AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #1 Skrevet 27. november 2014 Jeg skal endelig få leie ut leiligheten min igjen, og lurer på hva som er lovlig/ulovlig i en utleieannonse. Det er en spesifikk gruppe jeg ikke under noen omstendighet ønsker å leie ut til. Dette på bakgrunn av at namsmannen ikke klarte å få kastet ut tidligere leieboer før det hadde gått 1,5 år etter utsendt oppsigelse. Og leieboer betalte da heller ikke de 17 mnd etter oppsigelsen (i tillegg til 4 mnd utestående under leieforholdet). Kan jeg skrive at jeg ikke ønsker å leie ut til alenemødre og andre med nav garanti. Anonymous poster hash: ec317...c82
Gjest incognita Skrevet 27. november 2014 #2 Skrevet 27. november 2014 Jeg skal endelig få leie ut leiligheten min igjen, og lurer på hva som er lovlig/ulovlig i en utleieannonse. Det er en spesifikk gruppe jeg ikke under noen omstendighet ønsker å leie ut til. Dette på bakgrunn av at namsmannen ikke klarte å få kastet ut tidligere leieboer før det hadde gått 1,5 år etter utsendt oppsigelse. Og leieboer betalte da heller ikke de 17 mnd etter oppsigelsen (i tillegg til 4 mnd utestående under leieforholdet). Kan jeg skrive at jeg ikke ønsker å leie ut til alenemødre og andre med nav garanti. Anonymous poster hash: ec317...c82 Denne er vel litt på kanten og vitner om nokså generaliserende tankegang. Da er det nesten bedre at du ber de interesserte sende en e-post hvor de forteller litt om seg selv, så får du heller sile ut derfra. 5
umwar Skrevet 27. november 2014 #3 Skrevet 27. november 2014 Din bolig, du leier ut til hvem du vil. Men å skrive "alenemødre uønsket" er litt ufint. Det er helt greit å nekte å leie ut med navgaranti, det er jo forståelig. Det finner du jo fort ut når de kommer på visning. Mange alenemødre har nok av penger selv, så litt dumt å ekskludere en hel gruppe potensielle leietakere. Du kan skrive i annonsen at "navgaranti godtas ikke". 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #4 Skrevet 27. november 2014 Jeg skal endelig få leie ut leiligheten min igjen, og lurer på hva som er lovlig/ulovlig i en utleieannonse. Det er en spesifikk gruppe jeg ikke under noen omstendighet ønsker å leie ut til.Dette på bakgrunn av at namsmannen ikke klarte å få kastet ut tidligere leieboer før det hadde gått 1,5 år etter utsendt oppsigelse. Og leieboer betalte da heller ikke de 17 mnd etter oppsigelsen (i tillegg til 4 mnd utestående under leieforholdet). Kan jeg skrive at jeg ikke ønsker å leie ut til alenemødre og andre med nav garanti. Anonymous poster hash: ec317...c82 Nei det kan du ikke.Anonymous poster hash: 06cb3...893 1
needinspiration Skrevet 27. november 2014 #5 Skrevet 27. november 2014 Jeg var den ene som sa i fra til offentlig diskriminering at noen hadde skrevet at de ville helst ha hvite personer i sin utleie leilighet. Det kom i avisen og nevnte da at det er totalt ulovlig. Du får ta den ekstra jobbe med å skille dem ut på en annen måte. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #6 Skrevet 27. november 2014 Evt lar du være å sette inn annonse, og finner heller noen som selv har lagt ut annonse på finn, hybel.no e.l. Vær hard på silingen, og krev minst 3 mnd depositum. Jeg kommer heller aldri til å leie ut til folk med navgaranti, aleneforeldre, utlendinger, folk med dyr, røykere eller andre jeg oppfatter lurvete. Min leilighet, min rett. Men man trenger ikke si det høyt. Å skrive "navgaranti godtas ikke" syn jeg for øvrig er helt innenfor, men du kan spare deg dette med å finne folk selv. Anonymous poster hash: 37515...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #7 Skrevet 27. november 2014 Denne er vel litt på kanten og vitner om nokså generaliserende tankegang. Da er det nesten bedre at du ber de interesserte sende en e-post hvor de forteller litt om seg selv, så får du heller sile ut derfra. Takk, dette med epost var en god ide. Anonymous poster hash: ec317...c82 2
Fjompen Skrevet 27. november 2014 #8 Skrevet 27. november 2014 Du må være forsiktig med å definere kjønn, etnisk tilhørighet og seksuell legning som uønsket i annonsen. Som nevnt, å få en utførlig epost, gjerne med referanser er lurt. Du kan også sjekke "ønskes leid" for passende annonser. Å opplyse om at du ikke godtar sosialgaranti er bare en fordel for alle parter. Du slipper slike henvendelser, og de som må bruke en slik garanti slipper å kaste bort tiden sin på kontakt med deg. Merk at det rent formelt er forbudt å unnlate å leie ut til noen f.eks pga hudfarge, men det er ene og alene din avgjørelse hvem du velger som leietager, slik at det er nær hundre prosent umulig å prosedere på. Du står helt fritt til å velge hvem du vil som leietager. 2
Gjest Lillia Skrevet 27. november 2014 #9 Skrevet 27. november 2014 Alenemødre tror jeg ikke du kan skrive at ikke får låne leiligheten. MEN mennesker med navgaranti har jeg sett veldig veldig mange har skrevet i annonsene sine at ikke leies ut til. Også utleiefirmaer.
Gjest Lillia Skrevet 27. november 2014 #10 Skrevet 27. november 2014 Nei det kan du ikke.Anonymous poster hash: 06cb3...893 Du må nok komme med noe mer enn en slik påstand.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #11 Skrevet 27. november 2014 Takk for svar. Da forstår jeg det sånn at jeg kan skrive at det ikke er ønskelig med nav garanti. Og ikke skrive noe om uønsket gruppe. Jeg har i utgangspunktet ikke noe mot alenemødre, var det selv noen år før jeg fikk meg samboer. Damen var den ideelle leietaker da hun betalte regelmessig i begynnelsen, men så hang hun etter en god stund og havnet nok i en ond sirkel. Hun stilte depositumet selv, så fikk dekket inn 3 mnd der. Og vedlikeholdet av leiligheten var utmerket, det skal hun ha. Nesten ikke antydning av at det har bodd noen der. Grunnen til at jeg vegrer meg for å leie ut til alenemødre igjen er at Namsmannen ikke kunne(ville?) kaste henne ut før det sto ledig en kommunal leilighet. Noe som tok 13 mnd. Anonymous poster hash: ec317...c82
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #12 Skrevet 27. november 2014 Du kan ikke skrive stigmatiaerende eller diskriminerende. Du trenger ikke skrive hva du ikke ønsker men snu dette til hva du faktisk ønsker: Leiligheten passer for ryddige voksne leietagere i fast jobb, uten husdyr. Anonymous poster hash: 3d211...4fd 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 27. november 2014 #13 Skrevet 27. november 2014 Bare skriv en vanlig lovlig annonse og la dem komme på visning. Og leier du ut til noen som ikke tilhører denne gruppen.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #14 Skrevet 27. november 2014 Du må nok komme med noe mer enn en slik påstand. Det sier seg vel selv at å skrive i annonsen at alenemødre er uønsket er diskriminerende og stigmatiserende? Anonymous poster hash: 06cb3...893
Gjest Lillia Skrevet 27. november 2014 #15 Skrevet 27. november 2014 Det sier seg vel selv at å skrive i annonsen at alenemødre er uønsket er diskriminerende og stigmatiserende?Anonymous poster hash: 06cb3...893 Var ikke kun det TS skrev, fordi det nevnte jeg som du ser at man ikke kan skrive. Men derimot at man ikke ønsker mennesker med nav garanti er vanlig.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #16 Skrevet 27. november 2014 Bare skriv en vanlig lovlig annonse og la dem komme på visning. Og leier du ut til noen som ikke tilhører denne gruppen. Vil ikke det være å kaste bort tiden deres og gi falske forhåpninger ved å la de komme på visning? Jeg kommer til å skrive en lovlig annonse, derfor jeg spurte her så jeg ikke blir anklaget for ulovligheter. Jeg kommer nok til å gjøre som jeg fikk råd om tidligere i tråden, og be de skrive en Epost om seg selv. Anonymous poster hash: ec317...c82
AndreasBR Skrevet 27. november 2014 #17 Skrevet 27. november 2014 (endret) Jeg var den ene som sa i fra til offentlig diskriminering at noen hadde skrevet at de ville helst ha hvite personer i sin utleie leilighet. Det kom i avisen og nevnte da at det er totalt ulovlig. Du får ta den ekstra jobbe med å skille dem ut på en annen måte. Helt latterlig at det ikke er lov... Jeg skal da virkelig få bestemme hvem som skal leie i min leilighet. En feit person f.eks sliter antagelig mer på gulvet .. En røyker ødelegger leiligheten. De med små barn ødelegger vaskemaskinen .. (Luktet skikkelig barnebæsj når jeg flyttet inn igjen etter å ha leid ut..) Og det er jaggumeg for mange ikke-vestlige her i området allerede om jeg ikke skal hjelpe til med å få fler hit, kan de ikke samle seg på grønland eller holmlia, og la resten av Oslo være vårt? Uavhengig av rase, om du tror byen her heter "Oschjlo" er du uaktuell som leier da også... Vi bor i Oslo, altså "os-lo" ikke "oschlo" eller "Oshjlo" Endret 27. november 2014 av AndreasBR
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #18 Skrevet 27. november 2014 Helt latterlig at det ikke er lov... Jeg skal da virkelig få bestemme hvem som skal leie i min leilighet. En feit person f.eks sliter antagelig mer på gulvet .. En røyker ødelegger leiligheten. De med små barn ødelegger vaskemaskinen .. (Luktet skikkelig barnebæsj når jeg flyttet inn igjen etter å ha leid ut..) Og det er jaggumeg for mange ikke-vestlige her i området allerede om jeg ikke skal hjelpe til med å få fler hit, kan de ikke samle seg på grønland eller holmlia, og la resten av Oslo være vårt? Uavhengig av rase, om du tror byen her heter "Oschjlo" er du uaktuell som leier da også... Vi bor i Oslo, altså "os-lo" ikke "oschlo" eller "Oshjlo" Dessverre for utleieren at han ikke får bot for å være diskriminerende, for det er finn.no som gjør! Anonymous poster hash: 06002...52b
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #19 Skrevet 27. november 2014 til deg litt over Anonymous poster hash: 28422...192 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #20 Skrevet 27. november 2014 gå å legg deg til deg over... Anonymous poster hash: 06002...52b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå