Gå til innhold

Mange forskjellige øvelser trenger jeg på feks magen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne å trene styrke hjemme med egen kroppsvekt. Fikk beskjed om å trene fullkropps styrke 3-4 gang i uken siden jeg var nybegynner, da vill jeg merke fortere resultater. Men jeg er ikke sikker på hvor mange øvelser jeg skal ha på de forskjellige kroppsdelene. Feks magen, hvor mange øvelser trenger jeg på bare på magen ? holder det med to eller må jeg ha fire-fem ? Er det for mye å trene, rumpe, lår, ben, mage, rygg og armer på en dag ?

Anonymous poster hash: 204e0...a10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først så tror jeg styrke 3-4 ganger i uken kommer til å bli ganske smertefullt ganske fort! Siden du sier du skal begynne med det, tror jeg du kommer til å bli fryktelig støl i begynnelsen. Det er også viktig å la kroppen få tid til å hente seg inn igjen! Og å ikke overtrene og/eller overbelaste.

Når det kommer til øvelser på magen så holder det vel med 2-3, sånn at du får trent øvre, nedre og skrå magemuskler. Det er ikke antall øvelser det kommer an på, men repetisjoner og eventuell ekstern vekt. Etterhvert som du blir sterkere kan du begynne å bruke 1,5 liters flasker fylt med vann, eventuelt investere i egne vekter. Eller melde deg inn på et treningssenter, såklart :)

Jeg vet ikke om det er for mye å trene alt det på en gang, men som sagt kommer du nok til å bli himla støl i begynnelsen, og for å unngå overtrening/-belastning, så jeg hadde tatt over- og underkropp annenhver gang.

Skrevet

Først så tror jeg styrke 3-4 ganger i uken kommer til å bli ganske smertefullt ganske fort! Siden du sier du skal begynne med det, tror jeg du kommer til å bli fryktelig støl i begynnelsen. Det er også viktig å la kroppen få tid til å hente seg inn igjen! Og å ikke overtrene og/eller overbelaste.

Når det kommer til øvelser på magen så holder det vel med 2-3, sånn at du får trent øvre, nedre og skrå magemuskler. Det er ikke antall øvelser det kommer an på, men repetisjoner og eventuell ekstern vekt. Etterhvert som du blir sterkere kan du begynne å bruke 1,5 liters flasker fylt med vann, eventuelt investere i egne vekter. Eller melde deg inn på et treningssenter, såklart :)

Jeg vet ikke om det er for mye å trene alt det på en gang, men som sagt kommer du nok til å bli himla støl i begynnelsen, og for å unngå overtrening/-belastning, så jeg hadde tatt over- og underkropp annenhver gang.

Takk for svar :) jeg trente noen mnd i fjord, og da trente jeg 3-4 ganger i uken, det gikk kjempe fint :) veldig støl i begynelsen, men det ble bedre etter vært. Så feks på mage kan jeg ta regular crunches, reverse crunches, russian twist. Da får jeg trent, øvre, nedre og se skrå mage musklene, hvis jeg ikker er helt på bærtur ? har ikke tilgang til trenings senter nå, så tenkte å kjøpe litt manualer osv å bli medlem av livegym.

Skrevet

Takk for svar :) jeg trente noen mnd i fjord, og da trente jeg 3-4 ganger i uken, det gikk kjempe fint :) veldig støl i begynelsen, men det ble bedre etter vært. Så feks på mage kan jeg ta regular crunches, reverse crunches, russian twist. Da får jeg trent, øvre, nedre og se skrå mage musklene, hvis jeg ikker er helt på bærtur ? har ikke tilgang til trenings senter nå, så tenkte å kjøpe litt manualer osv å bli medlem av livegym.

Okay, men da er det jo greit :) Bare pass på at du ikke overtrener, så!

Ja, høres ut som bra mageøvelser det! Kan også anbefale sidevendt planke!

Skrevet

Okay, men da er det jo greit :) Bare pass på at du ikke overtrener, så!

Ja, høres ut som bra mageøvelser det! Kan også anbefale sidevendt planke!

Overtrener med kroppsvekt?

Anonymous poster hash: 87fad...a66

Skrevet

Overtrener med kroppsvekt?

Anonymous poster hash: 87fad...a66

Jeg har da hvertfall fått til det et par ganger! Men så har jeg ganske svak rygg, så den tåler ikke så mye. Hvis man ikke har noen plager er det sikkert vanskeligere :)

Skrevet

Jeg trener faktisk ingen øvelser som i hovedsak går på mage, men knebøy osv, tar også ved riktig utført øvelse på magen. Den eneste måten å få synlige msgemuskler på er å gå ned i fettprosent, alle har muskler, men de er dekket av fett (som de skal være, spesielt på kvinner). For mange og for hard trening av magen vil gjøre at magen ser større ut, siden de skrå magemusklene gjør midjen større. Magemusklene har også veldig lite vekstpotensiale, så jeg ville ikke fokusert på magen, spesielt ikke med 5 øvelser. Holder med en :)

Når det kommer til helkropp eller to splitt, når man begynner opp trening er det best å holde seg til helkropp, men om du klarer 4 økter hver uke så kan du ta en splitt! Ved 3 økter ser jeg ingen grunn til å ikke ta helkropp :) og anbefaler uansett helkropp i starten = raskere resultater. Siden du er nybegynner og kjører helkropp trenger du ikke ta mange øvelser til de samme muskelgruppene som du spør om, det kan du tenke på etter hvert om dj vil avansere.

Av øvelser du kan gjøre hjemme ville jeg foreslått knebøy, utfall, glute bridge (om du vil ha mer på rumpe), planke, push up, hangups fra trapp? (Du kan starte på lavere trappetrinn slik at litt av beina er i bakken, da klarer du å løfte det opp, huske å gå helt ned så du henger etter armene og opp igjen), bruk bøker etc. Til å holde i, ha strak armer og løft armen rett frem og opp til ansiktsøyde og ned igjen i en kontrollert bevegelse.

Nå vet jeg ikke om du har noe manualer etc, hjemme. Men når du merker at øvelsene blir for lette så kan du bruke vannflasker, bøker etc, som ekstra vekt :) lykke til!!

Anonymous poster hash: cb3cc...64e

Gjest EspenAskeladd
Skrevet

Trener du fullkropp tar du tre økter i uken. På faste dager.

Skrevet

Jeg skal ikke begi meg ut på diskusjonen fullkropp vs kroppssplitt for der er det idrettspesifikt i forhold til hva man bør gjøre.

Hvor mange øvelser trenger du spesifikt på magen. Fasit finnes ikke. Det kommer an på hva du trenger. Normalt setter jeg bare opp en øvelse på magen dersom man er svak der. En av de beste øvelsene for magen er "hollow hold". Det er på en måte en slags omvendt planke. Man ligger på ryggen. Korsryggen i bakken. Løft overkroppen. Kun øvre del av ryggen. Korsryggen skal være i bakken hele tiden. Et par cm over bakken. Løft de strake beina høyt over bakken. Strekk ut tærne. Senk beina til rett før punktet man må slippe korsryggen fra bakken. Husk at den skal ha kontakt med underlaget hele tiden. Strekk ut armene over hodet (bakover). Begynn med korte 10 sekunds intervaller. Akkumuler minst 60sekund totalt.

Om man lett klarer å holde seg "hollow" i 60s+ så kan man holde manualer i hendene. Eller gå for mer avanserte øvelser der magen bare er med som stabilisator.

Er man svak i antirotasjon trenger man gjerne en øvelse for antirotasjon også. "Pallof press" er bra til det. Søk på youtube for guide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...