Gå til innhold

Kan man bygge muskler på et vanlig, sunt kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på instagram osv at de fleste som driver å bygger muskler/ er fit har et kosthold som for meg blir litt vanskelig å opprettholde. Det er mye forskjellige ingredienser fra alt mulig; mandelsmør, diverse proteinting til å bake med, masse ulike kosttilskudd osv..

Så det jeg egentlig lurer på om det er mulig å bygge muskler med et "normalt" norsk kosthold? Spise kjøttkaker, potetmiddager, fullkornspasta med karbonaddeig, lapskaus, kylling og ris.. altså normale middager? Og spise feks. grove rundstykker med kokt egg fra hatting til frokost,lunch eller kvelds?

Og kunne spise pizza fra Dolly e.l en dag i helga uten at det ødelegger alt?

Virker som alt skal være hjemmelaget, til og med sjokoladen.. Jeg bor hjemme hos foreldrene mine (er student) og vil verken be om tilpassede middager, og har heller ikke økonomi til å lage alt så avansert..

Jeg tar en proteinshake etter trening, og tar meg gjerne en Questbar i løpet av dagen osv.. Prøver å ligge på omtrent 1,5 g protein pr kg kroppsvekt.

Jeg spiser ikke godteri osv i hverdagen, men koser meg gjerne med sjokolade og pizzabakeren fredagskveld..

Så er det ikke mulig å oppnå et godt resultat med "normal" mat? :)

Anonymous poster hash: 8f662...846
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du spiser nok og variert klarer du fint å bygge muskler på helt vanlig kosthold, men det kan ta litt mer tid. Hvis du vil senke fettprosenten din slik at musklene blir mer definerte bør du tenke mer over hva du spiser.

Anonymous poster hash: 5c862...581
Skrevet

Ja. Du trenger ikke noe som helst annet enn normal, sunn mat. Muskler bygger du så lenge du trener hardt nok og ligger i kalorioverskudd. Du trenger overhodet ikke lage ditt eget "brød" av mandelmel og spirer, og det går helt fint å spise Freia sjokolade som lørdagskos. Mitt tips: ikke se så mye på fitnessblogger og slikt...

Jeg trener selv styrke på ganske seriøst nivå, og jeg spiser helt vanlig, sunn mat.

Anonymous poster hash: 1060a...89a
  • Liker 4
Skrevet

du trenger å gå i kalorioverskudd for å bygge muskler, og det går fint med vanlig kosthold. Pizza i helgen er godt for å bygge kropp. Men med et "vanlig" kosthold er det vanskeligere å oppretholde høy muskelmasse og lav fettprosent. Så du vil ikke bli ripped på saus og poteter.

Kylling, ris, brokkoli og proteinpulver er ikke et umulig kosthold på studentbudsjett.

Skrevet

Selvfølgelig!
Ta Camilla Herrem som et eksempel. Det beste hun får er Coca Cola.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan du. Senest i dag måtte jeg avbryte en samtale med noen som satt og spiste en spesiallunsj og hevdet at det måtte til fordi vedkommende trente så mye. Dette var i en kantine (gratis for ansatte) som bugner av mat i alle varianter. Jeg orket ikke engang ta en diskusjon på det, slike mennesker har bare bestemt seg for at det må være slik og skjønner ikke helt dette med kosthold. Det var jo PT-en som hadde fortalt hvilken mat som måtte til … Vedkommende er også ivrig på å drikke proteindrikker til frokost. Bortkastede penger om man tenker litt på hva man spiser.

Du trenger antageligvis ikke proteindrikker heller. Normal mat holder i lange baner.

Anonymous poster hash: 6f0c1...090
  • Liker 1
Skrevet

1,5 g per kg kroppsvekt er trolig mer enn nok, med mindre du trener styrke to ganger om dagen.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt. Hva tror du folk gjorde i gamle dager? :)

• Liker 4
Skrevet

Har man genene kan man få til det meste med elendig kosthold. Det er ikke på grunn av kostholdet, men på tross av kostholdet. Slik er det med det meste innenfor idrett. Hvis man alltid bruker enkeltpersoner som idoler og eksempler så er det dumt å velge blant de genetiske uteliggerne (statistisk). De beste i verden blir gjerne det selv om treningen ikke alltid er 100% optimal eller kostholdet er litt shabby.

Et sunt vanlig kosthold er et utmerket utgangspunkt. Masse grønnsaker og kjøtt er bra for deg som trener. Suppler med bra karbohydratkilder for å komme i energioverskudd. I mine øyne er bra karbohydratkilder frukt, stivelsesrike grønnsaker som potet, cassava, søtpotet, kokebanan, ris, pseudokorn som quinoa/bokhvete. Dårlige kilder, i mine øyne, er hvetemel, korn generelt, sukker, godteri, pasta, overprosesserte varer. Kanskje et lite unntak for havre og du tåler det.

Tørket frukt kan være bra etter trening, men pass på at mye er tilsatt sukker. Unngå det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...