Gå til innhold

Når er uken egentlig slutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når i uken avslutter deres barn sine arbeidsperioder på skolen?

På mine barns skole (barneskole) er det nå fast praksis at de har arbeidsplaner som går over to uker, og at "ukeslutt" ikke er fredag, men derimot gjerne tirsdag eller onsdag.

Jeg synes dette er utrolig upraktisk.

Både for oss foreldre - med flere barn blir det vanskelig å følge med når deres arbeidsperiode er over. Men mest for ungene.

Jeg synes jo egentlig at arbeidsukene i så stor grad som mulig bør følge kalenderukene. Slik er det for de fleste voksne, og slik bør det være for ungene. Det gir forutsigbarhet og er enkelt og greit.

Jeg kan skjønne at lærerne ikke vil ha lekseinnlevering på fredager, ettersom det gjerne betyr retting i helga, men det finnes da andre måter å ordne det på enn at man flytter hele arbeidsperioden.

Tidligere har det vært slik at de har levert lekser torsdag, for så å starte med ny arbeidsplan på mandag. Da får man jo en naturlig pause i helga. (Noe som er uttalt fra skolens side at barna skal ha. De skal i utgangspunktet ikke gjøre lekser i helgene.)

Med lekselevering onsdag, får man bare en dag (torsdag) med ny plan før det er helg, - og om man da ikke gjør lekser den torsdagen, er man allerede bakpå når mandagen kommer og det plutselig bare er en drøy uke til levering.

Jeg synes også det er vanskelig å få til gode arbeidsrutiner med leksene når ukene blir så oppstykket.

Jeg vurderer å ta dette opp med FAU, men tenkte jeg skulle høre med dere hva som er vanlig på andre skoler, og hva dere tenker.

Grunnen til at de gjør det slik er visstnok at flere av lærerne jobber redusert, og dermed er borte faste dager. Jeg ser at det er praktiske grunner til dette, men synes det er feil at en lærers private behov (som at man helst vil ha fri fredager) skal gå ut over alle elevene i en klasse på 30.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du får gjennomslag for å endre når leksene skal være ferdig. Det er en grunn til at lekser gis til forskjellige dager. Av og til er lærerne avhengig av at ting er gjort før man går videre. Hvis lekser gis til fredag er det enkelte som utsetter akt til siste dag. Så ved å fordele leksene utover tvinger man barna til å fordele arbeidet utover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...