Gå til innhold

Brukte julegaver til fattige barn

Gjest anonym2233

Anbefalte innlegg

Jeg syns man generelt kan gi brukte leker/utstyr. Selvsagt vil det alltid være noe som må kjøpes nytt. Men 7-åringen trenger ikke splitter nye ski, når naboungen sine er brukt 3 ganger og er nå for små for ham. Er heller ingenting i veien for å gi bort en pent brukt legosamling.

Anonymous poster hash: b5bc2...7e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns Marte Frimand-Anda har mange gode poeng, og jeg tror det stemmer at det er vi voksene som tenker på om gaven er brukt eller ikke. Ungene blir glade om det er noe de syns er fint/gøy/har ønsket seg osv. For de spiller det vel ingen rolle om den er kjøpt for en uke siden, eller et år siden. Selvsagt skal gavene være hele, i god stand osv, men det er det jo også mange brukte leker og ting som er. Nettopp fordi vi kjøper nytt hele tiden.

Jeg har kjøpt brukte gaver til venner, til andre barn og til meg selv. Og ser ingen problemer med det.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er bare i voksnes hode. Ungene gir blanke, så lenge de liker leken.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre om 10 barn får brukte leker til jul (til en total pris/verdi på kr 500), eller at et barn skal få en splitter ny leke til 500 kroner?

Tror det er ganske åpenbart hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen...

Anonymous poster hash: e3267...8a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen der jeg bor har biblioteket innsamling av "vennskapsgaver" til jul. Disse gavene skal gå til barn som ikke får så mye ellers. Biblioteket skriver på sin hjemmeside at de gjerne tar imot brukte ting i gave, men at de da vil at tingene ikke skal være innpakket når de leveres, sånn at de kan sjekke kvaliteten på dem. Det synes jeg er fornuftig.

Jeg skjønner også begge sidene av denne debatten, men jeg heller mot at det må være greit å gi brukte leker. (Såfremt de er hele og rene og ikke tydelig slitt). Så mener jeg også at det er mye tanken som teller - pakker du inn noe som du tror et barn vil bli glad for å få, eller det det noe ræl du bare vil bli kvitt? Å få lov til å glede et barn må jo være det viktigste, ikke prisen eller hvorvidt den samme tingen har gledet et annet barn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som trenger det må gjerne få brukte ting som donasjoner/gjenbruk istedenfor at det skal kastes, Men gave, må være nytt!!!

Ser det slik at det er nedverdigende ja, og ser liksom ikke helt hvorfor de enten få brukte ting i gave, eller kaste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som trenger det må gjerne få brukte ting som donasjoner/gjenbruk istedenfor at det skal kastes, Men gave, må være nytt!!!

Ser det slik at det er nedverdigende ja, og ser liksom ikke helt hvorfor de enten få brukte ting i gave, eller kaste...

Hvorfor MÅ gaver være nye? Det er vel samme om det er litt brukt, så lengde det er i god stand og noe noen blir glad for/har ønsket seg? Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes at fattige barn bør få nye ting i julegave, de er jo ikke vant til å få nye ting så det er hyggelig for dem.

OG jeg frykter at de som gir bort brukte gaver gir bort ting de ikke vil ha og som de bare vil bli kvitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ gaver være nye? Det er vel samme om det er litt brukt, så lengde det er i god stand og noe noen blir glad for/har ønsket seg?

Da kan de få det likevel. Men pakket inn som gaver? Nei, da syns jeg at standarden bør gjelde for ALLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dramaet. Istedet for å kaste noe, gir man den bort til noen som trenger det. Og dette er fantastisk! Så lenge tingen er pent brukt, ser jeg ikke problemet? Ødelagte ting skal selvfølgelig ikke gis i gave, men fine og brukbare ting som vedkommende trenger ... Hvorfor ikke? Jeg ville vært glad og takknemlig å få noe jeg trenger og det er greit hvis tingen er pent brukt. De som kjøper brukt på finn ... hva med dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva gaven er. En pent brukt stiga snowracer hadde vært greit. En pent brukt barbiedukke hadde derimot vært skikkelig nedtur, siden halve gleden er å ta den ut av esken i perfekt tilstand, urørt av andre barnehender.

Synes man bør unngå brukte gaver, men det finnes noen få unntak. Nå snakker jeg altså om jule- og bursdagsgaver, ikke ting man gir bort uten at det er snakk om noen spesiell anledning.

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Hvorfor MÅ gaver være nye? Det er vel samme om det er litt brukt, så lengde det er i god stand og noe noen blir glad for/har ønsket seg?

Fordi det er helt feil å gi brukte, avlagte ting i gave til fattige barn bare for å døyve sin egen samvittighet for å kjøpe nytt til sitt eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært så sikker på at barna ikke legger merke til at tingene er brukt og ikke bryr seg. En toåring, ja. Men større barn? Tenåringer? Klart de skjønner at de har fått andres, avlagte ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når er det greit å gi brukte ting i gave til venner og familie da?

Anonymous poster hash: 366ce...384

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det greit å gi brukte ting i gave til venner og familie da?

Anonymous poster hash: 366ce...384

Når du kjenner mottakeren, og vet at vedkommende blir glad for gaven?

Eller når vedkommende kjenner deg, og vet bakgrunnen for at du gir den?

Jeg synes ikke det å gi brukte ting til venner og familie helt kan sammenlignes, fordi man da har en relasjon mellom giver og mottaker. For eksempel vet mottakeren at giveren student med veldig dårlig råd. Eller giveren vet at mottakeren ønsker seg noe helt spesielt, og han/hun har brukt tid for å finne det på Finn. Eller mottakeren er anti-materialistisk anlagt og ønsker seg heller gjenbruk enn nye ting?

Det er hundre grunner til at noen kan ønske å gi bort brukte ting, få brukte ting, eller kjøpe brukte ting til seg selv (særlig det siste der er jo helt irrelevant, det er mange som kjøper brukt til seg selv, men da er det jo helt og holdent ens eget valg. Kanskje for å spare penger, eller fordi tingen vil bli brukt i kort tid). Men jeg ser ikke helt at alle disse grunnene nødvendigvis kan overføres til noen du overhodet ikke kjenner. Og kanskje spesielt ikke barn som avspises med arvegods hele resten av året. Joda, det er fint å gi bort brukbare ting selv om det ikke er splitter nytt, men sammenligner vi med gavetråder på B&F der man teller på knappene mellom iPad og iPhone til latterlig små barn, så fremstår det litt gnient å gi den brukte dokka til Frelsesarmeen. Og ja, jeg er klar over at det neppe er de samme personene, men likevel- det sier litt om hvilken kontekst gavene gis inn i. Gavekalaset til gjennomsnittsbarnet vil jo ingen ende ta, og nettopp når hele klassen får 20-30 splitter nye ting kan det være greit at også de som har fått gavene fra Fattighuset får noe nytt.

Ellers er jeg veldig enig med Antlers. Stor forskjell på pent brukt slalåmutstyr eller sykkel og brukte småleker der halve gleden egentlig er at det er nytt. Det siste ville jeg heller gitt bort en annen gang i året, eller til barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er helt feil å gi brukte, avlagte ting i gave til fattige barn bare for å døyve sin egen samvittighet for å kjøpe nytt til sitt eget barn.

Men det er da ikke alle som kjøper alt nytt til sine egne barn heller. Jeg kjøper brukt til både meg selv og andre. Gir jeg bort en brukt gave til noen som har mindre enn meg, så er det fordi jeg syns den tingen er fin - ikke fordi den er brukt eller ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ive Lina

Men det er da ikke alle som kjøper alt nytt til sine egne barn heller. Jeg kjøper brukt til både meg selv og andre. Gir jeg bort en brukt gave til noen som har mindre enn meg, så er det fordi jeg syns den tingen er fin - ikke fordi den er brukt eller ny.

Ja, jeg og har kjøpt og fått endel brukt til barna mine - men aldri til jul og bursdager. Og det brukte jeg har fått er i all hovedsak fra familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg og har kjøpt og fått endel brukt til barna mine - men aldri til jul og bursdager. Og det brukte jeg har fått er i all hovedsak fra familie og venner.

Jeg syns ikke det er noe feil i å gi det i bursdagsgave eller til jul. Tenker det er selve gaven som er viktig - om det er noe noen kan bli glad for. Ikke om den fortsatt ligger i emballasjen eller har på merkelappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg syns ikke det er noe feil i å gi det i bursdagsgave eller til jul. Tenker det er selve gaven som er viktig - om det er noe noen kan bli glad for. Ikke om den fortsatt ligger i emballasjen eller har på merkelappen.

Jeg synes det er umoralsk å gi brukte ting i gave til fattige barn for å rydde plass i skapet til nye gaver til egne barn. Det er nemlig det som ofte skjer.

Skal man gi en gave så gir man etter evne og hva man har råd til. Det er bedre å kjøpe en rimeligere gave som er ny enn å gi noe som er avlagt etter egne barn - selvom dette var mer kostbart i innkjøp den gang det var nytt.

Hva er det du ville gitt i gave til fattige barn som dine barn allerede har brukt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er umoralsk å gi brukte ting i gave til fattige barn for å rydde plass i skapet til nye gaver til egne barn. Det er nemlig det som ofte skjer.

Skal man gi en gave så gir man etter evne og hva man har råd til. Det er bedre å kjøpe en rimeligere gave som er ny enn å gi noe som er avlagt etter egne barn - selvom dette var mer kostbart i innkjøp den gang det var nytt.

Hva er det du ville gitt i gave til fattige barn som dine barn allerede har brukt?

Nå har ikke jeg barn, så det er dårlig med leker som jeg kan gi videre. Men det jeg har gjort er å kjøpe brukte leker på markeder. Mange ser ikke brukt ut, er fine og er etter min mening like gode som nye. Til venner har jeg også funnet flotte ting på markeder, og jeg har kjøpt dyrere ting til meg selv på finn.no som er brukt. Kjæresten har også kjøpt noen flott ting til meg brukt. Jeg er like fornøyd med de tingene som om jeg skulle fått/kjøpt nytt.

Vedrørende pris så må det jo være bedre å kunne gi en flott, men brukt gave, i stede for en mindre fin ny ting - bare fordi den absolutt skal være ny?

Jeg ser ikke noe umoralsk i dette, så lenge det er en tanke bak gaven - og den er til for å glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...