Gå til innhold

Rettigheter student vs arbeidstaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at det er risikabelt å bli gravid uten å være i arbeid pga at visse rettigheter og goder man som arbeidstaker har, faller bort. Hvilke rettigheter og goder er dette snakk om? Og får man disse dersom man er student ved en godkjent institusjon, bare i kraft av å være student?

Anonymous poster hash: 74b26...ba2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man får så vidt jeg vet vanlig utbetaling fra Lånekassen når man er i mammaperson, men alt blir omgjort til stipend. Så man får jo mye minder enn man hadde fått om man jobbet 100 %

Skyt meg om jeg tar feil nå men... Det som er skikkelig uheldig er å få barn mellom studier og jobb, da får man visstnok ingenting...?

Endret av Zereta
Skrevet

Du får betydelig mindre utbetalt enn om du er i arbeid og dermed har rett på permisjonspenger som er 80 eller 100% av lønnen. Dersom du blir syk under svangerskapet/i permisjonstiden har du ikke opparbeidet deg rett på noe som helst, og må overleve på minstestønad fra nav. Dersom ungen kommer på feil tidspunkt ifht studiene får du ikke en krone av lånekassen, og må klare deg på engangsstønad og barnetrygd. Det er vanskeligere å få jobb som nyutdannet med barn enn uten barn.

Anonymous poster hash: a5c69...56d
  • Liker 3
Skrevet

Du får betydelig mindre utbetalt enn om du er i arbeid og dermed har rett på permisjonspenger som er 80 eller 100% av lønnen. Dersom du blir syk under svangerskapet/i permisjonstiden har du ikke opparbeidet deg rett på noe som helst, og må overleve på minstestønad fra nav. Dersom ungen kommer på feil tidspunkt ifht studiene får du ikke en krone av lånekassen, og må klare deg på engangsstønad og barnetrygd. Det er vanskeligere å få jobb som nyutdannet med barn enn uten barn.

Hva er det jeg ikke har opparbeidet meg rett på mener du? Hvis jeg har jobbet i alle år før jeg blir student og gravid?

Og hvorfor er det vanskeligere å få jobb med små barn enn som kvinne uten barn i "fruktbar" alder? Da er jo risikoen større for graviditet og permisjon enn om man er ferdig med dette.

Skrevet

Hva er det jeg ikke har opparbeidet meg rett på mener du? Hvis jeg har jobbet i alle år før jeg blir student og gravid?

Og hvorfor er det vanskeligere å få jobb med små barn enn som kvinne uten barn i "fruktbar" alder? Da er jo risikoen større for graviditet og permisjon enn om man er ferdig med dette.

Du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødselen, og det er dette permisjonspengene beregnes av, ikke hva du har jobbet og tjent før du en gang ble student. Du kan ha tjent en mill i året før du ble student, men dersom du nå har deltidsjobb med 90 000 i året er det denne permpengene blir beregnet av, tidligere lønn er ikke relevant.

Når du jobber opparbeider du deg rett til sykepenger dersom du blir syk/skadet og ikke kan jobbe. Når du så har opparbeidet deg rett på permpenger teller dette som lønn og opptjeningstid mtp sykepenger, dvs at dersom du blir syk under permisjonen og ikke kan komme tilbake til jobb som planlagt når permisjonen er over, kan du mottak sykepenger inntil ett år som en vanlig arbeidstaker. Er du student har du ikke sykepengerettigheter (bortsett fra den lille deltidsjobben som ikke er nok til å leve av), dvs at dersom du blir syk under permisjonen så stopper pengene fra lånekassen og du må over på minstesats fra nav. Det er mye mindre penger enn om du hadde fått sykepenger fra en fulltidsjobb, og kan velte både økonomi og forhold. Det er heldigvis ikke så mange som kommer ut for dette, men det er verdt å ta med i beregningen.

Det er en kjent sak at det innen mange fagfelt er vanskeligere som nyutdannet å få jobb med små barn enn som barnløs. Har du små barn er du mer vekke pga sykdom, planleggingsdager, syk barnepasser osv. Du er også mindre fleksibel ifht overtid og ekstravakter, samt at det er kjent at de med barn ofte kommer sist og går først pga barnehagen. Søk litt på nett hvis ikke du tror meg, men dette er sannheten.

• Liker 1
Skrevet

Man har få rettigheter som student i det offentlige, man får ikke noen som helst støtte fra nav eller andre offentlige instanser, med mindre man nettopp må slutte som student. Er vel ene og alene stipend/lønn og evt barnetrygd en kan få. :)

Dog dere får jo ganske billig buss/tog-reiser da ;)

Skrevet

Det er en kjent sak at det innen mange fagfelt er vanskeligere som nyutdannet å få jobb med små barn enn som barnløs. Har du små barn er du mer vekke pga sykdom, planleggingsdager, syk barnepasser osv. Du er også mindre fleksibel ifht overtid og ekstravakter, samt at det er kjent at de med barn ofte kommer sist og går først pga barnehagen. Søk litt på nett hvis ikke du tror meg, men dette er sannheten.

Det er også mange fagfelt hvor de ser det som positivt at man har barn, da er det mindre sjans for at du forsvinner i fødselspermisjon.

Skrevet

Det er også mange fagfelt hvor de ser det som positivt at man har barn, da er det mindre sjans for at du forsvinner i fødselspermisjon.

