AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #1 Skrevet 27. november 2014 Jeg har så lyst å forsøke å lage vindu i årets pepperkakehus med sukkertøy. Er det noen her som har prøvd? Hvilken temperatur brukte dere? Og må delene ligge på bakepapiret for kjøling (slik at vinduene stivner) før man tar de av?Anonymous poster hash: 38cc8...edb
sukkerspinnn Skrevet 27. november 2014 #2 Skrevet 27. november 2014 Jeg gjorde det hver jul når jeg var liten. Husker ikke hvilken temperatur jeg har pleid å bruke, men bare så sukkeret smelter, uten at det blir svidd. Og etter hva jeg husker skal man fordele alt sammen ut på et bakepapir med slikkepott og vente til det har stivnet, før man bruker en skalpell (tror jeg?) og forsiktig deler det opp i vinduer. Det finnes vel noen gode instrukser på nettet?
Sølvrosen Skrevet 27. november 2014 #3 Skrevet 27. november 2014 Jeg har aldri prøvd, men en pepperkakebok jeg leste en gang sa en kunne legge knust sukkertøy i vinduene når pepperkakehuset er halvstekt. Etter min erfaring med sukkertøy tror jeg det vil fungere bra hvis pepperkakehuset stekes på 175 grader, for det er ikke så mye over det sukkeret varmes opp til når en lager sukkertøy. Vinduene vil bli litt gyldne. Det er også viktig at vinduene får avkjøles litt så de stivner. Det er også viktig å ikke ta på vinduene, for så varmt sukker kan gi kraftige brannskader. Jeg tror sukkertøy etter amerikansk oppskrift med amerikanske ingridienser varmes opp til enda høyere temperaturer når de lages, så de vil antagelig beholde klarere farge på vinduene.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #4 Skrevet 27. november 2014 Jeg gjorde det hver jul når jeg var liten. Husker ikke hvilken temperatur jeg har pleid å bruke, men bare så sukkeret smelter, uten at det blir svidd. Og etter hva jeg husker skal man fordele alt sammen ut på et bakepapir med slikkepott og vente til det har stivnet, før man bruker en skalpell (tror jeg?) og forsiktig deler det opp i vinduer. Det finnes vel noen gode instrukser på nettet? På nett har jeg sett at de knuser sukkertøyet og plasserer det inni vindusåpningene. Da blir det vindu fiks ferdig. Men det er jo ikke på norsk, så temperatur blir jo ikke rett. Og mange ganger så blir ikke temperatur nevnt engang.Anonymous poster hash: 38cc8...edb
Severus Skrevet 28. november 2014 #5 Skrevet 28. november 2014 Vi som er late bruker gelatinplater til vinduer. De gir et fint litt rustikk utseende på huset.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #6 Skrevet 28. november 2014 Vi som er late bruker gelatinplater til vinduer. De gir et fint litt rustikk utseende på huset. Det gjorde jeg før, men har lyst å prøve noe nytt.Anonymous poster hash: 38cc8...edb
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #7 Skrevet 28. november 2014 Jeg har gjort det mange ganger. Jeg knuser drops eller kjærligheter (må være av den "gjennomsiktige" typen), og fordeler i vindusåpningene før jeg setter kakene i ovnen. Når du tar dem ut vil dropsene fremdeles være flytende, så du må la kakene avkjøle på brettet til alt har stivnet (noen minutter gjerne). Pass på å ikke overfylle med dropsstøv, da vil det flyte over og bli bare søl. Og bruk drops som smaker godt Som bringebærdrops, sitrondrops, osv, IKKE kamferdrops eller tyrkisk pepper Anonymous poster hash: c7c7c...7d0
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #8 Skrevet 28. november 2014 Jeg har gjort det mange ganger. Jeg knuser drops eller kjærligheter (må være av den "gjennomsiktige" typen), og fordeler i vindusåpningene før jeg setter kakene i ovnen. Når du tar dem ut vil dropsene fremdeles være flytende, så du må la kakene avkjøle på brettet til alt har stivnet (noen minutter gjerne). Pass på å ikke overfylle med dropsstøv, da vil det flyte over og bli bare søl. Og bruk drops som smaker godt Som bringebærdrops, sitrondrops, osv, IKKE kamferdrops eller tyrkisk pepper Anonymous poster hash: c7c7c...7d0 Hvilken temperatur steker du på da?Anonymous poster hash: 38cc8...edb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå