Gå til innhold

Dere lavkarbo-tullinger? Tror dere at dere blir slanke av bacon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, les overskriften. Har folk på face som poster artikler som roser mettet fett opp i skyene, sier de til og med putter smør i kaffen, poster innlegg om en frokost bestående av to-tre fettstekte egg med fettsvømmende bacon i skiver. Og i samme post mer enn antyder at dette blir de slanke av.

Si meg, tror dere på dette selv? Kildehenvisningene som hylles opp og ned i mente er som oftest Fedon Lindberg og han derre Hexeberg-fyren. Begge har økonomiske incentiver for å fremme dette høyfettkostholdet. Det er kvalmt, usunt, lite bærekraftig, ja faktisk direkte miljøfiendtlig.

Hva tenker dere med?

Anonymous poster hash: 0139c...7d8

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at du tydeligvis ikke vet så mye om lavkarbo.

Jeg tror ikke jeg blir slank av lavkarbo, jeg vet det

• Liker 18
Gjest paramount
Skrevet

Ja, les overskriften. Har folk på face som poster artikler som roser mettet fett opp i skyene, sier de til og med putter smør i kaffen, poster innlegg om en frokost bestående av to-tre fettstekte egg med fettsvømmende bacon i skiver. Og i samme post mer enn antyder at dette blir de slanke av.

Si meg, tror dere på dette selv? Kildehenvisningene som hylles opp og ned i mente er som oftest Fedon Lindberg og han derre Hexeberg-fyren. Begge har økonomiske incentiver for å fremme dette høyfettkostholdet. Det er kvalmt, usunt, lite bærekraftig, ja faktisk direkte miljøfiendtlig.

Hva tenker dere med?

Du kan jo spørre Fotballfruen og mannen :)

• Liker 1
Skrevet

De på lavkarbo BLIR jo slankere...

Anonymous poster hash: c79e2...e53

• Liker 11
Skrevet

Altså, å ikke stappe i seg mengder med lyst brød og søppelmat er ikke lavkarbo i min verden, det er sunn fornuft. Snakker i hovedsak om den low carb high fat greia. Dere mishandler jo kroppen!

• Liker 5
Skrevet

Gikk inn her http://www.lchfnorge.no for å opplyse meg litt. Kan jo ikke ta en sånn nettside seriøst. Bilder av kuer på beite og norske fjorder. Joda, her bidrar man i hvert fall til å opprettholde illusjonen om et det norse landbruket: godt landbruk uten dyreplageri, med dyr på beite hele året. Så feil som man kan få det. Stemmer vel mer med maks åtte uker på beite og resten av året på betong i et fjøs. Hos majoriteten av bønder.

Og dette vil dere bidra mer til? Jo flere som slenger seg på denne dietten, jo verre for dyrevelferden og miljøet.

Kjøttproduksjon alene står for 18 prosent av Co2-utslippene. Ref. FNs Klimapanel.

Konsekvensene av å øke dette pga etterspørsel fra lavkarbofanatikerne er ekstreme. Det er en ufattelig egoistisk diett!

• Liker 5
Skrevet

Utdrag fra siden:

"Et typisk måltidssammensetning på LCHF er:

75 % fett

20 % protein

5% karbohydrater"

Hvordan i alle dager kan noen tro at dette er helsefremmende?

• Liker 8
Skrevet

Blir spennende å se lang tids studier på kolesterol, og blodårer hos lavkarbo folk. Tviler på at det er sunt i lengden, men når pro-ana bloggere trykker hysteriet ned halsen på folk så er det ikke mange som tenker lengre en knekkebrødet sitt. Og før folk kommer med " ja med de spiste ikke karbo i steinalderen, så det er slik vi er bygget for å spise", ja kanskje det , men de levde også kun til de ble 40.

Anonymous poster hash: 4df10...754
  • Liker 8
Skrevet

Forslag til måltid fra denne lchf-siden da:

"3 - 4 osteruller. Rull sammen ost og skinke med li4 smør imellom. Slangeagurk er godt Sl"

Ehm. Må innrømme at jeg ser ned på folk som kjøper dette.

• Liker 5
Gjest Badabing
Skrevet

At man blir tynnere, behøver ikke å bety at det er sunt.

• Liker 16
Skrevet

At man blir tynnere, behøver ikke å bety at det er sunt.

Nei, det er et viktig poeng.

Til dere som sier dere er slankere nå på lavkarbo, har dere tatt blodprøver før og etter kostholdsomlegging og sjekket blodverdier, særlig kolesterol f.eks?

• Liker 7
Skrevet

Du kan jo spørre Fotballfruen og mannen :)

Nå har vekt i hovedsak med å gjøre hvor mye kalorier som går inn vs ut. Så selv lavkarbo er vel slankende hvis man spiser lite nok av det. Men sunt, det er det nok definitivt ikke!

Ts

• Liker 6
Skrevet

På lang sikt vil jo et slikt kosthold føre til at flere få hjerteproblem og ikke minst for høyt kolesterol og blodtrykk.

Anonymous poster hash: 848cf...cad
  • Liker 7
Skrevet

Blir spennende å se lang tids studier på kolesterol, og blodårer hos lavkarbo folk. Tviler på at det er sunt i lengden, men når pro-ana bloggere trykker hysteriet ned halsen på folk så er det ikke mange som tenker lengre en knekkebrødet sitt. Og før folk kommer med " ja med de spiste ikke karbo i steinalderen, så det er slik vi er bygget for å spise", ja kanskje det , men de levde også kun til de ble 40.

Anonymous poster hash: 4df10...754

Nei, det gjorde de ikke.

Det var lavere gjennomsnits levealder, men det hadde i all hovedsak med høy barnedødlighet å gjøre. Man døde ikke av dagens livstilssykdommer da, de døde av den tidens livstilssykdommer( som gjerne kunne være en øks i ryggen fordi man hadde flyttet en grensepåle om natta eller pult på en unge på feil kjerring). Feilernæring knyttet til manglende næringsfaktorer og generell sult var nok ett større problem.

Og det sagt, man fråtsett hverken i mye fett kjøtt eller bacon på den tiden tilsvarende dagens LCHF kost.

Nei, det er et viktig poeng.

Til dere som sier dere er slankere nå på lavkarbo, har dere tatt blodprøver før og etter kostholdsomlegging og sjekket blodverdier, særlig kolesterol f.eks?

Ja, og jeg har faktisk generelt bedre verdier. Stort sett fordi jeg har gått ned 20 kilo og fordi jeg volummessig spiser mindre.

Det handler om at LCHF er en "matpakke" jeg har mye enklere til å opprettholde over lang tid. enn tradisjonell kalorinedgang.

Den eneste kritikken jeg er villig å akseptere, er miljø og dyrevernargumenetene, men de bryr meg mitt i ryggen uansett.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Det kan være litt interessant for dere å se det NRK-programmet som gikk i reprise i går:

http://tv.nrk.no/program/koid23007914/boer-eg-ete-kjoett

Det er ikke propaganda, så det er sagt. Han tar blant annet prøver etter å ha spist mye bacon. Nå har nok han spist såpass mye at han i tillegg legger på seg, men det som er interessant er prøvene hans, og hvor mye de har endret seg i løpet av veldig kort tid.

• Liker 3
Skrevet

Det kan være litt interessant for dere å se det NRK-programmet som gikk i reprise i går:

http://tv.nrk.no/program/koid23007914/boer-eg-ete-kjoett

Det er ikke propaganda, så det er sagt. Han tar blant annet prøver etter å ha spist mye bacon. Nå har nok han spist såpass mye at han i tillegg legger på seg, men det som er interessant er prøvene hans, og hvor mye de har endret seg i løpet av veldig kort tid.

Uten å ha sett videoen, så sitter mannen på bildet med en hamburger. Hamburgerbrød vil ikke være en del av et lavkarbokosthold, og du kan ikke sammenligne blodprøveresultater hvis det eneste han har gjort er å spise ekstra mye bacon. Det er heller ikke det lavkarbo handler om.

Anonymous poster hash: 86dc6...56e

• Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet

Uten å ha sett videoen, så sitter mannen på bildet med en hamburger. Hamburgerbrød vil ikke være en del av et lavkarbokosthold, og du kan ikke sammenligne blodprøveresultater hvis det eneste han har gjort er å spise ekstra mye bacon. Det er heller ikke det lavkarbo handler om.

Anonymous poster hash: 86dc6...56e

Nå snakket jeg generelt med tanke på økt kjøttforbruk som mange lavkarbo-tilhengere innlemmer i kosten.

• Liker 5
Skrevet

Jeg legger da ikke til fett, jeg bare fjerner noen av de verste karbohydratene.

I går hadde vi i familien pasta, laks og wokede grønnsaker til middag. Jeg spiste det samme som de andre, bare droppet pastaen.

Hva er galt med det?

Nei, jeg går ikke på noen atkins eller noen andre av de sprø fett-diettene. Jeg bare ser at de raske karbohydratene er det enkleste og mer meningsfulle stedet å kutte når jeg forsøker å begrense kaloriinntakket litt.

Anonymous poster hash: cab3a...560
  • Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg legger da ikke til fett, jeg bare fjerner noen av de verste karbohydratene.

I går hadde vi i familien pasta, laks og wokede grønnsaker til middag. Jeg spiste det samme som de andre, bare droppet pastaen.

Hva er galt med det?

Nei, jeg går ikke på noen atkins eller noen andre av de sprø fett-diettene. Jeg bare ser at de raske karbohydratene er det enkleste og mer meningsfulle stedet å kutte når jeg forsøker å begrense kaloriinntakket litt.

Anonymous poster hash: cab3a...560

Dette høres mer normalt ut. Mine venninner som går på lavkarbo har et veldig høyt forbruk av kjøtt, rømme o.l

Jeg er ellers helt enig i det med raske karbohydrater og spiser lite av det selv (annet enn bønner, kikerter, ren frukt (ikke juice) osv)

• Liker 2
Skrevet

Selv om vi like å tro det i vår overflatiske verden, så er ikke tynn = sunn. Og langtidseffekten av enkelte av disse lavkarbodiettene skal bli interessante å få vite. Om det blir økning av andre sykdommer på sikt av denne livsstilen.

Men en del folk VIL høre at de kan spise bacon fire ganger om dagen og bli tynne, fordi de elsker bacon og fett. Og alle dietter der folk får vite at de kan spise det de liker best, vil bli populære.

Nå trur jeg ikke det er usunt å fjene en del av de raske karbohydratene fra kosten, men å erstatte det med store mengder fett har jeg ikke helt trua på. Men det vil jo framtiden vise. Kanskje det er verdt det å få hjerteinfarkt i 50 årene, så lenge man var tynn i 20-30 åra og kunne meske seg i fett og slikt?

Anonymous poster hash: d8369...8d0
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...