioter der ute som ikke tillater hunder, hvilket gjør det vanskelig for oss hundeeiere å leie. Skjønner ikke taktikken til utleiere i blant jeg. Søplete, bråkete og uhøflige mennesker får leie, men en rolig og ryddig person med en like rolig og renslig hund blir sendt på dør. Makan assa. Anonymous poster hash: 00123...635
Neutral90 Skrevet 28. november 2014 #12 Skrevet 28. november 2014 Jeg syns du legger deg for mye opp i hva som i min mening er opp til enhver å bestemme. Således det ikke forekommer mishandling og så videre. Heller ha en klausul om at ved mislighold av dyret så vil du kontakte mattilsynet. Ellers så har jo andre nevnt dette med slitasje, bjeffing, ødelegging osv. Om hunden ikke får lov å tisse på plenen så får plenen heller være off limits for leietakerne.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #13 Skrevet 28. november 2014 Det blir som at noen skal leie ut til barnefamilier med klausul på hvordan barneoppdragelsen skal være. For så å legge til at bleieavvenning ikke får foregå på eiendom, da barnet kan tisse på tørt gress.Anonymous poster hash: ac85b...6a8 2
Gjest Ciegus Skrevet 28. november 2014 #14 Skrevet 28. november 2014 Du kan ikke ha dette som regler, nei. Men du kan fint spørre om disse tingene før du velger leietaker, og så velge den som passer overens med dine preferanser.
Gjest Keikolina Skrevet 28. november 2014 #15 Skrevet 28. november 2014 Godt shih tzuen min går under bjeffende katt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå