Gå til innhold

Nyutdannet spl + boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nyutdannet sykepleier til sommeren og vurderer å kjøpe bolig. Kan ta opp lån på opptil 1,6 mill., men planen er å holde meg på rundt 1,3 - 1,4 mill. Er det noen nyutdannede sykepleiere som kan si meg hva de får utbetalt i måneden? Har en del planer om å reise fremover og må ha mulighet til å sette av en god slunt i måneden til sparing til reising. Er redd for at jeg tar meg vann over hodet og at jeg ikke får muligheten til å gjøre det jeg vil nå når jeg fortsatt er ung og uavhengig. Trenger virkelig noen andres synspunkter, takk! :)

Anonymous poster hash: 38c8a...b9e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nyutdannet sykepleier til sommeren og vurderer å kjøpe bolig. Kan ta opp lån på opptil 1,6 mill., men planen er å holde meg på rundt 1,3 - 1,4 mill. Er det noen nyutdannede sykepleiere som kan si meg hva de får utbetalt i måneden? Har en del planer om å reise fremover og må ha mulighet til å sette av en god slunt i måneden til sparing til reising. Er redd for at jeg tar meg vann over hodet og at jeg ikke får muligheten til å gjøre det jeg vil nå når jeg fortsatt er ung og uavhengig. Trenger virkelig noen andres synspunkter, takk! :)

Nysgjerrig som jeg er, tillater jeg meg å spørre; hvor gammel er du? :)

Anonymous poster hash: 60283...076

Skrevet

Nysgjerrig som jeg er, tillater jeg meg å spørre; hvor gammel er du? :)

Anonymous poster hash: 60283...076

Jeg er 21 år :)

• Liker 1
Skrevet

Har 35000 brutto med todelt turnus. Er nyutdannet, men har lønn etter litt høyere annsienitet.

Anonymous poster hash: 54fa4...897
Skrevet

Her står det noe om hva sykepleiere tjener gjennomsnittlig per år.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sykepleier

Hvis man deler 460 000 på 12, trekker fra 30% eller så i skatt og tenker at en nyutdannet kanskje tjener ca 80 % av snittet, havner man på noe over 20 000 utbetalt per mnd. Det kan være mindre og det kan være mer: dette blir litt kvalifisert gjetning, men i den størrelsesorden kan man i alle fall forvente seg at det ligger.

Anonymous poster hash: 6fad3...908

Skrevet

Jeg er sykepleier med 0 års ansenitet. Jobber på sengepost på sykehus. Jeg har utbetalt ca 23 000 i mnd når jeg bare tar mine egne vakter, ingen overtid og ingen ekstravakter. Jeg pleier å ta de ekstravaktene jeg kan få og får derfor rundt 30 000 utbetalt. Har en fast 100% stilling i tredelt turnus med litt flere nattevakter enn vanlig.

Går opp i ansenitet og er ferdig med spesialisering til sommeren, og ser fram til lysere økonomiske tider og boligkjøp ;)

Anonymous poster hash: 3a1a4...d62
Skrevet

Jeg er sykepleier med 0 års ansenitet. Jobber på sengepost på sykehus. Jeg har utbetalt ca 23 000 i mnd når jeg bare tar mine egne vakter, ingen overtid og ingen ekstravakter. Jeg pleier å ta de ekstravaktene jeg kan få og får derfor rundt 30 000 utbetalt. Har en fast 100% stilling i tredelt turnus med litt flere nattevakter enn vanlig.

Går opp i ansenitet og er ferdig med spesialisering til sommeren, og ser fram til lysere økonomiske tider og boligkjøp ;)

Hvilken videreutdanning er der du tar som ikke har krav om minst 1 eller 2 år i jobb som autorisert sykepleier?

Endel kommuner setter nyutdannede sykepleiere rett inn på 4 års ansenitet. Dette for å rekruttere og gjøre kommunen attraktivt for sykepleierne.

Anonymous poster hash: b9c27...b5f

Skrevet

Hvilken videreutdanning er der du tar som ikke har krav om minst 1 eller 2 år i jobb som autorisert sykepleier?

Endel kommuner setter nyutdannede sykepleiere rett inn på 4 års ansenitet. Dette for å rekruttere og gjøre kommunen attraktivt for sykepleierne.

Jeg hadde jobbet i to år før jeg begynte på videreutdanningen, to og et halv nå. Men jeg går ikke opp fra 0 år før jeg har 4 års ansenitet :) dvs at jeg har ca 3,5 år nå og går opp fra 0 til 4 fra sommeren :)

Skrevet

Har 35000 brutto med todelt turnus. Er nyutdannet, men har lønn etter litt høyere annsienitet.

Anonymous poster hash: 54fa4...897

Takk for svar! Jeg har hørt at dersom en jobber minimum hver tredje helg i sykehjem, sykehus etc. som student får du høyere ansenitet som ferdigutdannet. Stemmer dette? Jeg har jobbet hver tredje helg i 4 år på sykehjem. Hadde selvfølgelig vært supert om dette ble regnet som 4 års ansenitet :)

Skrevet

Takk for svar! Jeg har hørt at dersom en jobber minimum hver tredje helg i sykehjem, sykehus etc. som student får du høyere ansenitet som ferdigutdannet. Stemmer dette? Jeg har jobbet hver tredje helg i 4 år på sykehjem. Hadde selvfølgelig vært supert om dette ble regnet som 4 års ansenitet :)

Her er det iallefall sånn, MEN bare innenfor samme kommune. Hadde jeg f.eks jobbet i nabo kommunen som ass/spl.stud før ferdig utdannelse, så hadde jeg ikke fått med meg det som ansenitet til denne kommunen.

Jeg var såpass heldig at jeg startet i kommunen med 8 års ansenitet. Da jeg hadde hatt 4 år med helgestilling, samt at alle sykepleiere får 4 års ansenitet lagt til bare for å starte her.

Skrevet

Jeg er vernepeier (men samme lønn på de). Følger jo egentlig bare tariff så lurt å søke opp det. Tjener ca. 23 000 i mnd brutto.

Anonymous poster hash: 1fd80...07d
Skrevet

Her er det iallefall sånn, MEN bare innenfor samme kommune. Hadde jeg f.eks jobbet i nabo kommunen som ass/spl.stud før ferdig utdannelse, så hadde jeg ikke fått med meg det som ansenitet til denne kommunen.

Jeg var såpass heldig at jeg startet i kommunen med 8 års ansenitet. Da jeg hadde hatt 4 år med helgestilling, samt at alle sykepleiere får 4 års ansenitet lagt til bare for å starte her.

Er det alltid slik? Jeg kommer sikkert til å jobbe i en annen kommune, kjipt dersom ikke den er gyldig da!

Skrevet

Men er det noen som har erfaring med å kjøpe bolig i ung alder, som har angret og har måttet nedprioritere andre ting (eks. reising)?

Skrevet

Jeg er vernepeier (men samme lønn på de). Følger jo egentlig bare tariff så lurt å søke opp det. Tjener ca. 23 000 i mnd brutto.

Det var ekstremt lite!

Anonymous poster hash: 1ca5a...d74

Skrevet

Det var ekstremt lite!

Anonymous poster hash: 1ca5a...d74

Uff, det er sykt lite, men du jobber kanskje ikke 100%?

Anonymous poster hash: c74d7...c57

Skrevet

Jeg regner med du blander brutto og netto her ? ;)

Anonymous poster hash: cebd3...6fc

• Liker 3
Skrevet

Er det alltid slik? Jeg kommer sikkert til å jobbe i en annen kommune, kjipt dersom ikke den er gyldig da!

Aner ikke. Jeg har bare jobbet innenfor samme kommune. Og her er regelen sånn iallefall. Men jeg har hørt om tilfeller hvor man får med seg ansenitet fra et sykehjem til sykehjem i annen kommune. Så dette er det nok varierende praksis for. Hør med "din" aktuelle kommune.

Skrevet

en av mine medstudenter begynte rett fra studiet til sykehjem i hjemkommunen med toppansenitet, fordi de hadde sykt lyst på henne! Ansenitet kan forhandles...

Skrevet

Uff, det er sykt lite, men du jobber kanskje ikke 100%?

Anonymous poster hash: c74d7...c57

Jo, jeg jobber 100%. Er nyutdanna.

Skrevet

Jeg regner med du blander brutto og netto her ? ;)

Anonymous poster hash: cebd3...6fc

Ja, det gjorde jeg kanskje.. Det var etter skatt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...