Det er vell en sannhet med modifikasjoner... Jeg ville tenkt nå er hjulene i gang, hun har et barn som er ett år så skal hun nok ha et til ganske snart. Men når man ansetter folk i begynnelsen av 30 årene så må man regne med at de fort skal ut i foreldreperm...

Anonymous poster hash: 736cf...33a

• Liker 1
Skrevet

Det er vell en sannhet med modifikasjoner... Jeg ville tenkt nå er hjulene i gang, hun har et barn som er ett år så skal hun nok ha et til ganske snart. Men når man ansetter folk i begynnelsen av 30 årene så må man regne med at de fort skal ut i foreldreperm...

Og i tillegg tenker nok arbeidsgivere på at barnet sannsynlig kommer til å bli sykt titt og ofte. Iallefall om der nylig har begynt i barnehage.

Anonymous poster hash: c79c6...ad7

• Liker 1
Skrevet

Da har vi ulike erfaringer, men kan være det varierer fra fagfelt til fagfelt også. Mine studievenninner med barn har iallfall ikke hatt problemer med å få jobb. De fikk vel egentlig jobb fortere enn mange av oss andre.

Har også hørt akkurat de jeg sa bli sagt av sjefer for flere av de interessante firmaene jeg vil inn i, altså at de heller vil ha noen med barn enn de som ikke har fått enda. Han ene var såpass klar på dette at jeg angret litt på å ikke ha fått barn enda.

Skrevet

For min del vil jeg være ferdig med barnefødsler og permisjon når jeg skal søke ny jobb som nyutdannet, så kan ikke skjønne at det da skal være mindre positivt å ansette meg enn en barnløs 30-åring?

Skrevet

Og i tillegg tenker nok arbeidsgivere på at barnet sannsynlig kommer til å bli sykt titt og ofte. Iallefall om der nylig har begynt i barnehage.

Anonymous poster hash: c79c6...ad7

Og barnet/barna mine vil ikke nylig ha begynt i barnehage på den tiden, de vil ha gått der minst ett års tid allerede.

Skrevet

Da har vi ulike erfaringer, men kan være det varierer fra fagfelt til fagfelt også. Mine studievenninner med barn har iallfall ikke hatt problemer med å få jobb. De fikk vel egentlig jobb fortere enn mange av oss andre.

Har også hørt akkurat de jeg sa bli sagt av sjefer for flere av de interessante firmaene jeg vil inn i, altså at de heller vil ha noen med barn enn de som ikke har fått enda. Han ene var såpass klar på dette at jeg angret litt på å ikke ha fått barn enda.

Enig med din erfaring vintersø, det er jo dette som er logisk! Svært mange kvinner ønsker seg jo barn etterhvert, selv om de ikke opplyser om det på intervju. DET er vel noe arbeidsgivere er rimelig klar over..

Skrevet

Enig med din erfaring vintersø, det er jo dette som er logisk! Svært mange kvinner ønsker seg jo barn etterhvert, selv om de ikke opplyser om det på intervju. DET er vel noe arbeidsgivere er rimelig klar over..

...og svært mange som har ett barn ønsker seg flere...

Skrevet

Men det er en permisjon mindre enn om man hadde fått alle mens man jobber.

Skrevet

Men det er en permisjon mindre enn om man hadde fått alle mens man jobber.

kanskje, noen ønsker seg ikke barn, men de som har ett skal veldig ofte ha flere.Med tanke på at man gjennomsnittlig blir i sin første jobb 2 år eller noe, så er det jo ikke sikkert dette blir den arbeidsgiverns problem. Jeg er selv 28 og nyutdannet. Skal nok vente til 30-32 før jeg får barn, kommer neppe til å være hos samme atrbeidsgiver da... Jeg er ikke egentlig uenig med deg altså, har bare litt andre erfaringer enn deg :smilyblomst:

Skrevet

kanskje, noen ønsker seg ikke barn, men de som har ett skal veldig ofte ha flere.Med tanke på at man gjennomsnittlig blir i sin første jobb 2 år eller noe, så er det jo ikke sikkert dette blir den arbeidsgiverns problem. Jeg er selv 28 og nyutdannet. Skal nok vente til 30-32 før jeg får barn, kommer neppe til å være hos samme atrbeidsgiver da... Jeg er ikke egentlig uenig med deg altså, har bare litt andre erfaringer enn deg :smilyblomst:

Da er det kanskje som jeg sa, forskjeller mellom bransjer? =)

Skrevet

Leste du det jeg skrev? Jeg vil ha fått to barn og være ferdig med den slags når jeg ser meg om etter jobb som nyutdannet.

Skrevet

Og da gjelder vel det samme dersom man er arbeidsløs og blir syk? Da går det rett vest og ikke noe håp mer?

Skrevet

Leste du det jeg skrev? Jeg vil ha fått to barn og være ferdig med den slags når jeg ser meg om etter jobb som nyutdannet.

Da nevner du det på jobbintervju og arbeidsgiver ser på det som en fordel.

Hvis du ikke har jobbet 6 av de siste 10 mnd før permisjon vil du ikke ha rett på foreldrepenger, men engangsstønad. Du får stipend fra lånekassen hvis du har studert de siste 6 mnd før permisjon.

Anonymous poster hash: bb040...ac1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...