Gå til innhold

Brukte julegaver til fattige barn

Gjest anonym2233

Anbefalte innlegg

Gjest anonym2233

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/julen/ikke-gi-brukte-gaver-til-fattige-barn/a/23344267/

Det er blitt en debatt på hvorvidt det er greit å gi brukte julegaver til fattige barn.

Jeg mener det er tanken som teller, og disse ungene som faktisk får gave bryr seg mer om at de har mottatt noe, enn om det er brukt.

Forstår jo argumentasjonen til småbarnsmoren Elin Moen at det er nedverdigende, men det er vel tanken som teller?

Om voksne velger å bruke mer på å kjøpe nye julegaver og gi de brukte til de fattige, så er ikke det noen dum ting.

De blir gitt bort til noen som trenger det, enn at det blir kastet i søppeldunken !

Allikevel så går det nemlig ann å bruke litt penger på gaver til de fattige, når en først er innom tanken.

Hvorfor bruke 4-5000kr på julegave til små barn som iPhone og iPad, og MK veske og allikevel ikke klare å kjøpe noe , enn brukt, til fattige barn?

Hva syns dere om det?

Endret av anonym2233
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner poenget til Elin Moen, og jeg synes vel kanskje at man burde kunne gi en ny ting i julegave til barn som ikke har så mye fra før. Disse barna får alt annet brukt, og en eller annen gang burde disse barna også få oppleve den gleden det er å få en helt egen, splitter ny ting som ingen har brukt før dem. Disse barna vil alltid være avspist med "smuler" til vanlig, og da burde de kanskje få litt mer enn dette til jul?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele det materialistiske hysteriet sjokkerer meg.

Føler meg ikke hjemme på denne planeten i det hele tatt :pirat:

Anonymous poster hash: 929e3...afa
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gaver til Fattighuset hvert år, og kunne ikke falt meg inn å gi brukte ting. De barna lever på brukte ting hele året antakelig, og da burde man unne de noe nytt noe den ene gangen i året. :)

Anonymous poster hash: 8b933...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt for gjenbruk. Men akkurat det med julegaver man gir til fattige, det må være nye ubrukte ting.

Disse barna får sjeldent noe som er nytt, så å kunne få noe helt nytt i julegave er ekstra stas. Og har man ikke råd til å kjøpe en julegave til fattige barn, så kan man heller la være. Å gi noe brukt for så å kjøpe noe tilsvarende nytt til seg selv, det er toppen av gjerrighet.

Å gi brukte ting til fretex etc, eller gi bort brukte klær, leker etc til andre som trenger det ellers i året blir noe annet. Man gjør ikke det tul jul.

Her har vi tenkt at ungene skal få en sum hver og så skal de ut å kjøpe en fin julegave de skal donere bort. Det blir ikke aktuelt at vi skal kjøpe noe tilsvarende til dem selv, de skal lære gleden ved å gi. Å skulle la. Dem gi bort noe brukt i julegave har ikke fallt meg inn engang. Trodde ikke i min villeste fantasi at noen i det hele tatt tenkte i de baner før jeg leste artikkelen. Gjenbruk tar vi ellers i året.

Og tro meg, mine barn har arvet klær, leker og utstyr av andre og hverandre, så de er ikke vokst opp med et materialistisk syn på tilværelsen. De gangene de får nye ting (klær, leker og annet utstyr) som er kjøpt bare til dem, så setter de virkelig pris på det. Være seg nye vintersko, sokker eller lekebil.

Anonymous poster hash: 9299a...233

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er tanken som teller..
Jeg hadde ei venninne en gang i tiden, som så ned på folk som var fattige.. Som arvet klær og aldri hadde noe nytt.. Hun var sånn "ja, jeg er nå glad for at jeg får det jeg vil ha, har aldri arvet klær eller fått noe brukt i hele mitt liv og jeg skal heller ikke ha det, brukte ting kaster man.."

Så jeg fant henne ett nydelig smykkeskrin, en slik en som hadde ett lite speil på toppen, 3 skuffer, medium størrelse. Var brukt, men fint brukt, og kjøpte den på loppemarked for 200kr.
Og hun ble super glad for den, var noe av det fineste hun hadde sett.. Var ikke før noen uker senere at jeg fortalte henne at smykkeskrinet var kjøpt på loppemarked. Hun forandret mening "Ja-ja, kanskje det er noen ting du kan gjenbruke"

Altså, om tingene ser fine ut, uten slitasjer, hvorfor ikke gi det i gave?
Det er lett og si at fattige barn fortjener en ny ting i gave, som ikke er brukt av andre..
Men har dere vært der?
Jeg har, var ei stund i barndommen min hvor moren min ble sittende igjen som alenemor i ett par år, med meg og broren min, ikke hadde moren min råd til å ta fri en helg for å dra ut å spise, eller vi kunne ikke dra på ferier, jeg fikk arvet klær og hverken jeg eller broren min visste at de lekene vi fikk til jul/bursdagsgave var brukt..
Broren min husker jo ikke hvordan vi hadde det før, men jeg gjør og den tiden der, så lærte jeg at gaver betyr ikke alt. Du må ikke ha det nyeste på markedet.. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så kan man få falsk god samvittighet og deretter traske med til butikken for å kjøpe seg selv en ny variant av det man ga bort.

Anonymous poster hash: 56095...f21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså så lenge det er pent brukt, og ikke slitt og sånn at man ser det er er brukt så er det greit synes nå jeg.

Anonymous poster hash: e5b79...83b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere selv vært fornøyd med gjenbruksgaver, eller er det bare fattige som skal trenge å få det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så LEI den kravstorheten fra folk. Altså, nå skal folk skamme seg fordi gavene de gir til de "fattige"er brukt? Hver jul så dukker disse folka opp som mener de ikke har råd til en julemiddag og ihverfall ikke gaver til barna, men røyk er vel ingen problem å kjøpe? Heller ikke masse halvfabrikata drittmat? Og nå skal folk klage over at gavene barna dems kan få er brukte? Nei,drit i å få da, så kan vi sende dem til et barnehjem i et 3.,verden land der vi vet barna kommer til å bli overlykkelige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problematikken... Er det bedre å kaste fint brukte leker i søpla, enn å gi dem til noen som vil sette pris på dem? Denne bruk og kast holdningen er motbydelig. Ren egoisme kalles det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere selv vært fornøyd med gjenbruksgaver, eller er det bare fattige som skal trenge å få det?

Ja jeg har det.

Men så har jeg lært at det er tanken som teller.

Så lenge de vet hva du liker for noe :)

Men såklart, er jo ikke alle som liker brukte ting da... Men man kan godt finne mye merkelige duppeditter på lopper, brukthandel også ^^

Er bare vi nå, som lager det til ett problem at fattige ikke liker å få brukte ting...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver en innsamling av julegaver denne julen, og har gjort dette i 5 år. Og jeg er ikke enig i at man ikke skal gi bort brukte ting.

Så lenge leker er i god stand, og klær er pene og vasket(!), synes jeg det er greit.

Jeg hadde noen fantastiske opplevelser i fjor jul, da en liten jente fikk Barbie-hus med bil. Dette er dritdyre ting, som også mange "vanlige" familier ikke har råd til. Barbie-greiene var pent brukt, og jeg kan love dere at den 7 år gamle jenta satte stor pris på gaven.

Jeg tror hun satte mer pris på Barbie-tingene (brukt...) enn noe nytt plastic-fantastic fra Nille/Kina.

Anonymous poster hash: 222e9...340
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte leker og klær kan leveres resten av året som noen får glede av. Det MÅ ikke leveres akkurat til jul. Ergo ikke nødvendig med bruk og kast bare fordi de ønsker å gi bort noe nytt en gang i året.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer an på hva det er.

Jeg ga bort 2 kasser lego, playmobile, pent brukte barnebøker og noen andre småting i fjor(brio treleker og en togbane). Alt var pent brukt, vasket/rent og i ordentlig stand, det eneste som manglet var original innpakningen. Jeg har selv dårlig råd, så hadde aldri i verden kunne kjøpt noe tilsvarende nytt og gitt bort. Om det er slik at brukt er fy fy har vel ikke jeg noe særlig mer å bidra med, men velger å tro at det finnes både barn og mødre der ute som setter pris på kvalitet selv om det er brukt.

Anonymous poster hash: 66d9f...da3
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere selv vært fornøyd med gjenbruksgaver, eller er det bare fattige som skal trenge å få det? Anonymous poster hash: 8b933...989

Jeg foretrekker det. Gir bort pent brukte (og rene!) ting til venner og familie også.

Anonymous poster hash: 366ce...384

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest one of us

Jeg er litt delt. Jeg skjønner at man helst skal gi nye ubrukte ting, da disse barna sjeldent/aldri får noe nytt

.

Men samtidig, selv om noe er brukt betyr ikke det nødvendigvis at det er ødelagt/slitt/skittent, eneste tingene mangler om det er brukt - er plasten/esken som ville fulgt med når det er nytt.

Er enig i at det er litt frekt å gi bort brukte ting kun for å fylle på med nye ting til sitt eget barn, men såklart er det bedre å gi det bort enn å kaste det.

Jeg kjøper gjerne brukte klær/leker til mitt eget barn, faktisk så er ca. halvparten av lekene barnet mitt har, kjøpt brukt (på loppemarked og i bruktbutikker).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har småbarn selv (jente på 18mnd) og jeg har ikke tall på hvor mange leker hun har fått i gaver som hun ikke har viet oppmerksomhet mer enn noen dager. Leker til flere hundre kroner stykket. Er det bedre at disse blir kastet eller lagt på loftet og kastet om 20 år?

Anonymous poster hash: 22899...be2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt, og jeg skjønner argumentene på begge sider.

Jeg tror jeg heller mot at det er greiest å gi bort nye gaver akkurat til jul. Som det blir sagt i artikkelen, disse barna får arvede ting bestandig, det kan være stas å få noe helt nytt. Ikke dermed sagt at en bruktleke kan være så fin at den er en super gave i seg selv- det kommer litt an på hva og hvordan. Selv har jeg pleid å kjøpe for eksempel hobbysett på Panduro når barna skal ha med gaver til julegryta. Ikke noe kjempedyrt, men heller ikke det billigste plastikkrælet jeg finner.

Angående gjenbruk, så må man jo heldigvis ikke kaste brukte leker selv om man ikke finner det naturlig å gi det i julegave. Fattighuset tar imot bruke leker hele året, og jeg har også gitt leker som er i god stand videre til barnehage og SFO. Så lenge lekene er hele og i god stand er det jo flott at de brukes flere ganger.

Tillegg: mange barnehjem i utlandet tar også gjerne imot brukte leker og klær og blir veldig glade for det. Men da er man avhengig av å finne noen som organiserer innsamling og transport på en ok måte, ellers gjør portoen at vinninga nesten går opp i spinninga... Har hørt om skoleklasser som har omvendt julekalender og samler inn pent brukte klær, men har dessverre ingen erfaring med det selv.

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...