AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #1 Del Skrevet 28. november 2014 Hei Sitter her og engster meg veldig over Lånekassen. Jeg meldte meg opp til 25 studiepoeng dette semesteret, men har nå bestemt meg for å melde meg av 15 poengsfaget, og bare ta 10 poengsfaget da jeg ikke tror jeg kommer til å bestå det første og at det er det siste som er det aller viktigste for studiet mitt. Da har jo jeg ikke lenger rett til stipend, så jeg ga beskjed om dette til Lånekassen den 15. november, som er den generelle fristen for å melde fra om endringer i studiene. Det jeg lurer på er, hva skjer nå? Det står veldig klart hva konsekvensene kan være for å ikke melde fra, men synes ikke det er like tydelig hva som skjer om man melder fra innen fristen. Har sett litt rundt på forumet at folk som har sluttet på studiet i sin helhet har fått brev om å enten tilbakebetale hele summen innen viss tid, eller få registrert en forsinkelse på de studiepoengene som ikke ble tatt. Gjelder dette også i min situasjon? Og hva har dette og si for om jeg kan få støtte til neste semester? Viktig å nevne at jeg har redusert lån på 30 000 dette semesteret og er hjemmeboer. (Vil helst spørre dere her inne før jeg ringer til Lånekassen, for til dem har jeg ringt alt for mye i det siste : b) Anonymous poster hash: ea9ce...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #2 Del Skrevet 28. november 2014 Hvor mnge poeng ligger du bak totalt og hva skal du gjøre til våren? Anonymous poster hash: 7f3e6...006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #3 Del Skrevet 28. november 2014 Tusen takk for svar! : ) Etter mine beregninger kommer jeg til å ligge ca 15 studiepoeng bak etter dette semesteret pga det faget jeg nettopp meldte meg av. Skal ta en mastergrad på fulltid i utlandet om alt går etter planen. Anonymous poster hash: ea9ce...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 28. november 2014 #4 Del Skrevet 28. november 2014 Det skjer ingenting annet enn at du ikke får full omgjøring til stipend. Hvis du på et senere tidspunkt tar flere studiepoeng enn du får støtte for, eller tar studiepoeng du ikke får støtte for i det hele tatt vil du kunne få omgjøringen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #5 Del Skrevet 28. november 2014 Det som skjer ved at du melder fra er som før nevt at du ikke får full omgjøring. I tillegg blir du ikke regnet som forsinket, noe du ville blitt om du ikke sa ifra. Siden du nå bare tar 10 SP hadde du egentlig ikke fått støtte, da du hadde hatt en deltidsprosent på under 50. Derfor er det veldig bra at du sa fra, da får du bare mer lån, i stedenfor å måtte betale tilbake all støtten du har fått. Konklusjon: du får litt mer lån, men trenger ikke betale det tilbake før etter endt studie. Så bare slapp av!Anonymous poster hash: 87b0a...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #6 Del Skrevet 30. november 2014 Hei alle, beklager sent svar. Så godt å høre! Var redd de skulle kreve alle pengene jeg har lånt dette semesteret tilbake og at denne situasjonen kanskje skulle få noen konsekvenser for neste semester og at jeg kanskje ikke kunne få noe lån i det hele tatt fremover, men utifra det dere skriver ser det ut til at det kommer til å løse seg. Tusen takk for hjelpen! Anonymous poster hash: ea9ce...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #7 Del Skrevet 1. desember 2014 Hei alle, beklager sent svar. Så godt å høre! Var redd de skulle kreve alle pengene jeg har lånt dette semesteret tilbake og at denne situasjonen kanskje skulle få noen konsekvenser for neste semester og at jeg kanskje ikke kunne få noe lån i det hele tatt fremover, men utifra det dere skriver ser det ut til at det kommer til å løse seg. Tusen takk for hjelpen! Anonymous poster hash: ea9ce...5aa Du kan slappe helt av, noe det virker som du har forstått. Du får fortsatt fullt lån og stipend så lenge du er 60 eller færre studiepoeng forsinket. Du må ikke betale tilbake noe som helst før studiene er unnagjort heller. Man kan maks få omgjort 40 % av studielånet til stipend, og det forutsetter 30 studiepoeng, forutsatt at du bare har vanlig studielån ved vanlig norsk studium. Du kommer nå til å ta 10 studiepoeng, og dermed blir bare 1/3 av 40 % omgjort til stipend denne høsten. Lånet øker dermed noe, men retten din til å fortsette å få lån og stipend påvirkes ikke. 0-60 poeng forsinkelse behandles helt likt, mens 61+ poeng forsinkelse betyr at du ikke får nytt lån før du har "tatt igjen" forsinkelsen. Det er også riktig som AB...388 sier om deltidsstudier, men du er altså trygg. Hvis du har mulighet til det kan du ta noen ekstra studiepoeng de kommende semestrene. Da vil disse få en slags tilbakevirkende kraft, og de resterende 20 poengene med omgjøring du har gått glipp av i høst vil da bli omgjort. Jeg har brukt lengre tid enn normert så langt i studiet (profesjonsstudium UiO, fem år), men jeg har demmet opp litt for det økonomiske tapet ved å ta noen veldig enkle fag utenfor graden min i tillegg. Et eksempel er "innføringsfag" i lignende studier som ditt eget. Lånekassen bryr seg nemlig ikke om hva slags fag du tar, bare antall studiepoeng. Når det åpnes for å melde seg til enkeltemner på nyåret er det ofte verdt å ta en titt på dem. Men bare så det er helt klart: Det påvirker ikke dine muligheter til lån og stipend, det er bare noen raske penger å hente med liten innsats. Anonymous poster hash: abc35...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #8 Del Skrevet 1. desember 2014 Dere som skriver hun får stipend; det stemmer ikke i og med at hun er hjemmeboende, vel?Anonymous poster hash: f2255...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #9 Del Skrevet 1. desember 2014 Ah, den veldig viktige detaljen hadde jeg ikke fått med meg. Nei, dersom hun bor hjemme blir det uansett null i omgjøring. Stipend kan man kun få dersom man bor borte (og tar eksamen og ikke tjener over et visste beløp osv. osv. ) Anonymous poster hash: 87b0a...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #10 Del Skrevet 9. desember 2014 Hei, alle sammen. TS her. Beklager at jeg ikke har fått svart før nå, vært opptatt med siste innspurt før eksamen. Er fult klar over at jeg ikke kan få noe stipend for dette semesteret, siden jeg bor hjemme. De to andre semestrene jeg har fått støtte for, har jeg bodd i utlandet, det samme stedet som jeg skal studere fra neste år av. Så for å få det hele på det rene: Nå har Lånekassen stoppet utbetalingene mine, og det står at de skal sende meg et brev. Blir det da som dere sier at jeg ikke må betale tilbake de 25 000 kronene jeg har fått i støtte nå med én gang, men kan vente til jeg er ferdig utdannet? Jeg ville være tidlig ute og søkte om støtte til neste år allerede nå, vil det som skjer med situasjonen min nå få innvirkning på søknaden, eller kommer de bare til å se på hvor mange studiepoeng jeg er forsinket? Anonymous poster hash: ea9ce...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #11 Del Skrevet 11. desember 2014 Du kan velge to ting: betaler du tilbake de 25 000 kr før 15. desember (studieårets slutt), så vil ikke støtteperioden telle med i det totale antall år du kan få studiestøtte (8 år). Betaler du ikke tilbake, vil de 25 000 bli lagt til lånet ditt, som du begynner å betale på 7 mnd etter at du ikke lenger mottar studielån (f.eks. fordi du er ferdig med studiene). Du vil også bli regnet som forsinket, fordi du ikke tok de studiepoengene du fikk støtte til og perioden vil bli regnet med i antall år du kan få studielån. Anonymous poster hash: 87b0a...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå